همشهری‌آنلاین: سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هنگام امضای تفاهم نامه همکاری این پژوهشگاه با پژوهشگاه مواد و انرژی تصریح کرد که دستگاه‌ها از نقش میراث فرهنگی در بحث توسعه غافل هستند.

سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هنگام امضای تفاهم نامه همکاری

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهشتی گفت : تلاش می کنیم بدون اتکا به جایگاه گذشته پژوهشگاه را به عنوان یک نهاد علمی -پژوهشی به موقعیت ممتازی برسانیم که فراتر از سال های گذشته بتواند نقش منطقه ای نهاد های بین المللی مرتبط را ایفا کند.

او با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم در کل پژوهشگاه آن نقشی را که فی نفسه به عهده داریم ایفا کنیم افزود: تقریبا همه دستگاه ها از نقشی که میراث فرهنگی می تواند ایفا کند غافل هستند و شاید خیلی از مشکلات در مباحث توسعه در کشور ناشی از بی توجهی به این موضوع است.

او یکی از مهمترین پژوهشکده های پژوهشگاه را پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی دانست و تصریح کرد: همانطور که اشاره شد حدود 10سال پیش این پژوهشکده به جایگاهی رسیده بود که از نظر نهاد های بین المللی نظیر یونسکو ، ایکروم و.. که به این موضوع می پردازندبه یک موقعیت ممتازی دست پیدا کرده بود زیرا نقش منطقه ای این نهادها را در زمینه آموزش ، برگزاری ورک شاپ ها و .. ایفا می کرد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به توانایی بالای کارشناسان پژوهشگاه از جمله پژوهشکده مورد اشاره گفت: با بلاهایی که در سال های گذشته بر سر پژوهشگاه نازل شد یک باقی مانده ای جان سالم به در برد که شما شاهد آن هستید.
بهشتی تصریح کرد: سعی می کنیم در این شرایط کمر راست کنیم و البته به جایگاه قبلی اکتفا نمی کنیم، بلکه امیدواریم حتی در موقعیت بهتری از جایگاه قبلی قرار گیریم.

  • معدن کاوی از اروپا شروع نشده است

بهشتی یکی از اهداف مهم پژوهشگاه را همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج دانست و افزود: جنبه جذاب این اقدام آشنا شدن مراکز علمی که به ظاهر خیلی با کار ما ارتباط ندارند با نوع فعالیت پژوهشگاه است.

بهشتی گفت: بدیهی است که به تبع آن با میراث فرهنگی حوزه خودشان آشنا می شوند زیرا همه زندگی بشر یک گذشته ای دارد و تمام افراد بر روی موضوعی کار می کنند که حتما سابقه ای داشته حتی اگر صورت ظاهر و نام آن فرق می کرده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در دوره جدید دچار نسیان گذشته حیات در کشور شده ایم گفت: مثلا کسانیکه در رشته معدن کار می کنندنمی دانند که برخلاف تصور آنها معدن کاوی از اروپا شروع نشده و ما آثار کهن زیادی از معدنکاوی در کشور داریم که شناختی در باره آن وجود ندارد.

  • استفاده از فناوری گذشتگان برای حل مشکلات امروز

سید محمد مهدی هادوی رییس پژوهشگاه مواد و انرژی نیز با اشاره به بازدیدش از آزمایشگاه های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی تصریح کرد خوشبختانه مکانی در کشور وجود دارد که آثار فرهنگی را با یک رویکرد علمی و منطقی مستند می کند .
او افزود: چون هر چه داریم از فرهنگمان داریم وظیفه خود می دانیم که در خدمت پژوهشگاه باشیم و هر گونه توانایی فردی ، جمعی و سازمانی خود را در خدمت آن قرار دهیم.

هادوی با اشاره به اینکه این بازدید همت و انگیزه ما را برای همکاری مضاعف می کند خاطر نشان ساخت که مسلما همکاران در پژوهشکده های سرامیک،نیمه هادی ها، انرژی و فناوری نانو و مواد پیشرفته پژوهشگاه مواد وانرژی با جدیت تمام در پیشبرد همکاری ها تلاش می‌کنند.

رییس پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به اینکه باید از فناوری گذشته گان برای حل مشکلات امروز استفاده کرد افزود: به کار گیری آن فناوری ها در شکل جدید می تواند با هزینه کم و مقبولیت بالا انجام شود.

جایی که می خواهیم فناوری را به زندگی مردم متصل کنیم چه بهتر که از اتصال قبلی اش استفاده کنیم، این اتصال به فرهنگ مردم کار ما را ساده می‌کند.

وی تصریح کرد: مثلا در بحث انرژی خورشیدی اگر به معماری گذشته متصل شویم خیلی موفق تر هستیم تا بخواهم از فناوری‌های جدید و مدرن که گیرایی خاصی ندارد کمک بگیریم و این هنر همکاران 2پژوهشگاه است که این اتصال را برقرار کنند.

  • تمدید تفاهمنامه همکاری

دو طرف در پایان ،تفاهمنامه بین دو پژوهشگاه را که 4سال پیش امضا شده بود تمدید ، امضا و مبادله کردند.

بر اساس این تفاهم نامه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه مواد و انرژی در زمینه فعالیت های پژوهشی، آموزشی و بهره مندی از امکانات و توانایی های یکدیگر برای توسعه علم و فن آوری و کاربرد آن در شناخت و حفاظت از میراث فرهنگی کشور همکاری می‌کنند.

برقراری ارتباط پژوهشی ، آموزشی در عرصه های علم ، مواد ،فناورانه و ایجاد تسهیلات در برنامه ریزی و اجرای پروژه های ذیربط در زمینه مشترک میراث فرهنگی و مهندسی مواد از مواردی است که دو طرف متعهد شدند در آن همکاری کنند.

تعریف و اجرای پروژه های مشترک پژوهشی در زمینه باستان سنجی ، طراحی و اجرای دوره ها ، طراحی و اجرای دوره ها، برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی داخلی و بین المللی ، چاپ و انتشار نشریات ، مقالات و کتاب های علمی ، بهره برداری از تجهیزات و امکانات پژوهشی از دیگر زمینه های همکاری این دو پژوهشگاه در این تفاهم نامه است.

همچنین بر اساس این تفاهم نامه استفاده از منابع و خدمات کتابخانه ای یکدیگربه صورت الکترونیکی و غیر الکترونیکی،تعریف و اجرای پایان نامه، رساله دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی ، مشارکت در ایجاد فرصت های مطالعاتی و تبادل استاد با توافق دو طرف انجام می گیرد.

کد خبر 294797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha