همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست هیات امنای دانشگاه محیط زیست گفت: براساس اطلاعات جهانی ایران تا سال ۲۰۳۰ ، ۴ درجه گرمتر می‌شود.

معصومه ابتکار

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در این نشست که به ریاست معصومه ابتکار تعیین شد ،برنامه توسعه‌ای دانشگاه محیط زیست تصویب شد.

ابتکار در این نشست با انتقاد از بخشی‌نگری در مدیریت کلان کشور و تاکید بر فرابخشی بودن موضوع محیط زیست، گفت: مهمترین تفاوت مدیریت بر مبنای توسعه پایدار با مدیریت سنتی در همین نگاه فرابخشی است.

معاون رئیس جمهوری افزود: مهمترین تاکید مدیریت توسعه پایدار بر انتخاب شیوه ای است که نسل آینده را نیز از تصمیمات امروز منتفع سازد و به عبارت دیگر نتیجه بلند مدت تصمیمات امروز نیز مثبت باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت سال 2015 به دلیل نهایی شدن اهداف توسعه پایدار، گفت: مجامع جهانی در تلاش هستند همزمان با پایان سال 2015 اهدافی جدید با محوریت توسعه پایدار (با تلفیق سه مفهوم اقتصاد، اجتماع و محیط زیست) را جایگزین اهداف هزاره کنند که تاکنون 17 هدف آن مشخص و در شهریورماه با حضور سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل نهایی و تصویب خواهد شد.

وی افزود: به رغم تاکید بر مباحثی همچون آموزش و بسیاری از اهداف توسعه هزاره، عنصر پایداری مهمترین رکن در اهداف جدید است که با نگاه ویژه به محیط زیست و رسیدن به توافق در زمینه تغییرات آب و هوایی در حال تدوین است.

ابتکار با اشاره به سفر اخیر خود به بانکوک برای شرکت در اجلاس توسعه پایدار کشورهای آسیا و اقیانوسیه، رشد کشورهای آسیایی در بحث اقتصاد سبز را باورنکردنی توصیف و تاکید کرد: استفاده 20 درصدی از منابع انرژی تجدید پذیر، ارتقای استانداردهای زیست محیطی در بخش تولید که منجر به حفظ محیط زیست و بهبود شرایط اقتصادی برخی کشورها شده است می‌تواند الگوی خوبی برای فعالیت در این مسیر باشد.

  • تاکید بر ضرورت آموزش محیط زیست در تمام رشته‌ها

معاون رئیس جمهوری بر فرابخشی بودن علوم و رشته‌های محیط زیست تاکید کرد و گفت: تمامی رشته‌های دانشگاهی کشور باید مبتنی بر نگاه توسعه پایدار و آموختن اصول محیط زیست باشند.

رئیس هیات امنای دانشگاه محیط زیست گفت: محیط زیست یک رشته یا بخش نیست، بلکه موضوعی عام است که به لحاظ فهم و ادارک باید در تمام رشته‌ها و علوم مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تاثیر گسترده تغییر اقلیم و توجه و برنامه‌ریزی جهانی برای این موضوع، اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش 4 درجه‌ای دمای ایران تا سال 2030 است و این در حالی است که هر یک درجه افزایش دما منجر به رشد 6 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی و کاهش سه درصدی تولید ناخالص ملی می‌شود.

ابتکار اتخاذ رویکرد اقتصاد مقاومتی را یکی از راهکارهای دنیا برای مقابله با تاثیرات وسیع تغییرات آب و هوایی دانست و گفت: مواجه با شرایط دشوار تغییر اقلیم نیاز به برنامه‌ریزی، اصلاح سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها و آموزش متخصصان در این حوزه دارد از این رو دانشگاه محیط زیست می‌تواند پرچمدار آموزش تخصصی این حوزه در ایران باشد.

بنابراین گزارش، هیات امنای دانشگاه محیط زیست برای بررسی مباحث مرتبط با توسعه دانشگاه و تخصیص بودجه و اعتبارات دانشگاه در سال 94 با 14عنوان دستور کار تشکیل جلسه داد و عملکرد مالی سال 1393 و همچنین تصویب بودجه تفصیلی سال 94 را به تصویب رساند.

کد خبر 296676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha