مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

محدثه قیدی: دست‌کم ۲۰سال است که دنیا با معضل گرمایش آب وهوا دست به گریبان است. دامنه این معضل زیست‌محیطی در همان یکی‌دو سال نخست به شهر تهران هم رسید و در گذر زمان به تغییراتی در اقلیم پایتخت منجر شد.

واقعيت اين است كه اين تغيير اقليم در هر نقطه از جهان به يك شكل ظاهر مي‌شود مثلا در كشور ما به‌صورت خشكسالي و در برخي مناطق به شكل طوفان و بارش‌هاي سيل آسا. به هرحال تحت‌تأثير اين پديده، وضعيت اقليم شهر تهران به سمت گرم‌تر شدن و كمبود بارندگي پيش مي‌رود تاجايي كه هم‌اكنون وضعيت منابع آبي شهر تهران در وضعيت نگران كننده‌اي قرار گرفته است. حتي به استناد اظهارات مسئولان بلند پايه كشوري 18سال است كه هر روز از توان زيستي شهر تهران كاسته مي‌شود كه اگر فكري براي آن نشود شهر تهران فاقد استانداردهاي لازم براي سكونت خواهد شد. خوب است بدانيم كه براساس اعلام سازمان ملل در سال ۲۰۰۷، 90درصد بدترين بلاياي طبيعي در نتيجه تغييرات آب و هوايي رخ مي‌دهند. اشكال اين بلايا در كشور ما كه روي كمربند خشكي قرار دارد شامل افزايش دما، كاهش تنوع زيستي، كاهش بارندگي، كمبود آب، كاهش توليدات كشاورزي، مسائل اقتصادي، اجتماعي، شيوع آفات و بيماري‌ها و در يك كلام اختلال در شبكه‌هاي حياتي خواهد بود.

  • تدوين لايحه تغيير اقليم شهر تهران در شوراي شهر

اهميت موضوع تغيير اقليم مسئولان مديريت شهري ازجمله شوراي اسلامي شهر تهران را به فكر مديريت علمي، دانش بنيان و كارآمد براي رفع آسيب‌هاي ناشي از تغييرات آب و هوايي انداخت تا جايي كه در سال 1388شوراي شهر در قالب مصوبه‌اي شهرداري را ملزم به اجراي برنامه پيشگيري و كاهش آسيب‌پذيري و سازگاري با تغييرات آب و هوايي شهر تهران كرد. شهرداري مي‌بايست با همكاري‌هاي بين بخشي با دستگاه‌هايي نظير سازمان هواشناسي، سازمان محيط‌زيست، وزارتخانه‌هاي نفت، نيرو، صنايع، جهادكشاورزي، بهداشت و درمان، مسكن و شهرسازي، بازرگاني، اقتصاد، سازمان استاندارد و... كار مطالعه آسيب‌پذيري و تدوين برنامه جامع پيشگيري و انطباق تغييرات اقليم شهر تهران و راهكارهاي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي را تهيه و براي تصويب به شوراي شهر تهران ارائه كند. در اين ميان وظيفه شوراي شهر نيز پيگيري تدوين اين برنامه بود.

علاوه بر اين شهرداري با همكاري سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌بايست به‌صورت مستمر انواع آلاينده‌هاي زيست‌محيطي را بررسي كرده و گزارش پايش هوا، آب و خاك را هر 6‌ماه انجام داده گزارش آن را به شوراي شهر ارائه كند. اين مهم در برنامه 5ساله دوم شهرداري تهران كه يك سال و اندي از تصويب آن مي‌گذرد نيز مورد تأكيد واقع شده است.

در اين‌باره رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر معتقد است: بايد بپذيريم كه خشكسالي در سال‌هاي آينده بيش از الان خواهد بود و مديران دستگاه‌هاي مختلف بايد بر همين اساس برنامه‌ريزي بلندمدت داشته باشند ضمن اينكه با توجه به اقليم و جغرافياي كشور بايد با مردم صحبت كنيم و بگوييم مشكل كمبود آب داريم. محمد حقاني، عضو كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر نيز بركاهش گازهاي گلخانه‌اي در پايتخت تأكيد دارد. وي يكي از راه‌هاي كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي را خروج صنايع آلاينده از شهر اعلام كرد و گفت: شوراي شهر ضمن ملزم ساختن شهرداري به خروج اينگونه صنايع از داخل بافت‌هاي شهري، برنامه جامع استفاده از انرژي‌هاي نو و تجديدپذير به جاي انرژي‌هاي فسيلي را در دستور كار دارد زيرا همين انرژي‌هاي فسيلي عامل توليد 70تا 80درصد گازهاي گلخانه‌اي و آلاينده است. وي گفت: صنايع آلاينده‌اي كه در حريم پايتخت قرار دارند و فعاليت‌شان محيط‌زيست پايتخت را به خطر مي‌اندازد، طبق يك جدول زمانبندي شده و براساس يك فرايند كارشناسي، مكان يابي و منتقل خواهند شد. يكي ديگر از اثرات تغيير اقليم به گفته حقاني پديده ريزگردهاست كه دراين باره نيز كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر نسبت به حساسيت آن را مورد پيگيري قرار مي‌دهد.

  • تأكيد شوراي شهر بر اجراي مصوبه 6ساله

سه‌شنبه هفته پيش شوراي اسلامي شهر تهران طرح الزام شهرداري به اجراي برنامه كاهش، پيشگيري و آسيب‌پذيري و سازگاري با تغييرات آب و هوايي شهر تهران را در دستور كار خود قرار داد. البته اعضاي شوراي شهر تهران در آن جلسه به اين نتيجه رسيدند كه با وجود مصوبه سال1388 شوراي شهر مبني بر برنامه حفاظت از اقليم شهر تهران و همپوشاني محتوايي اين دو با يكديگر ضرورتي به تكرار مصوبات گذشته در قالب مصوبه جديد نيست و به همين دليل بر اجراي مصوبه قبلي تأكيد كردند. براساس مصوبه برنامه حفاظت از اقليم شهر تهران، شهرداري تهران مي‌بايست با كمك ساير دستگاه‌هاي متولي نسبت به مطالعه آسيب‌پذيري و تدوين برنامه جامع پيشگيري و انطباق تغييرات اقليم شهر تهران و راهكارهاي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي اقدام كند.

کد خبر 294617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha