یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

دکتر حسن نمک دوست تاکید کرد که گونه‌های مختلف روزنامه‌نگاری، همچون روزنامه‌نگاری رادیو و تلویزیونی، روزنامه‌نگاری ویدئویی و روزنامه‌نگاری پخش مستقیم،‌ همچون روزنامه‌نگاری سایبر نیازمند مطالعه و آموزش هستند و در این راه تنها نباید به روزنامه‌نگاری کاغذی و سایبر توجه کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن نمک‌دوست تهرانی، در دومین نشست سایبرژورنالیسم که صبح امروز در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، روزنامه‌نگاری را از لحظه تولد آن مدرن دانست و اظهار داشت: کاربرد صفت سنتی برای روزنامه نگاری قبل از اینترنت بجا نیست،‌ روزنامه‌نگاری همواره فرزند زمان خود بوده، با خبر و حیات اجتماعی سر و کار داشته و به آخرین فناوری نیز متکی بوده است. بنابراین اطلاق صفت سنتی به گونه های مختلف روزنامه‌نگاری قبل از اینترنت نادرست است.

 او افزود: یکی از دلایل بی‌توجهی به روزنامه‌نگاری رادیو و تلویزیونی یا پخش مستقیم ماهواره‌ای انحصاری بودن رادیو و تلویزیون در ایران و ممنوع بودن استفاده از فناوری ماهواره در کشورمان است. همچنان که دولتی بودن ساختار روزنامه نگاری چاپی نیز سبب توسعه نیافتگی آن شده است.

نمک‌دوست با اشاره به اینکه موضوع اصلی در آموزش روزنامه‌نگاری سایبر آشنایی و بهره‌گیری از امکانات فضای آنلاین است تأکید کرد که در زمینه سبک‌ها و تکنیک‌های خبرنگاری تفاوت عمده‌ای میان روزنامه‌نگاری کاغذی و روزنامه‌نگاری سایبر وجود ندارد.

نمک‌دوست با تأکید بر اینکه روزنامه‌نگاری آنلاین قطعا یک حرفه است،‌ گفت که برخی وبلاگ‌ها در برخی «پست»‌های شان کار روزنامه‌نگاری می‌کنند، ولی به هیچ روی نمی‌توان کلیت وب‌لاگ‌نویسی را معادل روزنامه نگاری دانست.

وی گفت که از مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می کنند، در عین حال امروزه از وب‌لاگ نویسی به عنوان رکن پنجم نام می‌برند. در واقع کار روزنامه‌نگاران نظارت بر رفتار حکومت و کار وب‌لاگ‌ها توجه به عملکرد مطبوعات است.

 وقتی مطبوعات بنا به مصلحت‌های محافظه‌کارانه از درج برخی مطالب استنکاف می کنند،‌ وب‌لاگ ها می توانند در باره آن‌ها بنویسند و به این ترتیب به گشوده شدن فضا کمک کنند.

کد خبر 2970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز