همشهری‌آنلاین: بر اساس تفاهم نامه، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و لابراتوار مستندسازی و تصویرگری تحلیلی دانشگاه کیوتوژاپن دو طرف در زمینه‌های گوناگون از جمله پژوهشی و حفاظت و مرمت همکاری می‌کنند.

همکاری فرهنگی ایران و ژاپن

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمید فدایی مسئول گروه پژوهشی سالیابی و محیط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی با اعلام این خبر گفت: این تفاهم نامه به منظور توسعه همکاری‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و فنی و بهبود وضعیت حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی، بین این دو نهاد امضا شد.

او هدف اصلی این تفاهم نامه را همکاری متقابل در حوزه‌های پژوهشی و آموزش اعلام کرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی تصریح کرد پژوهش‌های مورد نظر در این تفاهم نامه بیشتر با نگاه کاربردی در حوزه حفاظت و مرمت اشیاء و با تمرکز بر توسعه روش های مستندسازی و تصویربرداری تحلیلی آثاری از قبیل پارچه‌های تاریخی، فرش، نقاشی‌های مینیاتور، تزیینات وابسته به معماری و کتیبه‌ها و نقوش سنگی برنامه‌ریزی شده‌اند.

به گفته فدایی در نظر است علاوه بر آنالیزِ برخی از داده‌های مربوط به رنگ و رنگینه از آثار ایرانی، بانک اطلاعاتی از نتایج این آنالیزها تهیه شود.

مسئول گروه پژوهشی سالیابی و محیط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی خاطر نشان ساخت که در کنار این همکاری ها موضوع برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور آموزش پژوهشگران جوان نیز از عمده اهداف این تفاهم نامه همکاری خواهد بود.

گفتنی است، لابراتوار مستندسازی و تصویرگری تحلیلی یکی از بخش های فعال در حوزه مستندنگاری در دانشگاه کیوتو ژاپن به ریاست علی اکتسابی است که پیش از این پروژه‌های مستندنگاری فراوانی در زمینه میراث تاریخی در ژاپن، فیلیپین، کره، چین و ... را انجام داده است.

کد خبر 298112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha