یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۶
۰ نفر

۱۰‌ماه می(۲۰ اردیبهشت‌ماه) ‌با هدف ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر، روز جهانی پرندگان مهاجر نام گرفته است.

پرواز پرندگان

اين روز نخستين بار در سال 2006از سوي 2نهاد بين‌المللي فعال در زمينه حيات وحش «كنوانسيون حفاظت از گونه‌هاي مهاجر وحشي» و «تفاهم‌نامه همكاري حفاظت از پرندگان مهاجر آبي آفريقا و اوراسيا» نامگذاري شد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، امسال اين روز با شعار «انرژي‌-سازگار با حمايت پرندگان» در سراسر جهان برگزار مي‌شود.

شعار روز جهاني پرندگان مهاجر از آن رو، انرژي- سازگار با حمايت پرندگان عنوان گرفته است كه طي آن تلاش مي‌شود به آسيب‌هاي ناشي از تأسيسات انرژي به پرندگان مهاجر و زيستگاه‌هايشان توجه شود؛ آسيب‌هايي كه با توجه ما در طراحي، مكان‌يابي و نصب سازه‌ها و تجهيزات كمتر خواهد شد.

هرسال، ميليون‌ها پرنده مهاجر با گسترش روزافزون سازه‌ها و تأسيسات توليد و توزيع انرژي روبه‌رو هستند. گذشته از آنكه تاسيسات زيرساخت انرژي، مانعي در مسير پرواز پرندگان هستند، برخورد با اين سازه‌ها و نيز برق‌گرفتگي ناشي از برخورد با خطوط انتقال برق به تلفات و جابه‌جايي اجباري پرندگان منجر مي‌شود. علاوه بر اين، استفاده از فناوري‌هاي گوناگون توليد انرژي از قبيل توليد انرژي از منابع طبيعي همچون آب، اقيانوس، خورشيد و باد، استفاده از انرژي زمين گرمايي و به كارگيري تكنولوژي توليد بيوانرژي به تخريب زيستگاه‌ها منجر مي‌شود كه زندگي پرندگان را تهديد مي‌كند.

گرچه انتظار مي‌رود پرندگان مهاجر نيز از فوايد توليد پايدار انرژي‌هاي تجديدپذير بهره‌مند شوند اما اگر روش‌هاي موجود توليد انرژي، بدون برنامه‌ريزي مورداستفاده قرار گيرد، تهديدي بزرگ براي حيات پرندگان مهاجر خواهد بود. جهت‌گيري به سمت طراحي روش‌هاي سازگار با حفظ حيات‌وحش در حوزه توسعه روش‌هاي توليد انرژي، گامي اساسي براي حفظ حيات در كره زمين است. در اين راستا لازم است حفاظت از پرندگان مهاجر، در همه مراحل توسعه انرژي در سطوح محلي، ملي و بين‌المللي مدنظر قرار گيرد.

کد خبر 294602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha