تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین، باعث افزایش بیماری‌ها و بروز بیماری‌های جدید می‌شود.

 معصومه ابتكار ديروز در مراسم امضاي تفاهمنامه همكاري مشترك سازمان انتقال خون و سازمان حفاظت محيط‌زيست با اعلام اين مطلب افزود: گرمايش زمين آسيب‌پذيري را بيشتر مي‌كند و همه را در معرض تهديد قرار مي‌دهد.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست از ارائه گزارش تكميلي تغييرات آب و هوايي از سوي اين سازمان خبر داد و گفت: اين گزارش در 2زمينه كاهش آثار تغييرات آب و هوايي و كاهش ميزان توليد گازهاي گلخانه‌اي خواهد بود.

ابتكار تصريح‌كرد: هدف اصلي از امضاي اين تفاهمنامه افزايش هم‌افزايي بين 2دستگاه دولتي است كه پشتوانه مردمي قوي با تشكل‌ها و جوامع براي ايجاد جريان‌هاي اجتماعي مفيد است.

وي خاطرنشان كرد: دستكاري‌هاي ژنتيك با موجودات دستكاري شده كه در سفره غذايي عرضه مي‌شوند ارتباط تنگاتنگي دارند.
وي با تأكيد بر اينكه با روند فزاينده آلاينده‌ها در محيط مواجه هستيم، اظهار داشت: آلاينده‌ها تغييرات مستقيم و غيرمستقيم بر خون، ايمني و فاكتور‌هاي فيزيولوژيكي دارند و نيازمند مطالعات و توجه به سياستگذاري‌هاي در سطح ملي هستند.

ابتكار با بيان اينكه دراين تفاهمنامه به همه ابعاد همكاري پرداخته شده است، افزود: بايد هرچه زودتر كارگروه مشترك براي اجرايي شدن مفاد اين تفاهمنامه تشكيل شود تا با برنامه‌ريزي‌هاي مشترك از زواياي مختلف به اين موضوع بپردازيم.

علي اكبرپور فتح‌الله مديرعامل سازمان انتقال خون هم در اين مراسم با اشاره به مجموعه اثرات زيست‌محيطي بر اجزا و موضوعات جامعه افزود: يكي از موضوعات مطرح در دنيا بيماري‌هاي نوظهور و نو پديد است.

پورفتح‌الله به 3بيماري پوستي چاگاس، هپاتيت G و ويروس نيل غربي در آمريكا كه به چالش بزرگي تبديل شده است اشاره كرد و گفت: اين بيماري‌هاي نوظهور توسط يك جونده كه زيستگاه آن در آمريكاست منتقل شده است.

وي ادامه داد: اين بيماري‌هاي نوظهوردر گذشته در انسان وجود نداشته و قبلا ً از طريق گوزن‌ها منتقل مي‌شدند. وقتي زيستگاه‌هاي گوزن در آمريكا از بين رفت بعد از سازگاري گوزن‌ها اين 3ويروس به بدن انسان منتقل شده و چالش بزرگي را در آمريكا به‌وجود آورد.

پورفتح‌الله با بيان اينكه اكثر ويروس‌هاي بيماري‌هاي نوظهور داراي RNA و DNA هستند و ساختار بسيار نزديكي به موجودي كه مبتلا مي‌كنند دارند، گفت: حين ازبين رفتن ضايعات بيولوژيكي بخشي از RNA و DNA در طبيعت آزاد مي‌شود و چرخه خود را طي مي‌كند و باعث چالش بزرگي مي‌شود.

وي تصريح كرد: سمن‌هاي سازمان انتقال خون و محيط‌زيست مي‌توانند در ترويج انتقال خون سالم و مسائل محيط‌زيستي مؤثر باشند.

مهناز مظاهري، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط‌زيست هم در مراسم امضاي اين تفاهمنامه با بيان اهميت بررسي آلودگي‌هاي زيست‌محيطي بر خون انسان، گفت: يكي از اركان مهم محيط‌زيست، تنوع زيستي است و در هرم تنوع زيستي انسان و ميكروارگانيسم‌ها اثرات متقابلي روي هم و محيط‌زيست دارند.

وي با اشاره به اينكه آلودگي‌هاي محيط‌زيستي بر تنوع زيستي اثر دارند، گفت: در دنياي امروز توان اكوسيستم‌ها و توان تنوع زيستي ارتباط تنگا تنگي وجود دارد.

به گفته مظاهري، خيلي از مواقع محيط‌زيست را با ديد تنوع زيستي مي‌بينند اين درحالي است كه در راس اين تنوع زيستي، انسان قرار دارد.

کد خبر 294601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha