یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نداشتن خواب کافی ژن‌های بدن را تشویق به افزایش وزن می‌کند.

رژیم

قدیم‌‌ها، چاق بودن و شکم بزرگ داشتن نشانه‌‌ای بود از اعیان و اشراف بودن. اما این روزها دیگر کسی اضافه وزن را دوست ندارد و بسیارند کسانی که از اضافه وزن رنج می‌برند و به دنبال راهی برای کم کردن وزن خود هستند.

اکثر این افراد پس از انتخاب رژیم غذایی به نتیجه مطلوبي که فکرش را کرده بودند نمی‌رسند و این موضوع باعث می‌شود که با ناامیدی رژیم غذایی خود را رها کنند.

اغلب آن‌ها دائماً با خود مي‌گويند من که ورزش می‌کنم، من که رژیم می‌گیرم، من که همیشه نیمی‌ از غذایم را نمی‌خورم، پس چرا لاغر نمی‌شوم؟

در حقیقت این‌ها سوالاتی است که تقریبا همه افرادی که برای کاهش وزن تلاش می‌کنند، از خود می‌پرسند. حقیقت این است که هیچ مشکلی بی‌دلیل نیست و حتما این افراد مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که از آن بی‌اطلاع هستند. اين اشتباهات رايج را با هم مرور كرده و به معرفي ورزش‌هايي مي‌پردازيم كه به تناسب اندام كمك مي‌كنند.

  • خوردن کورن‌فلکس در وعده صبحانه

خوردن کورن‌فلکس (غذایی که از غلات تهیه شده و با شیر مصرف می‌شود) در صبح باعث می‌شود شما قبل از رسیدن به وعده ناهار احساس گرسنگی کرده و در مجموع غذای بیشتری در روز بخورید.

افرادی که در وعده صبحانه، تخم‌مرغ می‌خورند هیچ‌گاه به این مشکل برنمی‌خورند، زیرا پروتئین موجود در صبحانه تا ساعت‌ها احساس سیری را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

  • خوردن نان و برنج سفید

سال‌ها بود که ادعا می‌شد مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان سفید یا برنج سفید می‌تواند باعث افزایش وزن به خصوص در قسمت‌های میانی بدن شود.

برای بررسی صحت این موضوع، دانشمندان رژیم غذایی با کالری کاملا یکسان را به دو گروه از انسان‌ها دادند و متوجه شدند افرادی که برنج سفید یا نان سفید بیشتری در رژیم غذایی‌شان دارند در هر سال 10میلی‌متر دور شکمشان بیشتر از گروه دیگر افزایش پیدا می‌کند.

  • زیاده‌روی در خوردن آب‌میوه

آب‌میوه و دیگر نوشیدنی‌های شیرین نسبت به غذاهای جامد اثرات بیشتری بر اضافه وزن انسان‌ها دارند. اگر شما فقط یک نوشیدنی شیرین را در طول روز از رژیم غذایی خود حذف کنید، بعد از 6ماه نیم‌کیلو از وزن بدنتان کاسته می‌شود.

هرچه کاهش نوشیدنی‌های شیرین بیشتر باشد، به همان اندازه نتیجه بهتر خواهد بود.

  • نخواندن برچسب‌های غذایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که از روی عادت برچسب‌های غذایی را می‌خوانند و ورزش می‌کنند، وزن بیشتری در مقایسه با دیگران از دست می‌دهند.

نکته عجیب این است که خواندن برچسب‌های غذایی به‌تنهایی و بدون ورزش کردن هم می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

به اعتقاد دانشمندان این کار سبب می‌شود فرد درک بیشتری از کالری‌هایی که هنگام غذا خوردن وارد بدن می‌شود پیدا کرده و به طور ناخودآگاه غذایش را کم کند.

  • معاشرت با دوستان چاق

اگر دوست شما در حال افزایش وزن است، به احتمال زیاد شما هم در معرض چاق شدن خواهید بود. به گفته محققان دانشگاه‌ هاروارد اگر فردی 4دوست چاق داشته باشد احتمالا دو برابر بیشتر از فردی که دوست چاق ندارد در آینده نه‌چندان دور افزایش وزن را تجربه خواهد کرد.

به طور کلی انسان‌ها علاقه دارند رفتارهای یکدیگر را تقلید کنند و خوردن غذا هم بخشی از این رفتارهاست.

  • خواندن کتاب‌ها و مجلات آشپزی

نگاه کردن به تصاویر غذاهای چرب و پرکالری موجود در این مجلات باعث تحریک قسمت‌های کنترل اشتها در مغز شده و علاقه ما به خوردن غذاهای شیرین و خوشمزه را افزایش می‌دهد.

خواندن دستورالعمل‌های پخت غذا هم به‌شدت مغز را تحریک کرده و شما را علاقه‌مند به خوردن غذا می‌کند.

  • نجویدن غذا به اندازه کافی

هر قدر غذا زمان بیشتری در دهان بماند، به همان اندازه زبان سیگنال‌های بیشتری را به مغز می‌فرستد و او را به ترشح مایعات گوارشی تحریک می‌کند. جویدن بیشتر غذا احساس سیری را سریع‌تر به انسان داده و میزان ورود آن به بدن را محدود می‌کند.

  • غذا خوردن در بشقابی با رنگ اشتباه

یکی از عجیب‌ترین یافته‌های دانشمندان تاثیر رنگ بشقاب روی میزان غذا خوردن انسان‌هاست. بر این اساس زمانی که رنگ بشقاب با رنگ غذای داخل آن شباهت داشته باشد به طور ناخودآگاه میزان غذا خوردن مردم بیشتر می‌شود.

بر عکس اگر شما غذایی مانند اسپاگتی قرمزرنگ را در بشقاب سبز بخورید، حجم غذا بیشتر نشان داده شده و شما زودتر دست از غذا خوردن می‌کشید.

  • نداشتن خواب به اندازه کافی

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نداشتن خواب کافی ژن‌های بدن را تشویق به افزایش وزن می‌کند. خواب بیشتر از 9ساعت هم همین اثر را روی بدن دارد و احتمال چاقی را بیشتر می‌کند.

اگر شما تصمیم به کاهش وزن دارید، بهتر است حتما برای خود یک هم‌تیمی ‌پیدا کرده و با او به رقابت بپردازید.

همان‌طور که چاقی می‌تواند مانند بیماری‌های ساری منتشر شود، تلاش برای کاهش وزن به صورت گروهی هم تاثیر بسیار زیادی در افزایش انگیزه و پایبندی به رژیم‌های غذایی دارد.

چندی پیش محققان متوجه شدند، افرادی که برای کاهش وزن در کلاس‌های گروهی مخصوص این کار شرکت می‌کنند، دو برابر بیشتر از اشخاصی که به تنهایی این کار را انجام می‌دهند نتیجه می‌گیرند.

  • غذا خوردن در برابر تلویزیون

اگر تمرکز شما بر سر میز غذا روی خوردنتان نباشد، بیش از مواقع دیگر کالری وارد بدنتان خواهید کرد. بسیاری از مردمی‌ که هنگام تماشای تلویزیون غذا می‌خورند، مقدار زیادی مواد غذایی وارد بدن خود می‌کنند و حتی نمی‌توانند به یاد بیاورند که چه
خورده‌اند.

  • استرس داشتن

استرس، بدن را تشویق به انباشته کردن چربی در اطراف شکم می‌کند که دلیل اصلی آن هم ترشح هورمون «کورتیزول» در رگ‌های خونی است.

این هورمون نه‌تنها چربی‌ها را تشویق به جمع شدن در میانه بدن می‌کند بلکه نقش مهمی ‌هم در بزرگ‌تر شدن سلول‌های چربی دارد. نداشتن تنوع غذایی و خوردن غذاهای یکنواخت هم کلید موفقیت در کاهش وزن به حساب می‌آید.

به گفته محققان زنانی که یک غذا را هر روز پشت سر هم می‌خورند به مرور زمان اشتهایشان کمتر شده و لاغر می‌شوند.

  • تنها ورزش کردن

زمانی که شما به‌تنهایی ورزش می‌کنید احتمال اين‌كه آن را رها كنيد بیشتر است، یا اين‌كه حرکات خود را به درستی انجام نمی‌دهید.

اما در عوض ورزش گروهی باعث ترشح مقدار زیادی از هورمون‌های شادکننده در مغز شده و تعهد شما را به انجام کامل حرکات ورزشی بیشتر می‌کند.

ورزش گروهی همچنین توانایی تحمل فشار و درد تمرین را بیشتر کرده و باعث تقویت انگیزه می‌شود. برای آن‌که تناسب اندام داشته باشید، باید ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، دویدن، کار با وزنه‌ها، ورزش‌های استقامتی و پیلاتس را با هم ترکیب کنید.

  • حركاتي كه به سادگي مي‌توانيد انجام دهيد

روی یک صندلی دسته‌‌دار بنشینید. ساعد دست‌هایتان را روی دسته صندلی بگذارید. ران‌‌هایتان را به هم بچسبانید و سعی کنید پاهایتان را حداقل 6سانتی‌متر از سطح زمین بالاتر بیاورید.

20ثانیه در این وضعیت بمانید و دوباره به حالت اول برگردید. شما باید این حرکت را از 5مرتبه در روز شروع کنید و کم‌کم به 20مرتبه در روز برسانید.

روی یک بالش به پشت دراز بکشید. دستان خود را در امتداد بدنتان قرار دهید و پاهایتان را به هم بچسبانید. حالا سعی کنید که بدون استفاده از دست، پاهایتان را 15 تا 20سانتی‌‌متر بالا بیاورید و حداقل 5ثانیه در این وضعیت بمانید. این حرکت هم می‌‌تواند از 5مرتبه در روز شروع ‌شود و به 20 تا 25مرتبه برسد.

وقتی پیاده‌‌روی می‌‌کنید، هنگام راه رفتن بدن خودتان را به سمت چپ و راست متمایل کنید. با این کار، هم شکمتان آب می‌‌شود و هم پهلوهایتان.

  • حلقه‌ ورزشی

از حلقه‌های ورزشی برای کوچک شدن شکمتان استفاده کنید. شما می‌‌توانید در ابتدای کار، تنها روزی 2دقیقه یا 50بار حلقه بزنید و به مرور زمان حلقه زدن را تا 30دقیقه هم ادامه دهید.

همچنين دراز و نشست یکی از موثرترین و ساده‌ترین ورزش‌هایی است که می‌‌تواند شکم را کوچک کند.

پس به پشت روی زمین دراز بکشید، دست‌هایتان را پشت گردن خود گره بزنید و هر چند بار که می‌توانید حرکت دراز و نشست را تکرار کنید و در روزهای بعد، دفعات تکرار حرکت را افزایش دهید.

  • ضربه زدن هنگام پياده‌روي

هنگام پیاده‌روی، ضربه‌های سبک و آرامی‌ را با انگشتان دست به شکمتان وارد کنید. این جوری تحرک ماهیچه‌های شکم خود را افزایش می‌‌دهید و باعث می‌‌شوید که آن‌ها چربی بیشتری بسوزانند.

به پشت دراز بکشید، یک بالش کوچک زیر پاشنه پاهایتان قرار دهید و دست‌‌هایتان را در راستای پهلو‌هایتان روی زمین بگذارید، دو دمبل نیم تا دوکیلویی در دست بگیرید و سپس دست‌‌هایتان را به صورت صاف 10سانتی‌‌متر از سطح زمین بالا بیاورید، 10ثانیه در این حالت بمانید، 5ثانیه استراحت کنید و این حرکت را حداقل 7بار در روزانجام دهید.

  • طناب زدن

طناب زدن هم برای کوچک کردن شکم بسیار مفید است، به شرطی که شما حداقل روزی 50مرتبه طناب بزنید. زیاد یک‌جا ننشینید. نشستن طولانی‌‌مدت باعث چاق شدن افراد می‌‌شود و این چاقی‌ها هم بیشتر در ناحیه ران پا و شکم رخ می‌‌دهد. شاید به همین خاطر باشد که بیشتر رانندگان شکم بزرگی دارند.

منبع:همشهري تماشاگر

کد خبر 296030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha