همشهری‌آنلاین: آزمایشگاه شیمی تر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در راستای اهداف پژوهشی و اجرایی پژوهشگاه میراث فرهنگی پس از چند سال تعطیلی ناخواسته دوباره در مکان قبلی خود راه اندازی شد.

آزمایشگاه شیمی‌ تر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سمیه کاظمی مسئول آزمایشگاه شیمی‌تر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی با اعلام این خبر افزود: به دنبال این اقدام دستگاه‌های موجود در این بخش کالیبره و مواد شیمیایی و سایر وسایل و مواد مصرفی موردنیاز تهیه شد.

به گفته او، این آزمايشگاه که پايه‌اي ترين بخش آناليز مواد محسوب می شود، به منظور تجزيه كمي و كيفي و شناسايي مواد مرتبط با آثار تجهيز شده است.

کاظمی تصریح کرد که در اين آزمايشگاه پس از آماده‌سازي نمونه‌ها، آناليز كمي يا كيفي با استفاده از محلول‌های موردنظر، معرف‌هاي شيميايي و دستگاه‌هاي موردنظر از قبیل دستگاه فلیم فوتومتر، حمام بن ماری، التراسونیک، آون الکتریکی، ترازوی حساس سارتریوز ، سانتريفوژ، رطوبت‌سنج، آب ‌مقطر‌گيری، سختی سنج  و ... انجام می شود.

مسئول آزمایشگاه شیمی تر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی اظهار داشت: لزوم وجود آزمایشگاه شیمی تر نه تنها به دلیل موارد مطرح شده ، بلکه به دلیل وابستگی و ارتباط مستقیم بخش ترمولومینسانس به منظور سالیابی نمونه های موردنظر بسیار ضروری است، زیرا که اندازه گیری كمي سديم ، پتاسيم ، كلسيم در نمونه‌هاي مثل سفال، آجر و خاك، برای بخش سالیابی در آزمایشگاه شیمی تر با مواد خاص و دستگاه های ویژه انجام می شود.

به گفته کاظمی ،از میان خدماتی که در این بخش در ارتباط باسایر بخش های پژوهشکده (الکتروشیمی-  متالوگرافی - پتروگرافی - .......) و سایر مراکز پژوهشی و همچنین برای دانشجویان ارائه می شود می توان به تجزيه كيفي و شناسايي(آنيون‌ها و كاتيون‌ها) محصولات خوردگي،ذوب قليايي نمونه‌هايي مثل سفال، خاك و.. كه در اسيدها حل نمي‌شوند و اندازه‌گيري درصد پتاسيم توسط دستگاه نورسنج‌شعله‌اي(فليم‌‌فوتومتر) واندازه‌گيري دانسيته خشك و اشباع،جذب آب و درصدتخلخل نمونه‌هاي آجر- كاشي و سنگ هاي ارسالي از مراكز مختلف اشاره کرد.

او خاطر نشان ساخت که شناسايي الياف، آهار در نسخ خطي و منسوجات تاريخي،شناسايي كيفي عناصر موجود در بدنه كاشي‌ و شناسايي نوع شوره آن،تجزيه كمي نمونه‌هاي خاك برای اندازه‌گيري نمك‌هاي آن،شناسايي آنيون‌ها وكاتيون‌هاي نمونه‌هاي رنگدانه، خاك، ملات، آجر، سفال، محصولات خوردگي و استخراج و جداسازي رنگینه های الياف پارچه و... نیز از خدماتی است که این بخش ارایه می دهد.

کاظمی افزود: این آزمایشگاه به پژوهشگران ، دانشجویان ، سایر پژوهشکده های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، و... خدمات ارایه می دهد.

گفتنی است ، آزمایشگاه شیمی تر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی همزمان با انتقال پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به شهر شیراز در سال 1389آسیب های زیادی دید که با تلاش مسئولان در مکان قبلی تجهیز و راه اندازی شد و هم اکنون آماده ارایه خدمات است.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دولت قبل و از تاریخ 30/4/89 تا 15/3/91به رغم مخالفت کارشناسان و کارکنان به شیراز منتقل شده بود.

کد خبر 297634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha