یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

ارتش جمهوری اسلامی ایران یک‌شنبه 5 شهریور موشک هوشمند، دوربرد و فوق مدرن ثاقب را در ادامه تمرینتات نظامی‌اش با موفقیت آزمایش کرد.

به گزارش ایسنا امیردریادار حبیب سیاری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، هوشمند بودن و برد زیاد، سرعت بسیار بالا و غافلگیر کنندگی را از جمله ویژگی‌های این موشک دوربرد عنوان کرد.

وی با اشاره به این که موشک هوشمند ثاقب شلیک شده در بزرگترین رزمایش دریایی کشور دارای قدرت تخریب بسیار بالاست اظهار داشت: این موشک قابل پرتاب از کلیه سامانه های شناور است.

سیاری خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت این موشک هوشمند و فوق مدرن با همکاری نداجا و دانشگاه های صنعتی کشور و منابع داخلی انجام شده است.این در حالی است که در اولین روز از برگزاری مانور تخصصی ضربت ذوالفقار موشک بهینه سازی شده ساحل به دریا نیز شلیک شد.

سخنگوی رزمایش گفت: این موشک فوق مدرن یگان های موشکی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را قادرمی‌سازد تا بتوانند در پهنه آب های نیلگون خلیج فارس بیش از پیش و با قدرت بیشتر از مرزهای آبی کشورمان دفاع کنند.

در همین راستا بعد از ظهر یک‌شنبه 5 شهریور سخنگوی رزمایش در یک خبر فوری اعلام کرد که به زودی موشک جدیدی در رزمایش آزمایش خواهد شد و خبر آن را اعلام می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، وی ارائه‌ی اطلاعات بیشتر درباره‌ی این موشک را به بعد موکول کرد و گفت: این سامانه‌ی جدید موشکی در توان رزمی و دفاعی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بسیار موثر است و این نیرو را قادر می‌سازد تا در پهنه‌ی دریاها با قدرت بیشتری از مرزهای آبی کشورمان دفاع نماید.

تا کنون دو مرحله از رزمایش بزرگ ضربت ذوالفقار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با موفقیت به مرحله‌ای اجرا درآمده است.

به گزارش ایسنا امیر دریادار حبیبی سیاری جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش و سخنگوی این رزمایش در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با به کارگیری نیروی انسانی آموزش‌دیده و با مهارت و شجاع خود که مجهز به تجهیزات پیشرفته و مدرن ساخته شده توسط متخصصان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، با به کارگیری تاکتیک‌های مناسب نشات‌گرفته از خلاقیت، ابتکار و شناخت کافی از موقعیت، در رزمایش ضربت ذوالفقار تاکنون توانسته است بخشی از اقتدار خود را به نمایش بگذارد.

به گفته‌ی سخنگوی این رزمایش مرحله‌ی اول که همان پرتاب انواع موشک ساحل به دریا توسط یگان‌های مستقر در ساحل بود با موفقیت به اجرا درآمده است. در مرحله‌ی دوم پرتاب موشک‌های سطح به سطح تولید ناوچه‌ها و ناوشکن‌های موشک‌انداز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بود که آن نیز با موفقیت بالا به نتیجه رسیده است.

وی از ویژگی‌های هر دو مرحله انجام شده را استفاده از تاکتیک جدید و بهره‌گیری از راهبردهای عملیاتی جدید، توانایی اجرای انبوه پرتاب موشک از یگان‌های سطحی و ساحل به دریا، برد زیاد، دقت تیر و قدرت بالای این موشک‌ها، بهینه‌سازی و ساخت داخلی این موشک‌ها توسط متخصصان توانمند ایرانی، سیار و چابک بودن سامانه‌های (سکوها) پرتاب موشک عنوان کرد.

امیر سیاری در ادامه به شرح مرحله‌ی سوم رزمایش پرداخت و گفت: مرحله‌ی دیگر این رزمایش اجرای عملیات ویژه است و تاکنون بخشی از آن به صورت همزمان با دو مرحله دیگر انجام شده است. عملیات ویژه با ترکیب یگان‌های سطحی، یگان‌های زیرسطحی، یگان‌های پروازی، تکاوران و تفنگداران نیروی دریایی انجام می‌شود.

وی افزود: از ویژگی‌های این مرحله این است که نیروها در قالب بیش از 1500 تیم عملیات ویژه مجهز و مبتکر در سر تا سر خلیج فارس و دریای عمان ماموریت‌های محوله را انجام می‌دهند و عملیاتی‌ نظیر انواع مین‌ریزی‌ها دفاعی، تاخت آبی خاکی، تصرف یگان‌های شناور دشمن، انهدام یگان شناور، خروج نیروی عملیات ویژه از زیر دریایی‌های پرقدرت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و نفوذ به منطقه تحت کنترل دشمن، انواع پرش از وسایل پروازی به منظور نفوذ به منطقه تحت کنترل دشمن، نفوذ از زیر سطح و انهدام تاسیسات دریایی و ساحلی دشمن، پدافند موثر از سکوهای نفتی انجام می‌دهند.

سخنگوی رزمایش ادامه داد: تمرینات مربوط به فرماندهی و کنترل توسط کلیه رده‌های فرماندهی در طول این سه مرحله به استفاده از پست‌های فرماندهی متحرک و هدایت غیرتمرکزی نیروها همزمان به اجرا درآمده است و همچنین یادآور می‌شود که همه مراحل عملیاتی یادشده با موفقیت انجام شده است.

وی درباره‌ی برنامه امروز رزمایش گفت: به دنبال موفقیت‌آمیز بودن مراحل پرتاب موشک ساحل به دریا و سطح به سطح و اجرای عملیات ویژه و فرماندهی و کنترل به صورت همزمان به حول و قوه‌ی الهی در مرحله بعدی رزمایش زیردریایی‌ها و انواع عملیات‌هایی که توسط یگان‌ها به اجرا درمی‌آید.

وی در انتها از ویژگی‌های رزمایش ضربت ذوالفقار را گستردگی کم‌نظیر وسعت رزمایش، استفاده گسترده از مهمات واقعی و بهره‌گیری زیاد از اژدرها و موشک‌ها در رزمایش عنوان کرد و ویژگی بی‌نظیر این رزمایش نسبت به رزمایش‌های قبلی ارتش را تمرین عملیات‌های غیرکلاسیک رزمی اعلام کرد.

هم‌چنین امیر دریادار «حبیب سیاری» در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ مراحل رزمایش در روز یکشنبه 5 شهریور گفت: امروز مرحله‌ به کارگیری زیردریایی‌ها را در رزمایش داشتیم، بدین ترتیب که در این مرحله از رزمایش زیردریایی‌های کلاس طارق، کلاس غدیر (ساخت متخصصان داخل) و کلاس نهنگ (ساخت متخصصان داخل) با عملیات‌های غوص پایین و نشست در کف دریا، پرتاب موشک و اژدر را تمرین کردند.

وی گفت: اطلاعات تکمیلی در این باره و به کارگیری سلاح‌های جدید به زودی ارایه خواهد شد و همزمان با این عملیات نیروهای ویژه و یگان‌های عملیاتی تمرینات عملیات ویژه و فرماندهی و کنترل را انجام می‌دهند.

کد خبر 2960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز