دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

از زمان قدرت‌گیری گروه تروریستی داعش و حملات این گروه در سوریه و سپس عراق، بحث‌ها و گمانه زنی‌های بسیاری درباره چگونگی رشد و گسترش حملات آن وجود داشته و همیشه این سؤال مطرح بوده است که خلیفه خودخوانده آن چگونه در بخش‌هایی از عراق و سوریه سربرآورده‌اند.

سازماندهي و طرح‌ريزي ساختار تشكيلاتي اين گروه طي اين سال‌ها چگونه و از سوي چه كساني انجام شده است؟ هفته نامه آلماني اشپيگل در گزارشي مفصل زواياي جديدي از اين بحث را روشن كرده است.در گزارش اشپيگل به يكي از افسران رژيم صدام به‌نام مستعار حاجي‌بكر به‌عنوان معمار داعش اشاره شده است.

كساني كه حاجي بكر را كشتند از هويت او مطلع نبودند و نمي‌دانستند اين مرد لاغر اندام، بلند قامت و حدودا 50ساله طراح استراتژيك گروهي بوده كه خود را دولت اسلامي مي‌خواند. آنچه پس از مرگ حاجي بكر به‌دست آمد اسنادي است كه حاوي طرح‌هاي مربوط به ساختار سازماندهي داعش و نقشه راه اين گروه تروريستي براي عمليات در خاك سوريه به‌حساب مي‌آيد. از خانه او پوشه‌اي به‌دست آمد كه پر از دست نوشته‌هايي شامل نمودارهاي سازماني، فهرست‌هاي متعدد و برنامه‌هاي زمانبندي شده بود كه نشان مي‌داد چطور مي‌توان مناطق شهري و روستايي يك كشور را كم كم به تصرف در آورد.

به نوشته اشپيگل اسنادي كه اين مجله به آن دست پيدا كرده شامل برنامه‌اي چندلايه و دستورالعملي دقيق براي انجام عمليات است كه برخي از آنها پيش از آن در مناطق تحت كنترل نيروهاي مخالف دولت سوريه آزموده شده بودند. اين اسناد براي نخستين بار ساختار رهبري داعش و نقش افسران و مقام‌هاي حكومت صدام حسين در اين گروه تروريستي را فاش مي‌كند. براساس گزارش اشپيگل، در اواخر سال 2012پيش از اينكه داعش با اقدامات تروريستي خود به شهرت برسد، حاجي بكر به همراه چند تن ديگر به سوريه رفت.

هدف آنها برنامه‌ريزي براي تصرف بخش‌هايي از خاك سوريه توسط گروه داعش بود تا سپس اين گروه بتواند از مناطق تصرف شده در سوريه حملات خود به درون خاك عراق را آغاز كند. حاجي بكر در خانه‌اي در شهر تل رفعت در شمال حلب ساكن شد. بعدها اين شهر به يكي از مهم‌ترين پايگاه‌هاي نيروهاي داعش در استان حلب تبديل شد.

در تل رفعت بود كه بكر ساختار و سازماندهي دولت اسلامي، از بالاترين رده‌ها تا رده‌هاي پايين را طرح‌ريزي و دستورالعمل عملياتي براي نفوذ تدريجي و نهايتا تصرف روستاهاي شمال سوريه را تهيه كرد. اشپيگل مي‌نويسد: «طرح حاجي بكر نه برنامه‌اي اعتقادي بلكه برنامه‌اي دقيق، تكنيكي و عملي براي ايجاد شاكله يك دولت امنيتي بود كه به سازمان مخوف امنيتي آلمان شرقي موسوم به استاسي شباهت بسيار داشت.»

ساختاري كه بكر طرح ريزي كرده بود براساس آن چيزي بود كه در ساختار امنيتي دولت صدام حسين آموخته بود. در سال2003 پس از انحلال ارتش عراق، حاجي بكر به همراه بسياري از ديگر افسران ارتش بيكار شد. اشپيگل مي‌نويسد، آمريكا با اين كار سرسخت‌ترين گروه دشمنان خود در عراق را شكل داد. او سپس با ابو‌مصعب زرقاوي، رهبر القاعده در عراق، آشنا و رفته‌رفته به يكي از چهره‌هاي مهم نظامي مخالف دولت در عراق مبدل شد.

او بين سال‌هاي2006تا 2008 نيز در كمپ بوكا و ابوغريب زنداني آمريكايي‌ها بود. بكر از موقعيت به‌وجود آمده در كمپ بوكا بهترين استفاده را كرد و شبكه‌اي عظيم از ارتباطات با نيروهاي افراطي جهادي را شكل داد.
در سال2010 با قدرت‌گيري گروه داعش، بكر و تعدادي از ديگر افسران اطلاعاتي سابق ارتش بعث عراق تصميم گرفتند ابوبكر البغدادي را در ابتدا به‌عنوان امير و سپس «خليفه» و رهبر داعش معرفي كنند. آنها معتقد بودند حضور البغدادي در راس اين گروه تروريستي، چهره‌اي مذهبي به آن مي‌بخشد.

  • مغز متفكر داعش

اشپيگل به 31صفحه اسنادي اشاره مي‌كند كه از حضور يكي از افسران رژيم صدام، ديكتاتور سابق عراق به‌عنوان معمار تشكيلاتي و مغز متفكر سازماندهي داعش پرده بر‌مي‌دارد. اين هفته نامه از سمير عبد محمد الخليفاوي سرهنگ سابق سرويس اطلاعاتي نيروي هوايي ارتش بعث عراق كه با نام مستعار «حاجي بكر» شناخته مي‌شده است، به‌عنوان مغز متفكر داعش نام مي‌برد. حاجي بكر اوايل سال 2014ميلادي در درگيري ميان نيروهاي مخالف دولت سوريه و نيروهاي داعش در شهر كوچك تل رفعت در شمال سوريه كشته شد.

کد خبر 292762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha