همشهری آنلاین: نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان گفت که سطح آب این دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شش سانتی‌متر پایین‌تر است.

سطح آب دریاچه ارومیه ۶ سانتی‌متر پایین آمد

به گزارش ايرنا، خلیل ساعی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: البته این میزان کاهش در مقایسه با کاهش‌های 40 تا 45 سانتی‌متری سال‌های گذشته رقم ناچیزی است و نشانگر تاثیرگذاری طرح‌های اجرا شده بر احیا و مدیریت آب است.

وی افزود: از سال 78 که میزان آب دریاچه 33 میلیارد مترمکعب بود تاکنون هرساله 40 تا 45 سانتی‌متر از ارتفاع آب این دریاچه کاسته شده و هم اکنون دو میلیارد و 360 میلیون مترمکعب آب در این دریاچه وجود دارد.

ساعی گفت: ارتفاع آب دریاچه از سطح آب‌های آزاد در 19 خرداد سال گذشته 1270.58 متر بود که این رقم در حال حاضر 1270.52 متر است.

وی خاطر نشان کرد: برای احیا دریاچه و رساندن سطح آب آن به متوسط اکولوژیکی به میزان 14 میلیارد مترمکعب، 26 طرح عملی در حال اجراست و همراه اجرای این طرح‌ها نیز باید صرفه‌جویی را سرلوحه کار قرار دهیم.

وی افزود: بحران آب در کشور جدی بوده و میزان مصرف آب‌های تجدیدپذیر بسیار بالاتر از میانگین‌های جهانی و نزدیک به 85 درصد می‌باشد، این در حالی است که میانگین مصرف در مصر 45 و در آرژانتین 17 درصد می‌باشد.

ساعی گفت: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمین موجب فرونشست نیم متری دشت‌های کشور شده و بحران آب در کشور واقعیتی جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دریاچه ارومیه با حدود 52 هزار کیلومتر مربع بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است که به دلیل ویژگی زیست بومی منحصربفرد خود در یونسکو ثبت شده است.

دریاچه ارومیه به دنبال خشکسالی‌های دو دهه اخیر در کشور با مشکل خشک شدن تدریجی مواجه است و دولت یازدهم در راستای سیاست‌های زیست محیطی با محور توسعه پایدار، طرح‌های متعددی را با اعتبار یک هزار و 500 میلیارد تومانی برای سال جاری به منظور حفظ و احیای این پهنه آبی در دست اجرا دارد.

کد خبر 298148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha