همشهری آنلاین: یک مطالعه جدید در نشریه انگلیسی "نیچر" نشان می‌دهد که اگر انتشار دی اکسید کربن با شتاب کنونی آن ادامه یابد، احتمال دارد تا پایان قرن حاضر منطقه خلیج فارس در برخی ساعات روز سطح غیرقابل تحملی از گرما و رطوبت را تجربه کند.

احتمال گرمای بی‌سابقه تا سال ۲۱۰۰ در انتظار خاورمیانه است

به گزارش ایرنا، براساس مطالعه جدیدی که روز دوشنبه در نیچر منتشر شد، احتمال دارد تا پایان قرن حاضر شاخص گرما که ترکیبی از دما و رطوبت است، در منطقه خلیج فارس دست کم برای شش ساعت در روز به 74 تا 77 درجه سانتی‌گراد برسد.

کارشناسان حوزه سلامت معتقدند که افراد مسن و بیمار آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در برابر امواج گرمای فعلی هستند، اما در صورت تداوم انتشار گازهای گلخانه‌ای، پیش‌بینی می‌شود که گرمای هوا در آینده به چنان حدی برسد که افراد سالم نیز در معرض خطر قرار گیرند.

مطالعات قبلی مواجهه با گرمای شدید و فراتر از تحمل و توان سازگاری انسان تا 200 سال آینده را پیش‌بینی کرده بودند، اما مطالعه جدید که حاوی شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای متعدد است، بازه زمانی تا پایان قرن حاضر را برای این بحران مطرح کرده است.

به گفته "الفاتح الطاهر" پروفسور مهندسی محیط زیست در دانشگاه ام آی تی که از نویسندگان مطالعه یاد شده است، در طول تاریخ بشر، کره زمین هیچگاه شاهد این نوع ترکیب طولانی و مرگبار گرما و رطوبت نبوده است. اما با توجه به جغرافیا و وضعیت اقلیمی منحصر به فرد خلیج فارس و نظر به گرمایش فزاینده پیش‌بینی شده برای کره زمین در صورت تداوم شتاب فعلی انتشار گازهای گلخانه‌ای، زمین تا پایان این قرن شاهد ترکیب دما و رطوبت بسیار شدید خواهد بود.

بر اساس این گزارش، هر چند شهرهایی همچون ابوظبی، دبی و دوحه به واسطه وجود دستگاه‌های سرمایشی در ساختمان‌ها کاملا غیرقابل سکونت نخواهند شد، اما برای برخی افراد همچون فقرا که در شرایط متفاوت زندگی می‌کنند و یا گروه‌هایی که در محیط‌های غیرمسقف کار می‌کنند، شرایط تحمل‌ناپذیر خواهد بود.

"کریس فیلد" پژوهشگر اقلیم "انستیتوی کارنگی برای دانش" در خصوص تازه‌ترین مطالعه درباره گرمایش زمین گفت: "اگر اقدامی برای محدود کردن تغییر وضعیت اقلیمی و جلوگیری از گرمای شدید صورت نگیرد، مردم این مناطق احتمالا ناگزیر می‌شوند مکان دیگری برای زندگی بیابند".

الطاهر نیز معتقد است که اگر جهان انتشار گازهای گلخانه‌ای را محدود کند و یا حتی میزان انتشار این گازها نزدیک به سطح وعده داده شده توسط کشورها ثابت شود، امکان اجتناب از بحران گرمای تحمل‌ناپذیر پیش‌بینی شده وجود دارد.

انتشار نتایج این مطالعه در حالی است که اجلاس آب و هوایی سازمان ملل در ماه دسامبر در پاریس برگزار می‌شود و قرار است کشورها طرح‌های خود را در چارچوب مشارکت داوطلبانه برای کاهش آلاینده‌ها ارائه کنند.

کد خبر 311729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha