دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

بازدید روز یکشنبه احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه از مقبره سلیمان شاه، جد بنیانگذار امپراتوری عثمانی، در خاک سوریه انتقاد شدید دولت سوریه را به‌دنبال داشته است.

خبرگزاري رسمي سوريه، سانا، در عكس العمل به اين اقدام داوود اوغلو نوشت: «ورود داوود اوغلو به خاك سوريه بدون اخذ مجوز از دولت سوريه، تجاوز آشكار به خاك يك كشور مستقل عضو سازمان ملل متحد و نقض حقوق بين‌الملل است.» داوود اوغلو از مرز مشترك تركيه و سوريه عبور كرد و براي بازديد از مقبره سليمان شاه كه در روستايي در 200متري مرز قرار دارد وارد خاك سوريه شد. اين سفر كه طبق اعلام دولت سوريه بدون هماهنگي انجام شده نخستين بازديد يك مقام سياسي ترك از مقبره جديد سليمان شاه است.

مقبره سليمان شاه پيش از اين در نزديكي سايت تاريخي قلعه جعبر در حاشيه رود فرات، در عمق 33كيلومتري خاك سوريه قرار داشت كه در 21فوريه (2اسفند1393) از سوي دولت تركيه و از ترس تخريب توسط تروريست‌هاي داعش به روستاي اشمه در نزديكي مرز تركيه و سوريه منتقل شد. اين مقبره براساس ماده 9«پيمان آنكارا» كه در سال1921 ميان جمهوري تركيه و فرانسه منعقد شد، همچنان بخشي از خاك تركيه به‌حساب مي‌آيد.

فرانسوي‌ها در آن زمان قيموميت سوريه كه بخشي از اين امپراتوري بود را بر عهده داشتند. طبق اين معاهده، زميني به وسعت 8هزار مترمربع در مجاورت رود فرات به‌عنوان محل مقبره درنظر گرفته شد. سليمان شاه در سال1236‌ميلادي به هنگام عبور از اين رودخانه غرق شد. در شامگاه 21فوريه، نيروهاي ارتش تركيه كه به گفته داوود اوغلو زيرنظر او عمل مي‌كردند، از 2 مسير وارد خاك سوريه شدند. يك دسته از نيروها به محل قبلي مقبره شاه سليمان رفتند و ضمن انتقال جنازه، نيروهاي ويژه ترك مستقر در اين مقبره را از محل آن خارج كردند. دسته ديگري از نيروها به روستاي اشمه رفتند و با كنترل بخشي از اين روستا، حدود مقبره جديد را مشخص كردند و پرچم تركيه را برافراشتند.

به گفته داوود اوغلو، 572نفر از نيروهاي ارتش با 39تانك و 57نفربر زرهي وارد خاك سوريه شدند. اين نيروها از طريق شهر مرزي كردنشين كوباني وارد خاك سوريه شده بودند. تركيه قصد خود براي ورود به خاك سوريه را به اطلاع كنسولگري سوريه در استانبول رسانده بود اما منتظر صدور مجوز از سوي سوري‌ها نشده بود. در آن زمان هم دولت سوريه اين اقدام تركيه را «تجاوز» به خاك خود خواند.

کد خبر 294826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha