همشهری آنلاین: نخستین جشنواره عکس گلزار شهدای سراسر کشور با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و تعدادی از هنرمندان عکاس در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.

محمدعلی شهیدی

به گزارش ایسنا، در این مراسم حجت‌الاسلام محمدعلی شهیدی - رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران - با اشاره به اینکه در هر نهضتی دو عامل موثر است، خاطرنشان کرد: نخست کسی که نهضت را ایجاد کرده و دیگر آن‌هایی که عامل بقاء و تداوم نهضت بوده‌اند. آغازگر نهضت عاشورا نیز امام حسین (ع) بود که اکنون الگوی ایثار و شهادت شده است و تداوم بخش‌ آن امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) بوده است. ما باید پیام عاشورا و پیام مکتب امام حسین (ع) را به همه مردم برسانیم.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی ما نیز ریشه در عاشورا و جریان کربلا دارد، از این رو ما به عنوان ایثارگران و ملت ایران باید تداوم‌بخش نهضت عاشورا و مکتب ایثار و شهادت باشیم و آن را حفظ کنیم. باید بکوشیم که این فرهنگ را که 1400 سال قدمت دارد در جامعه نهادینه کنیم. چرا که بقای جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در حفظ این نهضت است.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: فرهنگ ایثار و شهادت باید به نسل جوان و آیندگان منتقل شود. وظیفه بنیاد شهید نیز این است که با ابزار و روش‌های مختلف در این راه فعالیت کند. جشنواره‌ای که امروز با عنوان «قاب سرخ» برگزار شده نیز در همین راستا است. چرا که ما می‌توانیم با دوربین ارزش‌های انقلاب و شهدای جنگ تحمیلی را حفظ و منتقل کنیم.

حجت‌الاسلام شهیدی توضیح داد: نخستین جشنواره عکس گلزار شهدای سراسر کشور از روز 22 اسفندماه سال گذشته کلید خورد و تا 15 اردیبهشت‌ماه سال جاری ادامه داشت و مجموعه 3000 قطعه عکس به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت امروز در این مراسم از 11 برگزیده این جشنواره تقدیر خواهیم کرد. آمار ارسالی عکس‌ها به این جشنواره نشان می‌دهد که مردم و جوانان می‌خواهند ارزش‌های انقلاب حفظ شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه باید بکوشیم این فرهنگ را ثبت کنیم، گفت: ما باید گلزار شهدا را ثبت ملی کنیم و اسناد و وصیت‌نامه‌های شهدا نیز حفظ شود. ما حتی می‌توانیم این آثار را ثبت جهانی کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ در بخش دیگر این مراسم اسفندیاری، دبیر جشنواره «قاب سرخ» با اشاره به تاریخچه عکاسی جنگ گفت: عکاسی جنگ ژانری از عکاسی هنری است و مجموعه‌ای است که هر آنچه در جنگ‌ها رخ می‌دهد را به تصویر می‌کشد. این مدل از عکاسی عمق فاجعه و نفرت از جنگ را درمی‌یابد، اما آنچه که در عکاسی دفاع مقدس شاهدش بودیم ثبت قداست، معنویت و قهرمانی‌های شهدا و ایثارگران بوده است و عکاسی دفاع مقدس تحت ارزش‌های ناشی از دین و معنویت شکل گرفته است. در عکاسی دفاع مقدس طراوت، پاکی، زندگی و نجابت را می‌توانیم مشاهده بکنیم.

وی توضیح داد: برگزاری جشنواره «قاب سرخ» به این دلیل بود که بتوانیم جنگ و رویدادهای پس از آن را ببینیم و تاریخ آن زمان را درست ورق بزنیم. در همین راستا 3000 قطعه عکس به دست ما رسید که پنج استاد آن‌ها را داوری کردند. 200 قطعه از این عکس‌ها قرار است در یک کتاب مصور به چاپ برسد و همچنین 72 قطعه عکس نیز انتخاب شدند تا در گالری فکه به نمایش دربیایند. در میان این تعداد عکس نیز 9 عکس برگزیده اعلام شد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری این مراسم با حضور حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام شهیدی، سردار انصاری قائم مقام بنیاد شهید، امیرسرتیپ نامی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بخش عکاسی حرفه‌ای به ترتیب از ستاره سرداری، عطا رنجبرزیدانلو، احسان کمالی و امیر بهروزی، در بخش غیرحرفه‌ای به ترتیب از حمیده شفیعی‌ها، محبوبه افشاری، مهدی کریمی سودرجانی، سعید قاسمی تقدیر به عمل آمد.

همچنین خانواده عکاس شهید سیدمهدی میرافضلی تقدیر شد. علاوه بر این بهزاد پروین‌قدس عکاس جانباز، محمود بدرفر جانباز 25 درصد دوران دفاع مقدس و محمدالسیاقی عکاس یمنی نیز تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 296811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha