همشهری آنلاین: مدیرکل یونسکو در پیامی به مناسبت روز جهانی آب با اشاره به این که در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ حدود ۲.۳ میلیارد نفر به منابع آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا کردند، گفت: هنوز بیش از ۷۰۰ میلیون نفر به آب سالم، تمیز و مناسب برای یک زندگی سالم و بهداشتی دسترسی ندارند.

بیش از ۷۰۰ میلیون نفر به آب سالم دسترسی ندارند

به گزارش ایرنا، در پیام خانم ایرینا بوکووا آمده است: گزارش جهانی توسعه آب سازمان ملل در سال 2016 تخمین زده است که حدود 2 میلیارد نفر در جهان همچنان نیازمند دسترسی به بهداشت مناسب هستند. بسیاری از کشورهای در حال توسعه در مناطق جغرافیایی قرار دارند که مشکل شدید آب دارند و در نتیجه بیش از مناطق دیگر تحت تاثیر تغییر اقلیم آسیب می‌بینند.

روز جهانی آب مصادف با دوم فروردین هر سال (۲۲ مارس) از سوی سازمان ملل نام‌گذاری شده است. روز جهانی آب اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی، در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در شهر ریودوژانیرو برزیل رسماً مطرح شد.

بوکووا خاطرنشان کرد: تقاضا برای آب رو به افزایش است، به ویژه در حوزه اقتصادهای در حال ظهور در نقاطی از جهان که کشاورزی، صنعت و شهرها با سرعت زیادی در حال رشد و توسعه هستند. تاوان زیادی باید پرداخت کرد به همین دلیل آب در رأس دستور کار جدید توسعه پایدار 2030 قرار دارد.

وی با بیان این که در هدف شماره 6 از دستورکار به وضوح به موضوع آب اشاره شده است، گفت: در این هدف از دستورکار 2030 برای توسعه پایدار تضمین دسترسی به آب و مدیریت پایدار آب و بهداشت و اهمیت آب در تحقق سایر اهداف دستورکار، از جمله برای پیشبرد چشم انداز اشتغال شایسته برای همه، موضوعی که در کانون گزارش جهانی آب برای توسعه قرار دارد، برجسته شده است.

وی می‌افزاید: آب برای کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و تولید انرژی حیاتی است. آب موتور رشد اقتصادی است. آب باعث ایجاد و حفظ مشاغل در جهان است. با این حال، تحقق اهداف توسعه تنها در سایه دسترسی به منابع مناسب و کافی آب به عنوان یک ماده خام امکان‌پذیر نیست. بهداشت و کیفیت آب همچنان از ضروریات ایجاد مشاغل شایسته هستند.

مدیرکل یونسکو تصریح کرد: از میان 2.3 میلیون مرگ مرتبط با آب در سال، 17 درصد مربوط به بیماری‌های قابل انتقال و آب آشامیدنی ناسالم است. به همین دلیل تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشت در محل کار باید به یک اولویت جهانی تبدیل شود. مقابله با چالش ایجاد و حفظ مشاغل شایسته در شرایط تغییر اقلیم و کمبود آب نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تر در علم، فن‌آوری و نوآوری است.

به گفته بوکووا شواهد حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات و زیرساخت‌های آب می‌تواند مزایای بسیاری هم در زمینه توسعه اقتصادی و هم شغل‌آفرینی داشته باشد. این سرمایه‌گذاری‌ها باید در هماهنگی با بخش‌های مرتبط، از جمله کشاورزی، انرژی و صنعت انجام شود تا متضمن دست‌یابی به بهترین نتایج ممکن باشد.

به اعتقاد وی یونسکو در مقام نهاد هدایت‌گر سازمان ملل در زمینه آموزش آب و علوم آب، با تمام قوا برای تحقق اهداف یاد شده فعالیت می‌کند. اقدامات یونسکو در چارچوب برنامه بین‌المللی آب‌شناسی و شبکه کرسی‌ها، کمیته‌ها و مراکز ملی آن، موسسه یونسکو-آی، اچ، ای برای آموزش آب که از سال 2003 تاکنون هزاران دانشمند و مهندس را از کشورهای در حال توسعه در حوزه آب تربیت کرده است از آن جمله هستند.

ایرینا بوکووا ادامه داد: برنامه جهانی ارزیابی آب یونسکو اطلاعاتی به روز در زمینه منابع آب شیرین در جهان در اختیار دولت‌ها و جامعه بین‌الملل قرار می‌دهد که از این اطلاعات در سیاست‌گذاری‌های مرتبط هم استفاده می‌شود. 

کد خبر 327426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha