همشهری آنلاین: مدیرکل یونسکو گفت: پایداری کره زمین با اقیانوس‌های سالم امکان‌پذیر است و کشورها از این که محصور در خشکی باشند یا ساحل به سلامت و عملکرد سالم اقیانوس‌ها وابسته هستند.

پایداری کره زمین با اقیانوس‌های سالم امکان‌پذیر است

به گزارش ایرنا، ایرینا بوکووا در پیامی به مناسبت روز جهانی اقیانوس‌ها (هشتم ژوئن) افزود: اقیانوس‌ها عامل تنظیم آب و هوا، شرایط اقلیمی، غلظت گازها در اتمسفر، اکسیژن و چرخه مواد مغذی و تأمین منابع مهم غذایی هستند.

هشتم ژوئن برابر با 18 خرداد روز جهانی اقیانوس‌ها نامگذاری شده و شعار امسال دریا و اقیانوس سالم؛ زمین سالم است.

بوکووا در این پیام می‌افزاید: فعالیت‌های انسانی، انتشار گازهای گلخانه‌ای، استفاده بی‌رویه از منابع و آلودگی‌ها سبب تخریب بوم سازگان‌های دریایی شده و نقش اقیانوس‌ها را از نظر تنظیم موارد اشاره شده به مخاطره انداخته است.

مدیرکل یونسکو افزود: بالا آمدن سطح آب دریاها، آب شدن یخچال‌ها، اسیدی شدن اقیانوس‌ها، گسترش نواحی مرده اقیانوسی، رویش گیاهان مضر دریایی، سفید شدن مرجان‌ها، کاهش جمعیت و زیستگاه‌های ماهی‌ها و ... بیانگر شرایط زیانبار زیست محیطی در جهان است.

'تغییر اقلیم ارتباطی ناگسستنی با تغییر شرایط اقیانوسی دارد و هیچ کشوری هر چقدر هم که قدرتمند باشد به تنهایی قادر به رویارویی با چالش‌های ناشی از آن نیست.'

وی ادامه داد: برای ارزیابی بهتر تأثیر فعالیت‌های انسانی بر اقیانوس‌ها و پیشنهاد راهکارهای جایگزین، یونسکو در تلاش است تا توان آموزش، فرهنگ، علوم و ارتباطات را به عنوان عاملان تقویت توسعه برای به اشتراک گذاردن دانش توسعه پایدار و تغییر اقلیم بین جوامع مختلف به کار بگیرد.

همچنین در این پیام آمده است: یونسکو از طریق کمیسیون بین دولت‌های اقیانوس‌شناسی خود، نظامی برای نظارت و کنترل بر اقیانوس‌ها تعبیه کرده که برای پژوهش درحوزه تغییر اقلیم بسیار مؤثر بوده است و سازمان در استفاده از آن نقش راهبری دارد.

از جمله اقدام‌های این کمیسیون بسیج متخصص‌ها برای گفتگو در مورد یافته‌ها در زمینه گرم شدن اقیانوس‌ها، اسیدی شدن آنها و همچنین پژوهش در مورد نقش اقیانوس‌ها در کاهش تغییر اقلیم است.

در این پیام آمده است: در روز جهانی اقیانوس‌ها از همه کشورهای عضو، جامعه مدنی و بخش خصوصی می‌خواهم تا برای ارتقاء آگاهی‌ها در این خصوص و ترویج همکاری‌های بین‌المللی در مورد اهمیت اقیانوس‌ها در نظام اقلیم جهانی تشریک مساعی کنند. 

کد خبر 297484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha