مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از محققان از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا پس از انجام پژوهشی به این نتیجه رسیده‌اند که ماه تولد افراد بر خطر ابتلای آنها به ۵۵ بیماری مختلف اثرگذار است.

تولد

براساس گزارش لايوساينس‌، مردم تلاش مي‌كنند رويداد‌هاي زيادي را به ماه تولد خود و ديگران نسبت دهند، شخصيت، رنگ مورد علاقه و يا حرفه. اما تمامي اين ادعاها بي‌اساس هستند و هنوز رابطه مستقيمي ميان هيچ‌يك از اين موارد با ماه تولد افراد كشف نشده‌است، به جز يك مورد. دانشمندان به تازگي دريافته‌اند خطر ابتلا به 55 بيماري مختلف،‌از جمله بيماري‌هاي قلبي و آسم با ماه تولد افراد در ارتباط است.

محققان دانشگاه كلمبيا با بررسي پرونده پزشكي بيش از يك ميليون و 700 هزار نفر دريافتند سلامت‌ترين ماه براي متولد شدن در نيمكره شمالي زمين ماه مي (اواسط ارديبهشت تا اواسط خرداد) است،‌درحالي‌كه بدترين ماه براي متولد شدن ماه‌هاي اكتبر و نوامبر (اواسط مهر تا اواسط آذر) اعلام شده‌اند.

با اين‌همه دانشمندان مي‌گويند اگرچه ارتباط زيادي ميان خطر ابتلا به بيماري‌ها و ماه‌هاي تولد كشف شده‌است،‌ اما درصد خطر ابتلا به اين بيماري چندان هم بالا نيست. به گفته دانشمندان، خطر ابتلا به بيماري مرتبط با ماه تولد نسبت به ديگر عوامل بيماريزا از قبيل رژيم غذايي نامناسب و يا ورزش نكردن بسيار ناچيز است.

به گفته نيكلاس تاتونتي دانشمند ارشد اين پروژه،‌هدف از انجام اين پژوهش نگران كردن ديگران نبوده، بلكه هدف يافتن فاكتور جديد خطر ابتلا به بيماري در ميان انسان‌ها بوده‌است. اين تحقيق به صورت ويژه به تاييد يافته‌هاي 39 مطالعه ديگر درباره ارتباط ميان فصل تولد و ابتلا به بيماري‌ها كمك كرده و نشان مي‌دهد مكانيزم رشدي فصلي در افزايش خطر ابتلا به بيماري در طول عمر افراد نقشي كليدي دارد.

اين مكانيزم‌هاي محيطي فصلي از قبيل گرده‌‌ها، آلودگي‌هاي غبار هوا و يا نوسانات دمايي هستند كه دانشمندان در تلاشند اطلاعات بيشتري درباره آنها به دست آورند. به گفته تاتونتي طالع‌بيني برمبناي ماه و سال تولد افراد رويداد‌هاي مختلفي را به افراد نسبت مي‌دهد، روندي كه به انجام چنين مطالعات علمي آسيب زيادي وارد مي‌كند. فصل، نماينده‌‌ فاكتورهاي زيست‌محيطي متنوعي است كه در زمان تولد افراد وجود دارند و انجام مطالعات اينچنيني مي‌تواند در درك بهتر نقش بزرگ محيط و تعاملات ميان ژنتيك و محيط در رشد انسان كمك كنند.

محققان براي ارزيابي ارتباط ميان ماه تولد و خطر ابتلا به بيماري اطلاعات پزشكي بيش از يك ميليون و 700 هزار نفر را در سال‌هاي 1985 تا 2013 مورد بررسي قرار دادند. سپس الگوريتم رايانه‌اي از اطلاعات به دست آمده تنظيم كردند كه مي‌توانست هرنوع ارتباطي ميان ماه تولد انسان‌ها را با هزار و 688 بيماري مختلف نمايش دهد.

دانشمندان دريافتند بدون توجه به سن و جنسيت افراد، ماه‌هاي خاصي از سال وجود دارند كه با خطر ابتلا به بيماري‌هايي خاص در ارتباطند. براي مثال متولدين ماه سپتامبر (اواسط شهريور تا اواسط مهر) بيشتر در معرض خطر ابتلا به آسم قرار دارند و متولدين ماه نوامبر (اواسط آبان تا اواسط آذر) بيشتر در معرض ابتلا به بيماري ADHD قرار دارند. همچنين متولدين ماه مارس (اواسط اسفند تا اواسط فروردين) از بالانرين ميزان ابتلا به بيماري‌هار قلبي متعدد برخوردارند.

بيماري‌هاي نسبت داده شده به ماه‌هاي مختلف تولد شامل انواع بيماري‌هاي قلبي عروقي، آنژين، گزيدگي حشرات، كبودي بدن، سرطان پروستات، سرطان ريه و تهوع هستند. با اين‌همه تحقيق جديد از محدوديت‌هاي زيادي برخوردار است، مهمتر از همه، اينكه تمامي اطلاعات جمع‌آوري شده به بيماران يكي از بيمارستان‌هاي نيويورك اختصاص داشته‌است. اما دانشمندان قصد دارند در آينده الگوريتم خود را با حجم كلان‌تري از اطلاعات بيازمايند.

کد خبر 297732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha