شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

پاسخ رد پاکستان و عدم همراهی ترکیه با عربستان و هم پیمانانش در حمله نظامی به یمن،واکنش تند کشورهای عربی را به دنبال داشته است.

تانک

در حالي كه عربستان سعي كرده اين موضوع را كم‌اهميت نشان دهد واكنش صريح وزير امور خارجه امارات حكايت از شوكه شدن كشورهاي عربي از مواضع پاكستان و تركيه دارد.انور قرقاش،وزير مشاور در امور خارجه امارات در توئيتر نوشت: پاكستان و تركيه،به رابطه با ايران بيشتر از رابطه با كشورهاي عرب حوزه خليج فارس اهميت مي‌‌دهند. او نوشت تركيه و پاكستان در حوزه‌هاي اقتصاد و سرمايه‌گذاري به سراغ كشورهاي عربي مي‌آيند اما د ر مسائل سياسي با تهران هم‌پيمان مي‌شوند.

اين مقام ارشد اماراتي در اظهاراتي كه تهديد پاكستان به شمار مي‌رود نوشت: پاكستان بهاي اين كارش را خواهد پرداخت. عربستان سعودي مي‌گويد تصميم پاكستان براي ملحق‌نشدن به عمليات ائتلاف نظامي تحت رهبري عربستان در يمن دامنه اين عمليات را محدود نخواهد كرد. ارتش عربستان گفته اگر نيروهاي پاكستاني در اين ائتلاف شركت مي‌كردند، تنها نقش حمايتي به آنها محول مي‌شد. نمايندگان پارلمان پاكستان روز جمعه بعد از چند روز مذاكره با تصويب قطعنامه‌اي ضمن حمايت از تلاش براي خاتمه دادن به بحران يمن از طريق مذاكره، از دولت خواستند از اعزام واحدهاي نظامي به جنگ يمن خودداري كند.

در همين حال سازمان هواپيمايي عربستان سعودي اعلام كرد به يك هواپيماي پاكستان اجازه ورود به حريم هوايي اين كشور را نداده و البته مدعي شده اين هواپيماي پاكستاني هيچ مجوزي براي ورود به حريم هوايي عربستان نداشته است. اين اقدام رياض را هم مي‌توان واكنشي عملي به تصميم اخير پاكستان درباره كناره‌گيري از مداخله نظامي در يمن تلقي كرد.

  • هشدار سازمان ملل درباره وضعيت اضطراري رد يمن

سازمان ملل متحد از طرف‌هاي درگير در جنگ يمن خواسته است با ايجاد وقفه‌هاي بشردوستانه هر روز براي چند ساعت اجازه دهند كه عمليات امدادرساني در مناطق آسيب ديده انجام شود. اين درخواست سازمان ملل درحالي به‌صورت مستقيم عربستان سعودي را خطاب قرار نداده كه حملات هوايي ائتلاف عربي به رهبري سعودي‌ها در 2روز گذشته به شهرهاي يمن شدت گرفته‌است. به گفته شاهدان عيني، اين حملات علاوه بر اينكه غيرنظاميان و خانه‌هاي مسكوني را هم هدف مي‌گيرد، خسارت سنگيني به زيرساخت‌هاي كشور فقير يمن وارد كرده‌است.

روز جمعه 2هواپيماي حامل كمك‌هاي بشردوستانه از سوي سازمان ملل متحد و كميته بين‌المللي صليب سرخ در فرودگاه صنعا پايتخت يمن بر زمين نشست. با اين حال سازمان ملل متحد مي‌گويد مناطقي مانند شهر عدن كه در آنها درگيري مسلحانه شديد روي داده است به كمك‌رساني اضطراري نياز دارند. به گفته سازمان صليب سرخ جهاني، از‌ماه قبل كه حملات هوايي ائتلاف عربي به رهبري عربستان عليه يمن آغاز شد اين براي نخستين بار است كه هواپيماهايي با محموله كمك‌هاي انساني به اين كشور رفته است. ماري كلر فغالي، سخنگوي صليب سرخ در يمن مي‌گويد نخستين هواپيماي اين سازمان كه در صنعا فرود آمد حاوي ۱۶ تن دارو و تجهيزات پزشكي بوده است.

  • تمركز حملات ائتلاف عربي روي شهر عدن

خبرگزاري فرانسه به نقل از شهروندان عدن گزارش داده كه با رسيدن شبه‌نظاميان حوثي و نيروهاي نظامي وفادار به علي عبدالله صالح رئيس‌جمهور سابق يمن به دروازه شمالي عدن، اين شهر زير آتش سنگين حملات هوايي ائتلاف عربي قرار گرفته است. به گفته ساكنان عدن، حملات هوايي ائتلاف منطقه‌اي به رهبري عربستان سعودي، همچنين استاديوم اين شهر را بمباران كرده است.
در رياض، سخنگوي عمليات نيروهاي ائتلاف به خبرنگاران گفت در تازه‌ترين دور حملات، مواضع حوثي‌ها در ۹ شهر يمن هدف قرار گرفته است. اين حملات كه امروز وارد هفدهمين روز خود شده، تا‌كنون صدها كشته و هزاران مجروح به جا گذاشته‌است.

سعودي‌ها در اطلاع‌رساني‌هاي رسمي خود از هدفمند بودن اين حملات خبر مي‌دهند و مي‌گويند كه تاسيسات دولتي و نظامي هدف حمله قرار مي‌گيرد. اما تاكنون چندين مورد حمله به مدرسه، كارخانه لبنيات، خانه‌هاي مسكوني روستايي و شهري و ديگر مراكز و اماكن غيرنظاميان توسط منابع مستقل تأييد شده‌است.

عربستان مي‌گويد هدف از اين حملات، تقويت هواداران عبد ربه منصور هادي رئيس‌جمهور بركنار شده يمن است كه اكنون در رياض به‌سر مي‌برد. او كه زمستان گذشته از مقام خود استعفا كرده ‌بود و از صنعا به عدن رفته‌بود،‌ماه قبل از شهر عدن گريخت و در عربستان پناه گرفت.

هماهنگ‌كننده عمليات بشردوستانه سازمان ملل در يمن، در كنفرانس خبري در ژنو گفت عمليات امدادرساني مستلزم آن است كه در حملات هوايي و زميني وقفه‌اي ايجاد شود كه امدادگران بتوانند كمك‌ها را به مردم و آوارگان برسانند. به گفته اين مقام سازمان ملل، كمك‌هايي كه به يمن ارسال شده به هيچ وجه كافي نيست.

او وضعيت عدن، دومين شهر بزرگ يمن را فاجعه بار دانسته ‌است. اين مقام سازمان ملل گفته‌است كه آمار قربانيان حملات به يمن بيشتر از آماري است كه سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده‌است. اخيرا سازمان بهداشت جهاني شمار كشته‌شدگان را حدود 700نفر و زخمي‌ها را بيش از 2هزار نفر اعلام كرده‌است. در ميان كشته‌شدگان نزديك به 80 نفر كودك هستند.

سازمان ملل مي‌گويد، آمار دقيق قربانيان احتمالا بيشتر است زيرا بسياري از مردم به بيمارستان دسترسي ندارند و افراد كشته شده را سريعا دفن مي‌كنند.كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل نيز گفته است نزديك به ۹۰۰ نفر با عبور از خليج عدن خود را به منطقه شاخ آفريقا رسانده‌اند.

  • ادامه پيشروي حوثي‌ها

شبكه خبري بي‌بي‌سي به نقل از خبرنگار خود در رياض گزارش داده‌است كه بمباران‌هاي هوايي مانع پيشروي شيعيان حوثي نشده‌است. در گزارش بي‌بي‌سي با اشاره به اينكه تصميم پاكستان براي بيطرف ماندن در اين عمليات، ضربه‌اي به عربستان است، آمده‌است، عربستان درحالي به حملات خود ادامه مي‌دهد كه پيشروي حوثي‌ها در روي زمين همچنان ادامه دارد.

کد خبر 291883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha