همشهری آنلاین: سنای آمریکا پنجشنبه هفدهم اردیبهشت به طرح الزام اوباما به دادن حق نظارت بر توافقنامه هسته‌ای با ایران به کنگره، رای مثبت داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، سنای آمریکا روز پنجشنبه با اکثریت بالایی به طرح الزام باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور به دادن حق نظارت بر هر گونه توافقنامه هسته‌ای با ایران به کنگره، رای مثبت داد.

توافق نهایی هسته‌ای با ایران قرار است تا سی ام ژوئن میان تهران و گروه پنج به علاوه یک شامل چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و آلمان امضا شود.

در همين حال به گزارش خبرگزاري فارس مطابق طرح نظارت بر توافق هسته‌ای، که امشب به تصویب رسید، دولت آمریکا تا 30 روز بعد از توافق مجاز به لغو یا تعلیق تحریم‌های ایران نخواهد بود.

این طرح را ابتدا باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی و رابرت منندز سناتور ارشد دموکرات مطرح کردند. نهایتا 21 سناتور به صورت مشترک به عنوان حامیان این طرح معرفی شدند.

در صورتی که این طرح در کنگره به تصویب نهایی برسد و آنطور که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اعلام آمادگی کرده، آن را به قانون تبدیل کند، کاخ سفید ملزم خواهد بود ظرف نهایتا «5 روز تقویمی پس از رسیدن به توافق مربوط به برنامه هسته‌ای ایران»، توافق را با تمام ضمایم آن به کمیته مربوطه و سران کنگره ارائه کند.

کد خبر 294402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha