همشهری‌آنلاین: پژوهش بررسی کاربرد رادیوگرافی اشعه ایکس دربررسی آثار تاریخی با همکاری پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

استفاده از اشعه ایکس در بررسی سفال‌های زرین‌فام شوش و نیشابور

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرشته رحیمی کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی با اعلام این خبر خاطر نشان ساخت که این پژوهش درمرحله نخست به بررسی سفال‌های زرینفام پرداخت.

او تصریح کرد که راديوگرافي اشعه ايكس يكي از روشهاي دستگاهي غير تخريبي دربررسي ساختار از نظر آسيب‌شناسي، تعيين روشهاي ساخت و شكل‌دهي و بافت آثارسفالين، فلزي، نسخ خطي، نقاشي و ساير آثار است.

این کارشناس در گفت و گو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir)بر ضرورتانجام اين آزمايشات بصورت كاربردي بر روي مجموعه‌ آثار مختلف تأکید کرد.

به گفته این پژوهشگر، در اين طرح به بررسی شیوه ساخت و شکل دهی، تشخیص موادافزودنی ( شامل تمام مواد اضافه شده به خاک رس و تمپر) و بررسی امکانتشخیص لایه فلزی ایجاد شده بر روی لعاب زرین فام تعدادي از سفالهاي زرينفام شوش و نيشابور با استفاده از آزمایشات رادیوگرافی اشعه ایکس پرداخته شد.

رحیمی اظهار داشت: با توجه به شيوه ساخت سفالهاي زرين‌فام و تشكيل لايه فلزي در سطح این لعابها و به علت داشتن دانسيته بالا و جذب مناسب پرتو ايكسفلزات، مي‌توان از اين روش در بررسي شيوه‌هاي تزئين سفالهاي زرين فاماستفاده کرد.

این کارشناس حفاظت و مرمت آثار تاریخی خاطر نشان ساخت که پرتونگاری بهعنوان یک روش غیر تخریبی، کم هزینه و سریع در بررسی آثار تاریخی از اهمیتویژه ای برخوردار است و اطلاعات گستره ای را در اختیار پژوهشگران قرار میدهد تا بتوانند در کنار روشهای دیگر به مطالعه و بررسی آثار تاریخی بپردازند.

این پژوهش با همکاری فرح سادات مدنی و فرشته رحیمی پژوهشگران پژوهشکدهحفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

کد خبر 295602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha