همشهری آنلاین: گزارش منابع آگاه از شهر کراچی پاکستان حاکی است که در محل وقوع حمله تروریستی صبح روز چهارشنبه در این شهر، جزوه‌هایی یافت شده که حاکی از رد پای گروه تروریستی داعش در این حادثه است.

حمله تروریستی به اتوبوسی در کراچی ۴۱ کشته برجاگذاشت

گروهی از تروریست های مسلح صبح روز چهارشنبه با حمله به یک اتوبوس حامل حدود 60 نفر از افراد متعلق به فرقه اسماعیلیه در شهر کراچی پاکستان، 43 نفر از مسافران آن از جمله 16 زن و کودک را به قتل رساندند.

به گزارش ایرنا، تعدادی موتور سوار با شلیک به سوی یک دستگاه اتوبوس در نزدیکی یک پست بازرسی نیروهای امنیتی، دست کم 41 نفر از مسافران آن را کشتند و حدود 20 نفر دیگر را نیز مجروح کردند.

منابع بیمارستانی اعلام کرده اند حال تعدادی از مجروحان وخیم است. این اتوبوس دست کم حامل 60 مسافر بود.

16 نفر از قربانیان این حادثه تروریستی، زنان و کودکان هستند.

گزارش ها به نقل از شواهد عینی حاکی است هشت فرد مسلح سوار بر چهار دستگاه موتور سیکلت، اتوبوس متعلق به اقلیت فرقه اسماعیلی را که در حال حمل دهها نفر از افراد متعلق به این فرقه به یکی از زیارتگاه های آنان بود، مورد حمله قرار دادند.

افراد مهاجم موفق شدند پس از انجام حمله تروریستی، به سرعت از محل متواری شوند.

در تصاویر ویدیویی پخش شده از این اتوبوس،آثار اصابت گلوله روی بدنه آن دیده نمی شود و همچنین باتوجه به تعداد بالای قربانیان این حمله تروریستی، به احتمال زیاد افراد مسلح با ورود به داخل اتوبوس، مسافران را به رگبار بسته اند.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسوولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

پلیس کراچی اعلام کرده است این حمله با اهداف فرقه ای صورت گرفته است.

اخیرا موج ترورهای هدفمند علیه شخصیت های علمی و دینی و شخصیت های وابسته به فرقه های مختلف در شهر کراچی تشدید شده است.

حادثه تروریستی کراچی، سفر فرمانده ارتش پاکستان به سريلانكا را لغو کرد

از سوي ديگر حادثه تروریستی مرگبار صبح چهارشنبه در کراچی که 43 نفر کشته برجا گذاشت، باعث لغو سفر مهم و سه روزه ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان به سریلانکا شد.

روابط عمومی ارتش پاکستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به دلیل حادثه تروریستی بزرگ در کراچی و اهمیت حضور فرمانده ارتش در کشور در شرایط اضطراری، سفر وی به سریلانکا به زمانی دیگر موکول شد.

گروهی از تروریست های مسلح صبح امروز با حمله به یک اتوبوس حامل حدود 60 نفر از افراد متعلق به فرقه اسماعیلی در شهر کراچی پاکستان، 43 نفر از مسافران آن از جمله 16 زن و کودک را به قتل رساندند.

گزارش های اولیه حاکی است گروهک تروریستی موسوم به جندالله که از گروه های جدا شده از طالبان پاکستان است و چندی پیش نیز از گروه تروریستی داعش حمایت کرد، مسوولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفت.

محمد نواز شریف نخست وزیر و ممنون حسین رییس جمهوری پاکستان با صدور پیام های جداگانه، حادثه تروریستی کراچی را محکوم کردند.

حمله تروریستی امروز در کراچی تنها چند ساعت بعد از سفر نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان به افغانستان با هدف اصلی مبارزه با تروریسم رخ داد.

در همين حال منابع مطلع در کراچی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کردند که یکی از رهبران گروه اسماعیلیه (گروهی نزدیک به شیعیان که شش امام اول شیعیان را به امامت قبول دارند) یک سری جزواتی را به نمایندگان رسانه ها نشان داد که مربوط به گروه تروریستی داعش است که مطالبی به زبان اردو روی آن نوشته شده است. تعداد زیادی از این جزوات در محل وقوع حمله تروریستی دیده شده است.

عنوان این پیام منتسب به گروه تروریستی داعش که در این جزوه ها منتشر شده، این است: 'خیزش داعش، پیام مرگ برای رافضی ها'.

به گفته این منابع، روی این کاغذها نوشته شده است: 'داعش سرنوشت وحشتناکی را برای رافضی ها (واژه که گاهی غیرشیعیان برای خطاب دادن شیعیان بکار می برند) رقم خواهد زد.'

منابع پلیس نیز پیدا شدن جزوه های مربوط به داعش در محل وقوع حمله تروریستی را تایید می کنند اما این احتمال نیز وجود دارد که برخی عوامل برای منحرف کردن توجه پلیس و نیروهای امنیتی به سمت داعش، قصد دارند مانع از شناسایی عوامل اصلی این اقدام تروریستی شوند.

همچنین ساعتی پیش، منابع خبری پاکستان اعلام کردند که گروهک تروریستی موسوم به جندالله (گروهک تروریستی جدا شده از طالبان پاکستان) که در ماه های اخیر از گروه تروریستی داعش اعلام حمایت کرده بود، مسوولیت حمله تروریستی مرگبار کراچی را برعهده گرفته است.

در ماه های گذشته اخبار و گزارش های فراوانی در رسانه های پاکستان مبنی بر وجود نشانه هایی از حضور داعش در این کشور منتشر شد و با وجود اینکه برخی مقامات و مسوولان محلی نسبت به حضور داعش در پاکستان هشدار دادند، اما مقامات رسمی این کشور هیچ یک از این گزارش ها را تایید نکردند.

این روزها اخبار و گزارش های زیادی نیز از شدت فعالیت عوامل گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان دیده و شنیده می شود.

  • روایت‌های مختلف از حضور داعش در پاکستان

پاکستان که سال ها با مشکلی اساسی به نام تروریسم و حضور گروه های مختلف شبه نظامی و تروریستی مواجه است، به صورت بالقوه از پتانسیل بالایی برای حضور عوامل داعش برخوردار است.

«عبدالمالک بلوچ» سروزیر ایالت بلوچستان پاکستان که عالی ترین مقام دولتی در این ایالت است، مهر ماه سال گذشته اعلام کرد که نمی توان احتمال حضور عناصر گروه تروریستی - تکفیری داعش را در این ایالت جنوب غربی پاکستان رد کرد.

«صاحب زاده ابوالخیر محمد زبیر» رییس حزب «جمعیت علمای پاکستان» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاکستان گفت که داعش به داخل پاکستان نفوذ کرده است و از سوی برخی گروه های تروریستی و شبه نظامی در این کشور، حمایت می شود.

وی با هشدار نسبت به خطر حضور داعش در پاکستان گفت: این موضوعی بسیار خطرناک برای کشور است و دولت پاکستان باید برای پیش گیری از فعالیت ها و اقدامات داعش در این کشور، فورا اقدام جدی صورت دهد.

درهمین حال، «فرید احمد پاراچا» معاون حزب جماعت اسلامی پاکستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که باور ندارد عوامل داعش در پاکستان نفوذ کرده باشند.

او هم به بیانیه های رسمی و منابع دولتی استناد می کند و می گوید که هیچ گونه گزارش رسمی وجود ندارد که حضور داعش را در پاکستان تایید کند.

چندی پیش برخی رسانه‌های پاکستان عکسی را از نقش بستن نام اختصاری گروه تروریستی داعش به زبان انگلیسی بر ری یک دیوار منتشر کردند و در توضیح این عکس مدعی شدند: این عکس مربوط به یکی از دیوارهای شهر کراچی است و نشان می‌دهد که داعشی‌ها در کراچی حضور دارند؛ ادعایی که صرفا از طریق انتشار یک عکس نه چندان مستند، قابل اثبات و استناد نیست.

در اوایل شهریور ماه سال جاری، اخباری در برخی رسانه‌های پاکستان منتشر شد که افرادی از گروه تروریستی داعش با نفوذ به مناطقی از پاکستان در نزدیکی مرز این کشور، کتابچه‌هایی را در تبلیغ افکار و عقاید گروه داعش بین مردم منطقه توزیع کردند.

با وجود تمام این گزارش ها و هشدارها، مقامات دولتی پاکستان همچنان حضور داعش در این کشور را رد می‌کنند و می‌گویند تا کنون «گزارش رسمی» مبنی بر حضور عوامل این گروه تروریستی در پاکستان دریافت نکرده‌اند.

کد خبر 295071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha