چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

فتانه انفرادی: وقتی ‌آلبالو ۸ هزار تومان، زردآلو ۱۱ هزار تومان و ‌هلو ۷ هزار تومان به‌فروش می‌رسد و در همان زمان آبمیوه‌های پاکتی این اقلام از یک‌هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است مشخص نیست داخل پاکت‌هایی که به نام آبمیوه به فروش می‌رسد چه محصولی وجود دارد که ارزان‌تر از میوه تمام شده اما به نام آبمیوه طبیعی به‌دست خلق‌الله می‌رسد.

آبمیوه

موضوع وجود افزودني‌ها و استفاده از اسانس، آب و شكر به جاي ميوه‌هاي طبيعي مسئله‌اي است كه مدت‌هاست مطرح شده و ظاهرا قرار نيست به اين زودي‌ها كاري براي آن انجام شود. روز سه‌شنبه مسئول غني‌سازي و برچسب‌گذاري سازمان غذا و دارو با اشاره به اين موضوع گفت:‌ درج تصوير ميوه طبيعي روي محصولاتي كه حاوي ميوه طبيعي نيستند خلاف است.

چند روز قبل نيز رئيس تعزيرات حكومتي استان تهران، در مصاحبه با خبرگزاري صدا و سيما اعلام كرد: متأسفانه درصد بالايي از آبميوه‌ها و آبليموهايي كه با نشان استاندارد و مجوز بهداشت روانه بازار مي‌شود از نظر ما فرآورده‌هاي شيميايي است.
بنا به گفته اين مقام مسئول، مواد متشكله اين آبميوه‌ها وآبليموها، ميوه يا مركبات طبيعي نيست و صرفا يك نوع فرآورده شيميايي است اما به‌عنوان آبليمو و آبميوه طبيعي به فروش مي‌رسد و از شماره پروانه بهره‌برداري و برچسب استاندارد در بسته‌بندي آنها استفاده شده است. به گفته وي، اين نوع كالاها بايد با عنوان آب ميوه و آب ترش شيميايي صنعتي بدون منقوش شدن ظرف با تصوير ميوه‌اي طبيعي به فروش برسد. بنابراين عبارت و تصوير مندرج در ظروف با محتواي آنها مطابقت ندارد و از مصاديق آشكار تقلب محسوب مي‌شود.

عاطفه فولادي مقدم، مسئول برنامه‌هاي غني‌سازي‌ و برچسب‌گذاري سازمان غذا و داروي كشور نيز در گفت‌وگو با همشهري از صدور چند نوع پروانه بهداشتي توليد آبميوه‌هاي بسته‌بندي شده از سوي سازمان غذا و دارو خبر مي‌دهد و مي‌گويد: برخي از توليد‌كنندگان از آبميوه طبيعي در فرمولاسيون ساخت، استفاده مي‌كنند اما تعدادي ديگر آبميوه طبيعي نيستند و فرموله شده هستند كه به اينها، نوشيدني ميوه‌اي مي‌گويند. اينها نوشيدني‌هايي هستند كه در فرمول ساخت آنها از شكر، اسانس و آب استفاده شده است و البته همه اين موارد بايد بر حسب درصد و ضوابط برچسب‌گذاري، روي محصول قيد شود.

فولادي‌مقدم خاطرنشان مي‌كند: اگر آبميوه‌اي طبيعي نيست و فرموله است، به هيچ عنوان نبايد توليدكنندگان، تصوير ميوه طبيعي را روي محصول به نمايش بگذارند و اينطور به مردم القا كنند كه اين آبميوه طبيعي است. اين مصداق فريب مصرف‌كننده است چرا كه مصرف‌كننده تصور مي‌كند كه آبميوه طبيعي خريداري كرده است اما در واقع آنچه به‌عنوان آبميوه طبيعي خريداري كرده، اسانس، آب و شكر است. او مي‌گويد: اگر توليد‌كنندگان اصول برچسب‌گذاري را رعايت نكنند، تخلف كرده‌اند، البته ما هم بر اين توليدات نظارت مي‌كنيم اما محصولات و فرآورده‌ها آنقدر زياد است كه ممكن است تخلف هم صورت بگيرد، چرا كه تنها در تهران پروانه ساخت داده نمي‌شود در شهرستان‌ها هم پروانه ساخت داده مي‌شود. درهرحال، توصيه جدي ما اين است كه مصرف‌كنندگان هنگام خريد، بايد به درصد ميوه درج شده روي برچسب دقت كنند.

  • تشخيص بين آبميوه با نوشيدني ميوه‌اي

فولادي‌مقدم مي‌گويد: مصرف‌كننده بايد بداند كه بين آبميوه با نوشيدني ميوه‌اي، تفاوت وجود دارد. نوشيدني ميوه‌اي يا آب‌ميوه طبيعي ندارد يا درصد آب‌ميوه آن خيلي كم است يعني فرموله شده است؛ در مقابل شكر، اسانس و آب دارد.اگر مصرف‌كنندگان آبميوه طبيعي مي‌خواهند بايد دقت كنند كه نوشيدني ميوه‌اي خريداري نكنند كه روي آن نوشته شده باشد آبميوه طبيعي و حتي درصد ميوه هم ذكر شده باشد. قطعا مصرف‌كننده بايد بداند چه محصولي را با چه كيفيتي خريداري مي‌كند.

مسئول برنامه‌هاي غني‌سازي‌ و برچسب‌گذاري سازمان غذا و دارو به مردم هشدار مي‌دهد كه از مصرف آبميوه‌هاي فله‌اي هم به‌دليل احتمال تقلب، وجود آلودگي و عدم‌نظارت بر نحوه توليد، خودداري كنند. او از خطرات آبميوه‌هاي فله‌اي يا سنتي هم مي‌گويد و اينكه اين نوع از آبميوه‌ها، سلامت انسان را تهديد مي‌كند. ممكن است دستگاه 24ساعت شسته نشده باشد يا احتمال دارد كه ميوه‌ها سالم نباشند و يا ميوه‌ها خوب شسته نشده باشند.

  • هشدار كارشناس تغذيه

دكتر منصور رضايي، متخصص تغذيه و عضو هيأت علمي دانشگاه از مردم مي‌خواهد كه به‌جاي آبميوه، از ميوه تازه استفاده كنند. وي به همشهري مي‌گويد: ميوه‌ها جزو 6گروه اساسي نيازهاي تغذيه‌اي انسان است. به همين دليل توصيه ما قطعا اين است كه مردم تا مي‌توانند به جاي آبميوه، ميوه مصرف كنند. در فصل تابستان، چون مردم به‌دليل تعريق زياد و از دست دادن آب و املاح، ممكن است دچار افت فشار شوند به همين دليل، نياز فراوان به آب را احساس مي‌كنند و البته اين احساس، براي افرادي كه فعاليت بيشتري دارند يا ورزشكاران بيش از ديگران است.

اين افراد اغلب، به‌جاي ميوه، آبميوه مصرف مي‌كنند. اين متخصص تغذيه كه دل پري از چگونگي عرضه و توليد آبميوه‌ها دارد، مي‌گويد: ماجراي آبميوه‌هايي كه در بازار موجود است، داستاني دارد. يكي از انواع آبميوه‌هايي كه در بازار موجود است، آبميوه‌هاي صنعتي است؛ آبميوه‌هايي كه داراي قندهاي تصفيه شده يا فرآوري شده است. اين آبميوه‌ها حاوي مواد نگهدارنده، افزودني و طعم‌دهنده هستند كه گاهي ميزان اين مواد حتي ممكن است بيش از حد مجاز هم باشد كه ممكن است باعث چاقي شود، كبد را چرب كند، موجب تغيير اسيديته روده‌ها شده و سبب رشد باكتري‌هاي بيماري زا در روده شود. علاوه بر اين، آبميوه‌هاي صنعتي، سبب نوسان قند خون هم مي‌شود و احتمال ابتلا به ديابت را نيز افزايش مي‌دهد.افزودني‌هاي موجود در آبميوه‌هاي طبيعي هم احتمال افزايش آلرژي‌هاي تنفسي و پوستي را به‌دنبال خواهد داشت.

کد خبر 297777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha