همشهری آنلاین: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با صدور پیامی در روز جهانی بزرگداشت قربانیان سلاح‌های شیمیایی خواستار این شد که اروپایی و آمریکا به تمامی تعهدات خود در زمینه محو سلاح‌های شیمیایی عمل کنند.

سید محمدعلی شهیدی محلاتی

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی محلاتی همزمان با 9 اردیبهشت ماه مصادف با 29 آوریل 2015 با صدور پیامی یاد و خاطره قربانیان سلاح‌های شیمیایی را گرامی داشت:

متن پیام نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و معاون رییس‌جمهور به این شرح است:

29آوریل، روز بین‌المللی گرامیداشت قربانیان سلاح‌های شیمیایی است. حافظه تاریخی هیچ انسان آزاداندیش و صلح‌جویی فراموش نکرده و نمی‌کند که سلاح‌های شیمیایی و سلاح‌های هسته‌ای دو همزاد ناخلف یک اندیشه‌اند. اندیشه سوداگران مرگ که در راه منافع غیرانسانی خود، جان‌ها ستاندند.

امروز دنیا می‌داند که کاربرد سلاح‌های شیمیایی در جنگ جهانی اول چه فاجعه‌ای آفریده است و همگان آن را تقبیح می‌کنند. اما روی دیگر این سکه یعنی کاربرد سلاح‌های شیمیایی و طیف گسترده مصدومان آن به خوبی دیده نشده است. آنجا که از ایپر تا سردشت؛ و از حلبچه تا ریجاب در ایران هزاران کودک و زن و مرد، پیر و جوان، در اثرکاربرد سلاح‌های شیمیایی جان سپردند و جامعه جهانی هنوز از عمق درد و رنج ده‌ها هزار مصدوم ایرانی و عراقی ناآگاه است.

امسال، تقارن این روز با صدمین سالگرد نخستین حمله شیمیایی در شهر ایپر در بلژیک در سال 1915، اهمیت این روز را دو چندان می‌کند. جایی که سلاح‌های شیمیایی مدرن برای اولین بار در طول تاریخ و در طی جنگ جهانی اول به کار رفتند.

در پی کاربرد بسیار گسترده سلاح‌های شیمیایی در طی جنگ تحمیلی علیه ایران، دفاع مقدس اسلامی مردم سزمین ما و فجایع ناشی از آن، جامعه جهانی به ضرورت مقابله با این پدیده شوم پی برد و کنوانسیون منع توسعه، تولید، انباشت و کاربرد سلاح‌های شیمیایی را تصویب کرد.

مفتخریم که کشور عزیزمان ایران از پیشگامان تهیه و تدوین این کنوانسیون بوده و سالروز اجرایی شدن کنوانسیون در سال 1997 را ارج می‌نهیم و از کشورهای عضو این کنوانسیون مخصوصا کشورهای اروپایی و آمریکا خواستاریم به تمامی تعهدات خود در زمینه محو سلاح‌های شیمیایی عمل کنند.

این جانب امید دارم که پیام‌آوران صلح در ایران و در جهان بتوانند پیام صلح چشم‌های سوخته و ریه‌های زخم‌خورده و تاول‌های التیام نیافته مصدومان شیمیایی را بیش از پیش به گوش جهانیان برسانند.

به امید جهانی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی.

سید محمد علی شهیدی محلاتی

معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران.

کد خبر 293722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha