شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

وزیر دفاع آمریکا از عملیات کماندوهای آمریکایی در خاک سوریه برای کشتن یکی از رهبران داعش مشهور به ابوسیاف خبر داد.

اشتون كارتر اعلام كرده كه نيروهاي ويژه آمريكا جمعه شب در عملياتي زير نظر باراك اوباما،رئيس جمهور اين كشور ابوسياف يكي از رهبران داعش را در شرق سوريه كشته‌اند. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده اين عمليات با تجاوز به خاك سوريه از طريق مرزهاي عراق بدون اطلاع مقام‌هاي دولت اين كشور صورت گرفته است. وزير دفاع آمريكا اعلام كرده كه دولت عراق در جريان اين عمليات بوده است. ابو سياف مسئول امور نفت و گاز داعش بوده و گفته مي‌شود همسر او هم توسط نظاميان آمريكا بازداشت شده است. اين عمليات در حالي صورت گرفته كه نيروهاي گروه تروريستي داعش موج جديدي از حملات خود را در عراق و سوريه آغاز كرده و همزمان با تلاش براي تصرف كامل شهر رمادي عراق شهر باستاني پالميرا سوريه را هدف حمله قرار داده‌اند.

درحالي‌كه در سوريه نظاميان اين كشور با همراهي نيروهاي مقاومت طي‌ روزهاي گذشته موفقيت‌هاي چشمگيري در مقابل گروه‌هاي تروريستي در ارتفاعات قلمون به‌دست آورده‌اند، در عراق پيشروي داعش در شهر رمادي، اين كشور را با وضعيت جديد و سختي روبه‌رو كرده است. گزارش‌ها از عراق نشان مي‌دهد كه تروريست‌هاي داعش با حملات گسترده به رمادي مركز استان انبار، كنترل بيشتر مناطق اين شهر ازجمله ساختمان‌هاي مهم دولتي را به‌دست گرفته‌اند.

درحالي‌كه گفته مي‌شود در اين شهر حداقل 200نفر توسط تروريست‌ها اعدام شده‌اند حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق تأكيد كرده كه نيروهاي اين كشور داعش را در رمادي شكست خواهند داد. دولت عراق اعلام كرده كه عمليات نظامي براي عقب‌راندن نيروهاي داعش از رمادي را آغاز كرده و اجازه نخواهد داد اين شهر به‌دست نيروهاي اين گروه تروريستي بيفتد. نخست‌وزير عراق در گفت‌وگوي تلويزيوني خود تأكيد كرد: ايجاد تفرقه ميان عراقي‌ها بزرگ‌ترين هديه‌اي است كه مي‌توان به داعش داد و ما هرگز اجازه بروز چنين فتنه‌اي را نمي‌دهيم. شهر رمادي در ۱۰۰ كيلومتري بغداد، پايتخت عراق قرار دارد و نيروهاي داعش روز جمعه توانستند خطوط دفاعي نيروهاي دولتي را در هم شكسته و وارد مناطق مركزي اين شهر شوند.

در سوريه كشور همسايه عراق اما نيروهاي ارتش با حمايت نيروهاي مقاومت موفق به عقب راندن تروريست‌ها شده‌اند. درحالي‌كه نيروهاي داعش در تلاش براي پيشروي در شهر باستاني پالميرا يا تدمر هستند گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي نظامي سوريه تروريست‌ها را مجبور به عقب‌نشيني كرده‌اند. استاندار حمص با اعلام مقابله گسترده و همه جانبه نيروهاي ارتش سوريه، از بمباران مواضع اين گروه تروريستي در اطراف اين شهر باستاني خبر داده‌ است. پالميرا با قدمتي 2هزار ساله يكي از مشهورترين مناطق فهرست ميراث جهاني يونسكو در خاورميانه به‌حساب مي‌آيد.

حمله داعش به پالميرا كه به «عروس كوير» هم مشهور بوده باعث نگراني‌‌هاي جهاني درباره امكان تخريب آثار باستاني اين شهر شده بود. پالميرا آثار مهمي از تمدن خاورميانه را در خود جاي داده است؛شهري كه 2هزار سال قبل با نظامي دمكراتيك دستگاه قضايي مستقل در آن وجود داشته است. ارتش سوريه با همكاري نيروهاي حزب‌الله همچنين پيشروي‌هاي مهم و چشمگيري در ارتفاعات قلمون داشته‌اند. نيروهاي مقاومت پس از عقب‌راندن تروريست‌هاي جبهه النصره، به پيشروي‌هاي خود در رشته كوه‌هاي الباروح و گذرگاه الفتله در ارتفاعات قلمون ادامه داده‌اند.

مناطقي كه به كنترل ارتش سوريه و حزب‌الله درآمده است شهر راس المعره را به ارتفاعات نحله لبنان متصل مي‌كند. در حال حاضر بيشتر بلندي‌هاي راس المعره در كنترل ارتش سوريه و حزب‌الله است . علاوه بر اين ارتش سوريه با كنترل بر 2گذرگاه اصلي صديق و البترول در منطقه حسكه، حركت تروريست‌هاي داعش در منطقه را مختل و خط اصلي امدادرساني‌ آنها را مسدود كرده است.

در عراق به‌نظر مي‌رسد كه مقام‌هاي دولت اين كشور هيچ راهي به جز بازگشت به اتحاد و كمك نيروهاي حشد شعبي ندارند. پس از آنكه نيروهاي حشد شعبي با حضور گسترده شيعيان عراق توانستند در استان صلاح الدين يك پيروزي بزرگ را رقم بزنند مداخله كشورهاي غربي و عربي با مطرح كردن مجدد مسائل فرقه‌اي كه بيشتر در راستاي تجزيه عراق بوده باعث به حاشيه راندن اين نيروها در عمليات انبار شد.

کد خبر 295219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha