چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سی.ان.ان در آستانه رای گیری طرح بازبینی توافق هسته ای ایران، در گزارشی اعلام کرد:سناتور 'میچ مک کانل' رهبر اکثریت سنای آمریکا تلاش می‌کند تا اقدام دو سناتور هم حزبی خود را برای افزودن متمم های بیشتر به این طرح متوقف کند.

کنگره آمریکا

به گزارش ايرنا، سی.ان.ان در این گزارش یادآور شد: سناتور کانل افزودن متمم‌های الحاقی به این طرح را که پیشتر کاخ سفید نظر موافق خود را برای امضای آن اعلام کرده بود، به مانند 'داروی سمی' توصیف کرده است.

براساس این گزارش،این سناتور امریکایی تلاش دارد به مناقشه و کشمکش بر سر این لایحه بین هم حزبی‌های خود خاتمه دهد.

سی.ان.ان افزود: به همین منظور، مک کانل به شدت در برابر دو هم حزبی خود، 'مارکو روبیو' Marco Rubio سناتور ایالت فلوریدا و 'تام کاتن' Tom Cotton سناتور ایالت آرکانزاس آمریکا ایستاده است.

این دو سناتور جمهوریخواه در نظر دارند متمم هایی که برای اضافه شدن به این طرح ارائه کرده‌اند، به رای گذاشته شود و برای تصویب آن تلاش می‌کنند.

مک کانل هفته گذشته در باره این طرح گفته بود: طرح بازنگری توافق هسته‌ای ایران به کنگره اطمینان خاطر می‌دهد با اعمال نظر، توافق (بین ایران و گروه 1+5) را تایید یا رد کند.

سی.ان.ان در ادامه گزارش داد، به گفته بسیاری از مشاوران و سناتورهای هردو حزب جمهوریخواه و دمکرات، مک کانل چاره‌ای جز پایان بخشیدن به این مناقشه ندارد، چراکه درصورت تصویب افزودن متمم‌ها، امکان آنکه رییس جمهوری آمریکا آن را وتو کند بالا می‌رود، چراکه تغییر در طرح اولیه‌ای است که پیشتر باراک اوباما با امضای آن موافقت کرده بود.

بنابراین گزارش، متمم سناتور کاتن 36 صفحه است که در آن تضمین‌هایی را از دولت اوباما پیش از حصول توافق (با ایران) مطالبه می‌کند.

بیشتر این موارد شامل راستی آزمایی ایران است که از توافق تخطی نکرده و همچنین زیرساخت‌های هسته ای ایران برچیده شده و تهران نمی‌تواند از آنها برای توسعه ساخت بمب هسته‌ای استفاده کند.

سی.ان.ان در ادامه گزارش داد: سناتورهای حزب جمهوریخواه در خفا، مانورهایی که توسط این دو سناتور تازه کار صورت گرفته را احتمالا با انگیزه‌های شخصی دانسته و می گویند سناتور روبی برای نامزدی ریاست جمهوری تلاش می کند و کاتن نیز تلاش دارد تا خود را بعنوان یک چهره و رهبر تندروها در سنا جلوه دهد.

کمیته روابط خارجی سنای امریکا در 25 فروردین 1394 به اتفاق آرا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن به کنگره آمریکا اختیار می‌دهد درباره توافق نهایی با ایران اعمال نظر کند.

این طرح درحالی هفته گذشته به سنای آمریکا ارائه شد که برخی از نمایندگان جمهوریخواه کوشیدند متمم‌هایی به آن اضافه کنند.

بنابرگزارش‌ها، پیشتر کاخ سفید حمایت خود را از طرح اولیه اعلام کرده بود، اما تاکید شد در صورت تغییر در آن، باراک اوباما آنرا نخواهد پذیرفت و این طرح را وتو خواهد کرد.

کد خبر 294304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha