همشهری‌آنلاین: سیدمحمد بهشتی رییس ایکوم تصریح کرد موزه‌ها آشنایانی هستند که دل ما را آرام کرده و از گم گشتگی و سرگردانی نجاتمان می‌دهند.

سید محمد بهشتی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری بهشتی در مراسم معرفی موزه‌های برتر که همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد با اشاره به انتخاب شعار امسال ایکوم با عنوان موزه ها برای جامعه پایدار گفت: در اصطلاح عامیانه ای که هر چیزی که قدیمی شده به درد موزه می خورد هم جهل وجود دارد و هم دانایی.

جهل از آن جهت که احساس می کنیم که به درد نمی‌خورد و دانایی از آن جهت که گمان می کنیم به درد موزه می‌خورد.

گویی درد موزه دردی است که با درد های جاری تفاوت ماهوی دارد و این بحث دقیقا مربوط است به شعار امسال یعنی وقتی صحبت از جامعه پایدار می شود در سایه جامعه پایدار جامعه ناپایدار هم داریم و این ناپایداری اعم از اینکه وضعیت اجتماعی و شخصی پیدا کند در قیاس با ناپایداری دردها متفاوت می‌شود.

آن کسی که این جمله را می گوید گویی از ناپایداری درد می کشد و مبتلای به ناپایداری است.

و آن کسی که می‌فهمد آن شی به در د موزه می خورد می فهمد که موزه جای چه درد هایی است او گویی پایدار است.

بهشتی با اشاره به تفاوت پایداری و ناپایداری گفت : در وضعیت ناپایداری احساس می کنیم هیچ چیز در سر جایش نیست زیرا که ما هیچ چیز را در محیط اطرافمان به جا نمی آوریم و اگر در همان زمان یک آشنا ببینیم دلمان آرام می گیرد و احساس می کنیم یک کسی در سر جای خودش است و ترسمان تمام می شود و از حالت ناپایداری خارج می شویم و احساس آرامش می کنیم.

وی افزود:آن فردی که ما می بینیم شبیه همه آدم هایی است که در محیط هستند و تفاوت اش با دیگران این است که او آشناست این آشنایی از آنجایی است که ما از او خاطره داریم و او را به جا می آوریم یعنی تشخیص می دهیم که جای او کجاست و نسبت به او جایگاه خودمان را تشخیص می‌دهیم.

به عقیده بهشتی ناپایداری یعنی وضعیتی که هیچ چیز در سر جای خود نیست و هیچ چیز حتی خودمان را هم به جا نمی آوریم حتی فراموش می کنیم که کی هستیم و در مورد خودمان دچار نسیان می‌شویم.

اوتصریح کرد: در این وضعیت می گوئیم کاش یک آشنایی پیدا شود و به یاد ما بیاورد که ما هستیم ما او را به جا بیاوریم و در کنار آن خودمان را به جا آوریم، موزه‌ها یک همچنین نقشی را ایفا می‌کنند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت :موزه ها آشنایانی هستند که ما اگر آنها را به جا آوریم خودمان را به جا آ ورده ایم دل ما را آرام می کنند ما را از گم گشتگی نجات می دهند ما را از سرگردانی نجات می دهند به مرور وقتی این تماس برقرار شود همه چیز سرجای خودش قرار می گیرد و ما پایدار می شویم.

او با اشاره به این نکته که موزه ها محصول پایداری جوامع و این پایداری محصول وجود موزه ها است افزود: البته در شرایط ناپایدار جوامع موزه ها به وظیفه حداقلی خود یعنی حفاظت که بسیار هم مهم است می پردازند تا در که شرایط مساعد بتوانند نقش اصلی خود را ایفا کنند.

به گفته رییس ایکوم موزه در شرایط پایداری جوامع وظیفه اش در قید حیات بودن، ایفای نقش در حوزه معرفی ، برقراری تماس ، به زبان در آوردن آن چیزی که موضوع موزه است و برقراری ارتباط با اقشار جامعه است.

او تصریح کرد:موزه ها اگر موزه باشند این نقش را ایفا می کنند و اگر جامعه پایدار شد، موزه ها را به سمت این موضوع هدایت می کند.

بهشتی گفت:خوشبختانه شاهدیم که جامعه ما رفته رفته دچار پایداری می شود، مبتلای به پایداری می شود و شواهد آن کم کم دارد ظاهر می شود.

او افزود: این اتفاق که تهران موزه ای شد به بزرگی شهر تهران نشان می دهد که اتفاق خوبی روی می دهدو نشانه ای از عمق پایداری است که در شهر تهران و درکشور اتفاق افتاده است.

رییس ایکوم در پایان با ابراز خرسندی از افزایش موزه های خصوصی افزود: این دیگر دولت نیست که براساس وظیفه قانونی خود موزه بسازد بلکه مردم موزه ایجاد می کنند که این امر مایه خوشحالی است.

به گزارش خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری(richt.ir ) در این مراسم براساس 12 شاخصه «استانداردهای فنی و توسعه‌ی فیزیکی»، «آموزش»، «بازدید»، «پژوهش»،‌ »تلاش برای بقا»، «توسعه‌ی مدیریت»، «نوآوری»، «روز جهانی موزه»، «کودکان و نوجوانان»،‌ »گردآوری»، «معرفی» و «نگهداری و حفاظت» از میان 110 موزه شرکت‌کننده موزه‌های برتر را در دو بخش دولتی در سه شاخه‌ی (بزرگ، متوسط و کوچک) و خصوصی معرفی کردند.

براساس شاخص استانداردهای فنی و توسعه‌ فیزیکی ،از میان موزه‌های خصوصی غار موزه‌ی وزیری»برتر و از میان موزه‌های دولتی بزرگ علوم و فناوری، متوسط زمین‌شناسی خراسان و کوچک جهان‌نمای نیاوران برتر اعلام شدند.

براساس شاخص "آموزش از میان موزه‌های خصوصی عروسک‌های ملل برتر و از میان موزه‌های دولتی؛ بزرگ علوم و فناوری، متوسط موزه فرش و تخت‌جمشید و در کوچک استاد شهریار برتر اعلام شدند.

براساس شاخص بازدید از میان موزه‌های خصوصی موزه‌ی «صلح»؛ در دولتی بزرگ «نیاوران» و موزه‌ی «ملی»، متوسط موزه «جواهرات» و در کوچک مردم‌شناسی آستان قدس برتر اعلام شدند.

براساس شاخص پژوهش از میان موزه‌های خصوصی موزه‌ی عروسک‌های ملل؛ در دولتی؛ بزرگ «موزه‌ی ملی ایران»، متوسط موزه حمام علیقلی آقا و در کوچک «بیرجند» برتر اعلام شدند.

براساس شاخص تلاش برای بقا از میان موزه‌های خصوصی موزه‌ی «بومیان کیش»؛ در دولتی؛ کوچک «مردم‌شناسی جناح» برتر اعلام شدند. اما دو دولتی بزرگ و متوسط برتر نداشتند.

براساس شاخص توسعه‌ی مدیریت از میان موزه‌های خصوصی موزه‌ی «صلح»؛ در دولتی؛ بزرگ علوم و فناوری، متوسط موزه «زمان» و در کوچک موزه‌ی بیرجند برتر اعلام شدند.

براساس شاخص نوآوری از میان موزه‌های خصوصی دو موزه‌ی «صلح» و «رهگشای»؛ در دولتی؛ بزرگ «علوم و فناوری»، متوسط موزه «حمام علیقلی آقا» و در کوچک دو موزه‌ی «رئیس دلواری» و «بیرجند» برتر اعلام شدند.

براساس شاخص روز جهانی موزه موزه‌ی خصوصی برتر نداشت. در دولتی؛ بزرگ موزه‌ی «ملی»، متوسط موزه «فرش» برتر اعلام شدند.

براساس شاخص "کودکان و نوجوانان" از میان موزه‌های خصوصی موزه‌ی «اسباب بازی سهرابی»؛ در دولتی؛ بزرگ «نیاوران»، متوسط موزه «حمام علیقلی آقا» و در کوچک خلیج فارس برتر اعلام شدند.

بر اساس شاخص "گردآوری" از میان موزه‌های خصوصی موزه‌ی «عروسک‌های ایران»؛ در دولتی؛ بزرگ «میراث گیلان»، متوسط دو موزه «خودرو» و «زمان»، در کوچک «بیرجند» برتر اعلام شدند.

در شاخص "معرفی" از میان موزه‌های خصوصی موزه‌ی «اسباب بازی سهرابی»؛ در دولتی؛ بزرگ «نیاوران»، متوسط موزه «سینما» و در کوچک موزه‌ی «جهان‌نما» برتر اعلام شدند.

در شاخص نگهداری و حفاظت از میان موزه‌های خصوصی موزه‌ی «شاملو»؛ در دولتی؛ بزرگ نیاوران، متوسط موزه فرش و در کوچک بیرجند برتر اعلام شدند.

در این مراسم از کارمندان بازنشسته‌ی موزه و خانواده‌ی برخی از کارشناسانی که در طول سال گذشته فوت کرده بودند نیز تقدیر شد.

کد خبر 295621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha