چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

می‌گویند گذشتگان ما در تهران نذر توت داشتند! آن‌ها به‌عنوان نذر در مسیر امام‌زاده‌ها و در کوچه و خیابان درخت توت می‌کاشتند. برای همین بوده که تهران را توتستان هم می‌نامیدند.

دکتر ناصر تکمیل‌همایون، تاریخ‌نگار و تهران‌شناس، درباره‌ي درختان تهران در سده‌های گذشته معتقد است که توت از درختان محبوب در تهران به شمار مي‌آمده. حتي در دوره‌هاي پيش از قاجار و صفويه، در بسياري از مسيرهاي کاروان رو تهران، مردم بنابه نذرشان، درخت توت مي‌کاشتند. اگر امروز مي‌بينيم که در منطقه‌ي کن و سولقان، توتستان‌هاي فراوان وجود دارد، دليلش اين است كه اين منطقه بر سر راه يکي از مسيرهاي قديمي ري به طبرستان و ديلمان قرار داشت و کاروان‌هاي زيادي از اين‌‌جا مي‌گذشتند.

این روزها هوای تهران بوي توت مي‌دهد. این را شاخه‌های پرمیوه‌ی درختان توت می‌گویند. باز هم عابران و رهگذران از این شاخسارهای سبز، توت می‌چینند و باز عطر توت در کوچه‌ها می‌پیچد و زیر پایمان مورچه‌ها باقیمانده‌ی توت‌های له‌شده را جمع می‌کنند. فقط کاش موقع چیدن توت‌ها کمی مهربان‌تر باشیم. شاخه‌های نازک را با تمام قدرت نکشیم و توت‌ها را زیر دست و پا نریزیم و یادمان باشد فصل توت خیلی کوتاه است.

دیروز که از مدرسه برمی‌گشتم دوستانم را دیدم که زیر درخت توت جمع شده بودند و همه توت‌های رسیده و نارسیده را می‌چیدند، می‌خوردند و یا به زمین می‌ریختند. دیروز دیدم خاک باغچه‌ی بعضی از درخت‌های توت خیلی خشک شده و دیدم توت‌های رسیده‌شان هم کم‌آب و خشک است. وقتی به خانه رسیدم درباره‌ي درخت توت جست‌وجو کردم و در مقاله‌های کشاورزی خواندم که همه‌ی گونه‌های درخت توت از نظر مصرف آب پرنیازند.

دلم به حال خشکی باغچه‌ها سوخت و نذر کردم حداقل درخت‌های توت جلو خانه‌مان را هفته‌ای یک‌بار آب بدهم.

کد خبر 296785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha