مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: با توجه به موقعیت فعلی شهر تهران، در برهه کنونی وقت آن رسیده تا برای فضاهای زیر سطحی پایتخت یک طرح جامع تدوین و پس از آن طرح تفصیلی این موضوع حیاتی برای افق ۳۰سال آینده تهیه شود.

عليرضا جاويد، معاون فني و عمراني شهرداري تهران در جريان بازديد از پروژه‌هاي عمراني پايتخت، ضمن اظهار اين مطلب افزود: توسعه آتي كلانشهر تهران را بايد در زيرسطح زمين جست‌وجو كرد. اين قضيه فقط به مسائل ترافيكي مربوط نمي‌شود بلكه در ۳موضوع شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي، شبكه فاضلاب و مجموعه تونل‌هاي زيرسطحي با اولويت گسترش حمل‌ونقل عمومي، بايد يك برنامه منسجم و جامع داشت. با توجه به مخاطراتي كه شهرهاي بزرگ ما را تهديد مي‌كند، اگر براي اين قبيل موضوعات از هم‌اكنون به فكر چاره باشيم و پيش‌بيني درستي از آينده داشته باشيم، در مواجهه با سوانحي همچون سيل سال۱۳۶۶ تجريش دچار غافلگيري و بحران نخواهيم شد.

سال‌هاست كارشناسان و برنامه‌ريزان شهري از لزوم تدوين چنين برنامه‌اي و مطالعه‌اي براي شهر تهران سخن مي‌گويند و معاون فني و عمراني شهرداري تهران نيز با تكيه بر كاهش آسيب‌پذيري و افزايش بهزيستن در شهر تهران و همچنين كيفيت زندگي در پايتخت از لزوم تدوين برنامه‌اي مشخص خبر مي‌دهد.

فريدون دژدار، كارشناس حمل‌ونقل و ترافيك هم با اعلام اينكه چنين اقدامي گامي مهم و اثر بخش در تهران است گفت: اصولا براي حل مسائل ترافيكي 3نوع برخورد در شهرهاي جهان صورت مي‌گيرد. برخورد اول رويكرد كالبدي و توسعه فضاهاي كالبدي براي تردد است. از اين‌رو در اين برخورد بزرگراه، پل، تونل و خيابان ساخته مي‌شود. تجربه نشان داده است كه هر چه فضاي كالبدي بيشتر توسعه يابد، به همان اندازه نيز تقاضا براي آن به‌وجود مي‌آيد. از اين‌رو تفكري كه مي‌گويد با ساخت بزرگراه‌ها و خيابان‌ها مي‌توان بر حمل‌ونقل تأثير گذاشت و آن‌را كاهش داد، چندان درست نيست. به گفته وي برخورد دوم برخورد تاسيساتي است. به اين معنا كه با الكترونيك كردن، تغيير عملكرد مثل يكطرفه كردن و از اين دست اقدامات مي‌توان در ترافيك تأثير گذاشت. دژدار سومين برخورد با ترافيك در شهرها را تكيه بر مديريت شهري دانست و تصريح كرد: در اين روش مديريت شهري تلاش مي‌كند با هوشمندتر كردن شهرها، به مديريت سفر در شهرها بپردازد. در اين روش چشمه‌هاي توليد سفر در شهرها كور مي‌شود و ميزان تقاضاي سفر در شهرها كاهش مي‌يابد چرا كه ساخت هر كيلومتر بزرگراه يا تونل و پل در شهرها هزينه‌هاي بسياري به همراه دارد كه پولش را هم مردم شهرها مي‌پردازند.

به گفته اين كارشناس حمل‌ونقل و ترافيك، تدوين استراتژي مشخص براي آينده شهر و اينكه بخواهيم حمل‌ونقل، شبكه فاضلاب و شبكه‌ آب‌هاي زير سطحي را به زير سطح شهر ببريم و شهر را براي زندگي شهروندان فراهم كنيم، گامي بسيار مناسب و مؤثر در زندگي امروز شهري است. اين كارشناس حمل‌ونقل شهري همچنين تصريح كرد: شهر بايد براي زندگي شهروندان محيطي امن باشد ازاين‌رو انتقال حمل‌ونقل و شبكه‌ جمع‌آوري آب‌هاي سطحي و فاضلاب به زير سطح شهر در واقع فراهم آوردن محيطي امن براي زندگي شهروندان تأثيري فراوان دارد.

  • افزايش كيفيت زندگي شهري

انتقال برخي خدمات شهري ازجمله خدمات انتقال انرژي، جمع‌آوري آب‌هاي سطحي و حتي احداث تونل باعث افزايش كيفيت زندگي در بسياري از شهرهاي جهان مي‌شود. موضوعات زيرسطحي و انتقال برخي خدمات به زيرپوست شهر، باعث مي‌شود روي سطح شهر سبك شود و اين مصداق ايجاد شهرهاي دوطبقه و چند طبقه است كه در بسياري از كلانشهرهاي پرجمعيت دنيا به آن پرداخته شده است.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اشاره به دانش اندوخته شده در شهرداري تهران پيرامون استفاده از فضاهاي زيرسطحي در قالب تونل‌هاي شهري، مترو و شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي كه همگي با اتكاء به توانمندي پيمانكاران، مشاوران و مهندسان ايراني حاصل شده است، گفت: به‌نظر مي‌رسد برخي اولويت‌هاي برنامه توسعه شهر بايد باز تعريف شوند و به اين منظور بهتر است ظرف ۲ تا ۳ سال آينده طرح جامع فضاهاي زيرسطحي تدوين شود تا بتوان براي آينده شهر در چند دهه پيش رو يك برنامه مشخص اجرايي داشت و آرامش و زندگي را به سطح شهر بازگرداند.

  • سرعت در احداث تصفيه‌خانه درياچه شهداي خليج‌فارس

گام ديگري كه معاون فني و عمراني شهرداري تهران درصدد تلاش براي تحقق آن است، سرعت در تكميل تصفيه خانه درياچه شهداي خليج‌فارس و توجه به عرصه زيستي پايتخت است. عليرضا جاويد در جريان بازديد از پروژه‌هاي عمراني غرب پايتخت، ضمن اعلام خبر فوق، درياچه شهداي خليج‌فارس را پروژه‌اي ملي خواند و يادآور شد: اهميت چنين طرح‌هايي كه شايد هر قرن يك‌بار محقق شود از پروژه‌هاي عظيمي همچون بزرگراه طبقاتي صدر، تونل نيايش و بزرگراه امام علي كمتر نيست و از اين‌رو بايد به‌منظور احداث هرچه سريع‌تر فازهاي تكميلي درياچه شهداي خليج‌فارس تلاش كرد. از پروژه احداث تصفيه‌خانه درياچه شهداي خليج‌فارس هم خبر مي‌رسد متعاقب تكميل عمليات گودبرداري، آرماتوربندي فونداسيون سازه‌هاي فيلتر و مخزن تصفيه‌خانه آغاز شده است. همچنين عمليات احداث خط انتقال برگشت آب كه وظيفه انتقال آب موجود در مخزن درياچه به تصفيه خانه و بازچرخاني آب را برعهده دارد، به همراه خط لوله زهكش تصفيه خانه طبق برنامه در حال انجام بوده و به پيشرفتي حدود 65درصد رسيده است. با گذشت 3سال از آبگيري درياچه شهداي خليج‌فارس، ضرورت بهره‌برداري مطلوب از اين پهنه آبي و همچنين استفاده بهينه از منابع آب، احداث يك تصفيه خانه در فاز دوم اين پروژه عظيم را اجتناب‌ناپذير ساخته است. درواقع با برخورداري از چنين ظرفيتي مي‌توان در ماه‌هايي كه امكان آبگيري از رودخانه كن فراهم نيست، آب موجود در مخزن درياچه را با استفاده از ايستگاه پمپاژ و خط انتقال برگشت آب، به تصفيه خانه رساند و براي استفاده مجدد در درياچه احيا كرد.

کد خبر 293538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha