سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

یک سال از اشغال موصل، دومین شهر بزرگ عراق می‌گذرد اما در سالگرد سقوط این شهر مقام‌های آمریکا به‌صورت رسمی اعلام کرده‌اند که هنوز استراتژی و برنامه مشخصی برای مقابله با گروه تروریستی داعش ندارند؛مسئله‌ای که بار دیگر جدی‌ نبودن آمریکا در نابودی این گروه تروریستی را نشان می‌دهد.

طرح گرافیک

در ماه‌هاي گذشته بارها درباره بي‌اعتنايي آمريكا در مقابله با داعش هشدار داده شده بود اما براي نخستين بار است كه به گفته نمايندگان كنگره رئيس‌جمهور اين كشور به‌صورت رسمي به آن اعتراف مي‌كند.باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا روز دوشنبه در حاشيه نشست گروه 7تأكيد كرده كه دولتش هنوز استراتژي كاملي براي كمك به دولت عراق در بازپس‌گيري مناطق اشغال شده توسط داعش ندارد و وزارت دفاع اين كشور هنوز در حال بررسي و بازخواني روش‌هاي كمك به دولت عراق است.

اين در حالي است كه به گزارش سي‌ان‌ان، مقام‌هاي نظامي عراق كه اكنون در تلاش براي بازپس‌گيري رمادي هستند اعلام كرده‌اند كه نفرات و تجهيزات كافي براي نبرد را دارند اما آمريكا و ائتلاف جديت لازم در پشتيباني هوايي از آنها را نشان نمي‌دهند. رئيس‌جمهور آمريكا با تأكيد بر نداشتن استراتژي كامل از سوي آمريكا در مقابله با داعش اعلام كرده كه تدوين برنامه و راهبرد لازم در اين رابطه نيازمند همكاري كامل عراقي‌هاست.

كارشناسان نظامي طي هفته‌هاي گذشته با بررسي اوضاع عراق تأييد كرده‌اند كه عزم و جديت ائتلاف به‌ويژه برخي كشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس براي مقابله با داعش كافي نيست. اين درحالي است كه مقام‌هاي آمريكا تلاش داشته‌اند فقدان استراتژي خود را به گردن نيروهاي عراق بيندازند. 2هفته پيش اشتون كارتر، وزير دفاع آمريكا مدعي شد كه نيروهاي عراقي عزم لازم براي جنگيدن را ندارند. اين مسئله با واكنش شديد عراقي‌ها مواجه شد و مقام‌هاي ارشد اين كشور اعلام كردند كه آمريكا در تلاش براي پنهان كردن كم‌كاري خود در اين زمينه است.

مقام‌هاي نظامي عراق هم كه در استان انبار مشغول عمليات آزادسازي رمادي هستند روز گذشته در گفت‌وگو با سي‌ا‌ن‌ان اعلام كردند كه نيروهاي ائتلاف تلاش لازم را براي عقب راندن داعش انجام نمي‌دهند. ژنرال خليل عبادي، فرمانده نيروهاي حاضر در پايگاه حبانيه در نزديكي رمادي اعلام كرده است كه نيروهاي ائتلاف قرار بوده با جنگنده‌هاي خود از آنها حمايت هوايي انجام دهند اما اين مسئله عملي نشده است.

  • هشدار به تركيه

رئيس‌جمهور آمريكا در حالي اعلام كرده كه كشورش راهبرد لازم براي مقابله با داعش را ندارد كه خودش تأكيد داشته درصورت حمايت ائتلاف بين‌المللي، داعش قابل شكست است. اوباما در حاشيه نشست گروه 7در آلمان گفت: هرچند داعش «چابك، پرخاشجو و فرصت طلب» است اما من كاملا مطمئن هستم كه درصورت حمايت ائتلاف بين‌المللي از دولت عراق و حضور نمايندگان گروه‌هاي قومي مختلف در دولت، داعش از اين كشور بيرون رانده مي‌شود. دولت آمريكا دل خوشي از قدرت‌نمايي نيروهاي بسيج مردمي عراق موسوم به حشد شعبي كه اكثريت آنها را شيعيان تشكيل مي‌دهند، ندارد.

اين نيروها در استان صلاح‌الدين توانستند عمليات آزادي اين استان و شهر تكريت را با موفقيت انجام دهند و پس از سقوط رمادي هم به استان انبار اعزام شدند. نيروهاي حشد شعبي همچنين طي روزهاي گذشته در نبرد شهر بيجي و پالايشگاه آن هم موفق عمل كرده‌ و به پيروزي رسيده‌اند.

باراك اوباما همچنين در حرف‌هاي خودش اعلام كرد كه همچنان نيروهاي تروريستي به راحتي مي‌توانند از منطقه مرزي تركيه رفت‌وآمد كنند. او گفت: ما همچنان شاهد هستيم كه هزاران نيروي خارجي از اين منطقه ابتدا وارد سوريه شده و سپس به عراق مي‌روند. اوباما تأكيد كرد كه درصورت همكاري‌هاي لازم عملياتي و اطلاعاتي امكان آن وجود دارد كه جلوي ورود اكثر اين نيروها گرفته شود. اوباما تأكيد كرد كه مقام‌هاي دولت تركيه مشكل را مي‌دانند اما براي جلوگيري از اين مسئله اقدام لازم را با توان كامل انجام نمي‌دهند.

  • زندگي دردناك زير تسلط داعش

تصاويري كه در سالگرد اشغال موصل از داخل اين شهر به‌دست رسانه‌ها رسيده، زندگي سخت و پررنج مردم در اين شهر را نشان مي‌دهد. در اين تصاوير تخريب و كشتار اقليت‌هاي مذهبي موصل ديده مي‌شود . نماينده سازمان ملل در امور خشونت جنسي اعلام كرده كه داعش زنان و دختران را به مزايده گذاشته و آنها را به عنوان نمونه در مقابل يك پاكت سيگار مي‌فروشد. به‌گفته زينب بلغورا داعش زنان و دختران را مانند برده‌ها براي فروش به بازار مي‌برند.

کد خبر 297666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha