مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

گروه سلامت: طرح پزشک محله، روز چهارشنبه، در آستانه روز پزشک، با تقدیر از فعال‌ترین پزشکان محله در مناطق مختلف تهران، یک سالگی خود را جشن گرفت.

محمدباقر قالیباف، در دومین همایش پزشکان محله که چهارشنبه شب در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد و در آن یک هزار پزشک مشارکت‌کننده در این طرح همراه خانواده‌هایشان حضور داشتند، ضمن تاکید بر این‌که مدیریت شهر به دنبال تحقق رویکرد انسان محوری در شهر است و باید برنامه ریزی های خود را بر این اساس انجام دهیم، گفت: ماموریت‌های شهرداری بر اساس کار و فعالیت، استراحت و اوقات فراغت، تربیت و آموزش شهروندان بنا شده و با این نگاه، سلامت را می توان یکی از مهمترین شاخصه های توسعه پایدار شهری به شمار آورد.

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری به عنوان یک سازمان خدماتی در تهران تعریف شده است اما در دنیا یک نهاد اجتماعی است، گفت: متاسفم که مجلس شورای اسلامی مصوباتی را که در سال 85 در رابطه با واگذاری مسئولیت ها به مردم برای شورای شهر تصویب شده بود حذف کرد که این اقدام کاملا با رویکردهای قانون اساسی مغایرت دارد.

قالیباف نقش پزشکان را در ابعاد کالبدی و فضایی منحصر به فرد عنوان کرد و گفت: موظف هستیم با کمک شما و مشارکت همه مردم با اعتماد و اطمینان نسبت به پزشکان، تحول جدی در حوزه سلامت با همکاری وزارت بهداشت و دیگر نخبگان در محلات ایجاد کنیم.

وی افزود: بر این باورم که این اقدامات به تنهایی از دستگاه های دولتی و شهرداری ساخته نیست و باید با رویکردی مردمی و با استفاده از تشکل های مردمی و محوریت NGO ها این تحول ایجاد شود و ما نیز به عنوان حامی و پشتیبان با ایجاد بسترهای لازم نقش خود را ایفا می کنیم.

مراسم چهارشنبه شب، به منظور قدردانی از پزشکانی که طی یک سال گذشته با شهرداری در طرح پزشک محله و ایجاد کانون پزشکان محله همکاری داشته‌اند برگزار شد؛ طرحی که از نیمه دوم سال 85 در تهران آغاز شد و مخصوصا در مناطق 3، 4، 14، 15 و 18 تهران پیشرفت بیشتری داشت و ساکنان محله‌های این مناطق، در طول یک سال گذشته از خدمات ارائه شده در این طرح بهره‌مند شده‌اند.

دکتر تقی‌زاده، مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران، در گفتگو با همشهری با بیان اینکه این طرح تا‌کنون حدود 60 درصد پیشرفت داشته است، می‌گوید: ما در طرح پزشک محله سعی داریم پزشکانی را که داوطلبانه و آگاهانه حاضر به همکاری در این طرح هستند در 371 محله شهر تهران شناسایی کنیم  تا با تشکیل کانون پزشکان محله از پتانسیل و توانایی این افراد در حل مسائل و مشکلات مربوط به سلامت افراد و همچنین برنامه‌های اجتماعی استفاده کنیم.

دکتر تقی‌زاده در ادامه با تاکید بر این‌که پزشکان افرادی فرهیخته با توانمندی بالا هستند که متاسفانه در کشور ما این توانایی محدود به حوزه درمان شده است و ما تا‌کنون از این پتانسیل برای ارتقاء سلامت جامعه به‌خصوص در بخش‌های اجتماعی و روانی کمتر بهره برده‌ایم، می‌گوید: پزشکان می‌توانند در بخش‌هایی چون آموزش و اطلاع‌رسانی مردم بسیار موثر عمل کنند و از سوی دیگر، به دلیل اعتمادی که نسبت به این قشر در میان مردم جامعه وجود دارد، بسیاری از حرف‌ها را اگر مردم از زبان پزشکان بشنوند با اطمینان و اعتماد بیشتری به آن عمل می‌کنند و در نتیجه تاثیر بیشتری دارد.

مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران با تایید این مطلب و منحصر ‌به‌فرد بودن این تجربه می‌گوید: برای هماهنگی فعالیت پزشکان در هر منطقه خانه‌های سلامت جایگاه ویژه‌ای دارند اما با توجه به اینکه اکنون حدود 50 خانه سلامت در سطح شهر تهران وجود دارد، در محله‌هایی که هنوز خانه سلامت دایر نشده است، معاونت اجتماعی شهرداری منطقه این نقش را به عهده خواهد داشت.

به گفته دکتر تقی‌زاده طرح پزشک محله در تمام مناطق شهر تهران آغاز شده است اما میزان پیشرفت آن در محله‌های مختلف‌ متفاوت است: فاز اول طرح، شناسایی پزشکان مشارکت‌جوست که در هر محله دست‌کم باید 5 پزشک به عضویت طرح درآیند که در بعضی محلات هنوز به این رقم نرسیده‌ایم، هرچند در بعضی از مناطق تعداد زیادی از پزشکان به عضویت طرح درآمده‌اند و از سال پیش با ما همکاری دارند.

به گفته مدیر کل سلامت شهرداری تهران، طرح پزشک محله، زمینه‌ساز فعالیت پزشکان خانواده است که وزارت بهداشت اجرای آن را از روستاها آغاز کرده است و در همین راستا، هماهنگی‌هایی نیز با معاونت سلامت وزارت بهداشت به عمل آمده است.

کد خبر 29738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز