یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلفیقی از عوارض ناشی از تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت، و تغییر وضعیت اجتماعی اقتصادی می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ کشورهای آسیایی را با کم‌آبی شدید مواجه سازد.

کم آبی

براساس گزارش تايم، اين نتيجه‌گيري به پژوهشي تعلق دارد كه توسط محققان موسسه فناوري ماساچوست انجام شده و در نشريه پلاس وان منتشر شده‌است. براساس اين نتايج كشورهاي آسيايي تا 34 سال ديگر دچار كمبود شديد و بحراني آب خواهند شد و منابع آب بيش از يك ميليارد انسان در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

اين پژوهش مي‌گويد بيش از يك ميليارد انسان تا اواسط قرن در سرتاسر قاره آسيا براي دسترسي به منابع آبي با مشكل مواجه خواهند‌شد. به گفته آدام اشلوسر از محققان موسسه فناوري ماساچوست،‌MIT، تنها تغييرات اقليمي عامل بروز اين بحران نخواهد‌بود و نمي‌توان اثر قدرتمند رشد جمعيت و اقتصاد را بر ميزان تقاضاي انسان براي منابع و چگونگي مديريت اين تقاضا،‌ناديده گرفت.

عوامل موثر در اين ناامني آبي متناسب با مكان متغيير است،‌ براي مثال رشد صنعتي ناشي از رشد شديد جمعيت در چين بالاترين ميزان اثرگذاري را دارد درحالي كه در هندوستان رشد جمعيت است كه منابع آبي را تهديد مي‌كند. تغييرات اقليمي نيز مي‌تواند در سرتاسر قاره آسيا بر شدت ناامني آبي بيافزايد.

کد خبر 329309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha