گروه اقتصادی: ایران و ترکیه بر سر چارچوب قرارداد صادرات گاز به اروپا و واگذاری توسعه فازهای ۲۲ تا 24 پارس جنوبی به توافق رسیدند.

بعد از ظهر یکشنبه 28 مرداد مذاکرات هیات‌های ایرانی و ترک در تهران به سرپرستی حلمی‌گولر وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و غلام حسین نوذری سرپرست وزارت نفت کشور مان با توافق میان طرفین خاتمه یافت.

نوذری گفت: با احداث خط لوله گاز از ایران به سمت اروپا از طریق ترکیه،سالانه  ۳۵میلیارد متر‌مکعب گاز ایران وارد بازارهای اروپا خواهد شد.

نوذری افزود: توافق شد توسعه مراحل ۲۲ ،۲۳و  ۲۴میدان گازی پارس جنوبی نیز براساس قرارداد‌های بیع متقابل و با سرمایه گذاری ترکیه انجام شود.

سرپرست وزارت نفت تصریح کرد، از توافق‌های دیگر تشکیل یک شرکت مشترک برای احداث خط لوله‌ای از عسلویه تا مرز ترکیه و از ترکیه تا اروپا است.

وی در خصوص زمان اجرای توافق‌ها گفت: توسعه 3 مرحله پارس جنوبی زمان‌بر است و ابتدا اطلاعات 3 مرحله به ترکیه داده می‌شود و آنها دو ماه فرصت دارند که در این زمینه سؤالات خود را مطرح کنند و 4 ماه نیز فرصت دارند تا به مرحله امضای قرارداد توسعه برسند.

حلمی‌گولر وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز در این نشست با اشاره به اینکه مذاکرات با هیات ایرانی مدتی است که شروع شده، تصریح کرد: گفت‌و‌گوها در خصوص توافق‌های قبلی ادامه خواهد داشت.

وی گفت: هدف ما این است که حقوق طرفین و مصرف‌کننده در این همکاری‌ها رعایت شود.دو کشور بر این اساس کار فشرده‌ای را ادامه می‌دهند و در صورتی که توافق‌های دیگری حاصل شود، اطلاعات لازم داده می‌شود.

گولر با ابراز امیدواری از اینکه این توافق‌ها برای هر دو کشور و منطقه نتایج مفیدی در پی داشته باشد، در خصوص اینکه گاز دریافتی از ایران چه میزان از نیاز ترکیه را تامین خواهد کرد، گفت: آمار و ارقام مرتب در حال تغییر است و فکر می‌کنم بعد از این می‌توان صحبت کرد.

کد خبر 29332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز