همشهری آنلاین: سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ایران برای دریافت مجموعه های اس-۳۰۰ آمادگی دارد و امیدوار است در سال جاری این امر تحقق یابد.

دهقان

به گزارش ایرنا سردار روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه خبری انگلیسی زبان راشاتودی گفت: قرارداد فروش مجموعه های اس-300 به ایران شش سال پیش با تصمیم دیمیتری مدودیف رییس جمهوری وقت روسیه تعلیق شد با این وجود تاکنون بارها خواستار اجرای این قرارداد شده ایم.

وی با اشاره به اعزام گروهی از کارشناسان ایرانی به روسیه برای آموزش بکارگیری اس-300 اظهار داشت: این افراد امور فنی و عملی مربوط به مجموعه های اس-300 را فرا گرفته اند. علاوه بر آن دستورالعملی برای استفاده از تسلیحات پدافند هوایی اس-300 در ایران تهیه شده است و تهران برای دریافت این مجموعه ها بر مبنای قرارداد موجود آمادگی دارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر موضع کشورمان در اجرای قرارداد اس-300 افزود: در دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی، رییسان جمهوری ایران و روسیه چندین بار با یکدیگر دیدار کرده و دو طرف در مورد اجرای قرارداد اس-300 مذاکره کردند.

وی خاطرنشان کرد: طرف روسی در این مذاکرات اعلام کرد که محدودیت هایی در اجرای قرارداد اس-300 وجود دارد و در این رابطه به تعلیق قرارداد با فرمان رییس جمهوری سابق روسیه استناد می کرد که مطابق رسم دولتی معمول در این کشور، رییس جمهور فرمان صادر شده از سوی رییس جمهوری قبلی را لغو نمی کند.

سردار دهقان سپس به موافقت طرف روس با پیشنهاد طرف ایرانی برای لغو ممنوعیت فروش اس-300 به ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در جریان سفر سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه به تهران توافق کردیم که پیش از سفر من به مسکو برای شرکت در کنفرانس امنیتی بین المللی مقدمات برای لغو ممنوعیت فروش اس-300 به ایران فراهم شود.

وی در ادامه مصاحبه به پیشرفت های چشمگیر صنایع دفاعی ایران برای تولید تسلیحات و جنگ افزارهای مورد نیاز نیروهای مسلح کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: با تلاش متخصصان ایرانی، مجموعه پدافند هوایی شبیه اس-300 را ساخته ایم و انتظار می رود تا پایان امسال این سلاح آزمایش شود.

وزیر دفاع ادامه داد: همان طور که اظهار داشتم مهم ترین موضوع برای ما اجرای قرارداد اس-300 است. امروز موافقت روسیه برای تحویل اس-300 به ایران را به عنوان تصمیم این کشور برای اجرای تعهدات خود در این قرارداد می دانیم.

سردار دهقان گفت: این موضوع که آیا به تسلیحات اس-300 برای مقابله با اسراییل نیاز داریم یا تصمیم امنیت سایت های هسته ای خود باید در این مقوله درنظر گرفته شود که هر کشوری گزینه های مختلف برای تامین امنیت خود را جستجو می کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط احتمالی موضوع اجرای قرارداد اس-300 میان ایران و حوادث یمن خاطرنشان کرد: موضوع اجرای قرارداد اس-300 و حملات عربستان و متحدانش به یمن با هم هیچ ارتباطی ندارند.

وزیر دفاع ایران گفت که مواضع و اظهارات آمریکا و اقدامات عربستان بر روند اجرای قرارداد اس-300 تاثیری ندارد و از دیدگاه ما دلیل تصمیم برای خرید مجموعه های اس-300 ایجاد زیربنای محکم برای دفاع از کشور بر اساس شرایط ما است که با توجه به آن چنین تصمیمی گرفته شد.

وی در ادامه مصاحبه با بیان این که ایران هیچ یک از همسایگان خود را تهدید نمی کند و مورد تهدید هم قرار نمی گیرد، اظهار داشت: به استقلال و تمامیت ارضی کشورهای همسایه احترام می گذاریم و بر این باوریم که ایران قدرتمند عامل تحکیم ثبات و امنیت منطقه است و توانمندی های خود را نقطه قوت برای جهان اسلام می دانیم.

سردار دهقان افزود: تلاش های رژیم اسراییل یا آمریکا برای تهدید معرفی کردن ایران برای کشورهای منطقه محکوم به شکست است زیرا ایران در طول تاریخ هیچ یک از کشورهای همسایه خود را تهدید نکرده است.

وزیر دفاع کشورمان در مورد موضع ایران در مسایل سوریه، عراق و یمن گفت: در مسایل سوریه و یمن و عراق بطور رسمی اعلام کرده ایم که از هر کشوری از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد تهدید قرار گیرند حمایت و کمک می کنیم.

وی افزود: این رویکرد در مناسبات بین المللی پذیرفته شده است و هیچ گونه مانعی ازجمله در منشور سازمان ملل در این مورد وجود ندارد .

سردار دهقان با بیان این که آمریکا و عربستان غاصب هستند اظهار داشت: زیرا این کشورها معیارهای پذیرفته شده بین المللی را نقض کرده اند. اما ایران غاصب و اشغالگر نیست. اگر کشوری از ایران تقاضای کمک کند به آن کمک و مساعدت می کنیم.

وی ادعای کمک به جنبش انصارالله یمن و ارسال تسلیحات به یمن از سوی ایران را رد کرد و گفت: جنبش انصارالله یمن تجهیزات و تسلیحات کافی در اختیار دارند به ویژه این که تمام سازمان های دولتی و ارتش یمن با آنها همکاری می کنند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: مردم یمن با رژیم فاسد این کشور مقابله کردند و فقط می خواهند دولت صالحی روی کار آید که آلوده به فساد نباشد.

کد خبر 293109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha