همشهری آنلاین: جان بینر رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا اذعان کرد حزب متبوعش برای تصویب با اکثریت مطلق آرا لایحه موسوم به قانون بازنگری توافق ایران از رای کافی برخوردار نیست.

 اذعان جمهوری خواهان به ناتوانی در جلوگیری از توافق با ایران

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، وی شامگاه یکشنبه (7 اردیبهشت) در نشست ائتلاف یهودیان جمهوری خواه در شهر لاس وگاس خطاب به حاضران گفت انتظار ندارد دو سوم اعضای کنگره به این لایحه رای بدهند.

قرار است لایحه موسوم به قانون بازنگری توافق هسته ای با ایران این هفته به صحن مجلس سنا ارائه شود. لایحه یادشده پیش از این در کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا بررسی و تصویب شده است.

موافقان با این لایحه از جمله 'باب کورکر' سناتور جمهوری خواه و یکی از تدوین کنندگان این لایحه می گویند در صورت تصویب آن، کنگره می تواند توافق با ایران را بازنگری کند و مانع از لغو تحریم های ضد ایران توسط 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا همزمان با روند بررسی توافق شود. اما منتقدان می گویند سازوکارهای این لایحه باید تقویت شده و زمان کنگره برای بازنگری بر این توافق کاهش یابد.

'مایکل استیل' سخنگوی بینر نیز سخنان او را تایید کرد و گفت: در واقع حتی اگر تعداد کمی از اعضای دموکرات مجلس سنا و مجلس نمایندگان به این لایحه رای بدهند، رییس جمهوری توان وتو آن را نخواهد داشت. اما نمی توان گفت که آیا آنها رای می دهند یا نه تا وقتی توافق نهایی به دست آید.

به گفته چهار تن از حاضران در این نشست که بدون حضور خبرنگاران برگزار شده است، بسیاری از افراد حاضر از گفته های بینر ناامید شدند و گفتند: به نظر می رسد کنگره در جلوگیری از توافق اوباما با ایران ناتوان است.

ایران و گروه 1+5 طی مذاکراتی که از پنج فروردین آغاز و تا 13 فروردین ادامه داشت، توانستند به معیارهای لازم برای توافق جامع هسته ای بین طرفین دست یابند. این معیارها در بیانیه ای موسوم به بیانیه سوئیس قید شده است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه 13 فروردین قرائت کردند.

کارشناسان و معاونان سیاسی ایران و گروه 1+5 مذاکرات خود را چهارشنبه تا جمعه گذشته (4 تا 6 اردیبهشت) برای رسیدن به توافق جامع ادامه دادند؛ این مذاکرات این هفته در نیویورک از سر گرفته می شود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر دوشنبه به وقت محلی بعد از دیدار با جان کری همتای آمریکایی خود در محل نمایندگی ایران در سازمان ملل در گفت و گویی با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه کار نگارش متن توافق از روز چهارشنبه آینده آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا توافق کردیم تمام وقت لازم برای هر میزان کار کارشناسی در سطح مدیران سیاسی و وزیران خارجه در جهت ادامه کار را اختصاص دهیم.

کد خبر 293615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha