همشهری آنلاین: محققان استرالیایی مکانیسمی را کشف کردند که گیاهان را قادر می‌سازد در واکنش به افزایش جهانی دما، سیستم گل‌دهی خود را تنظیم کنند.

تنظیم گل‌دهی گیاهان با افزایش جهانی دما

به گزارش ايرنا، يافته‌هاي اين مطالعه كه توسط محققان دانشگاه موناش در استراليا انجام و در مجله Nature Plants منتشر شد، مي‌تواند به صورت بالقوه به ابداع فناوري منجر شود كه اجازه مي‌دهد واكنش فيزيولوژيكي گياهان را كنترل كنيم و اثرات دماي در حال افزايش را كاهش دهيم.

محققان دانشگاه موناش با استفاده از تركيبي از آزمايش‌هاي ژنتيك، زيست‌شناسي مولكولي و محاسباتي روي گياه گلدار "آرابيدوپسيس" به اين كشف دست يافتند.

در گزارش اين تحقيق آمده است كه دو فرآيند سلولي بنيادي به طور مشترك موجب كاهش سطح پروتئيني مي‌شوند كه به طور معمول از گل دادن گياهان پيشگيري مي‌كند و در نتيجه تاثير اين كاهش، گياهان مي‌توانند در واكنش به افزايش دما گل دهند.

اين يافته امكانات جديدي را براي توسعه فناوري ايجاد مي‌كند تا زمان گل‌دهي گياهان در دماهاي مختلف را بتوان كنترل كرد.

محققان با اشاره به اين كه اين مكانيسم‌ها در تمامي ارگانيسم‌ها وجود دارد، گفتند: از اين علم مي‌توانيم براي گياهان زراعي نيز استفاده كنيم .

گرچه كشف پايه و اساس ژنتيكي گل‌دهي گياهان بر اثر افزايش دما به 10 سال پيش برمي‌گردد، اما محققان اخيرا به واسطه روش‌هاي جديد محاسباتي، موفق شدند اين مكانيسم جديد را كشف كنند.

کد خبر 332549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha