یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اپلیکیشن‌ها (برنامه‌های کاربردی) که فشارخون اندازه‌گیری‌شده شما را ثبت می‌کنند و آنر را به صورت نمودار مشخص می‌کنند، ممکن است مفید باشند. اما در حال حاضر بهتر است از برنامه‌هایی که از خود گوشی تلفن بعنوان وسیله اندازه گیری استفاده می‌کنند اجتناب کنید.

iHealth

بیشتر از نیمی از بزرگسالان در آمریکا یک گوشی هوشمند دارند و تعداد زیادی از آنها از برنامه‌های کاربردی موجود در آن برای کنترل وضعیت سلامتشان نظیر فشار خون بالا استفاده می‌کنند. در حقیقت جستجو برای کلمات high blood pressure  و hypertension بیش از ۲۰۰ برنامه کاربردی را در پلتفرم‌های رایج اپل آیتیونز و گوگل‌ پلی آشکار می‌کند. بسیاری از ویژگیهای مفید و کاربردی این برنامه‌ها به شما و پزشک معالجتان برای مدیریت موثر‌تر فشارخون بالا کمک می‌کند. اما آگاه باشید که تعدادی از آنها از خود گوشی تلفن برای اندازه گیری فشارخون استفاده می‌کنند و اطلاعات کمی درباره میزان دقت آنها وجود دارد.

دکتر نیلی کومار یک پزشک از اتحادیه بهداشت کمبریج در دانشگاه هاروارد می‌گوید: «برنامه‌های کاربردی که نمودار‌ها و صفحات گسترده‌ای از اطلاعات فیزیولوژیکی شما نظیر فشار خون و میزان ضربان قلب ایجاد می‌کنند به شما اجازه ایجاد یک گزارش و سابقه مختصر الکترونیکی و شخصی از خودتان را می‌دهند.»

دکتر کومار و همکارانش اخیرا مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که در آن ۱۰۷ برنامه کاربردی برای سنجش فشار خون را برای درک بهتر وعده‌ها و خطاها آنها بررسی کرده‌اند. اغلب این برنامه‌ها مجانی بودند یا قیمت بسیار پایینی (به طور متوسط ۲ دلار) داشتند.

  • آنها چگونه کار می‌کنند؟

دکتر کومار می‌گوید گزارش‌های ایجاد شده بوسیله این برنامه‌ها روند فشار خون شما در طول زمان را نشان می‌دهند که مفید‌تر از یک بار اندازه گیری در مطب برای انتخاب نوع درمان است. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تنها یک بار اندازه‌گیری در طی یک ویزیت بالینی حتی زمانی که به درستی و با بیشتر از یک خوانش انجام شود، ممکن است فشارخون را ‌‌ در یک سوم افراد به اشتباه دسته بندی کند.
برای استفاده از این برنامه‌ها شما بایستی از دستگاه‌های کنترل فشار خون خانگی خودتان استفاده کنید. در اکثر اوقات لازم است که خوانش‌های فشارخونتان را به صورت دستی وارد کرد، اما برخی از آنها به شما اجازه می‌دهند تا اطلاعات را به طور مستقیم یا از طریق کابل یا بیسیم به گوشی همراه‌تان وارد کنید.

مطالعه دکتر کومار که در ژانویه ۲۰۱۵ در ژورنال American Society of Hypertension  منتشر شده است، ویژگیهای بیشتری را برای برخی برنامه‌های کاربردی توصیف می‌کند.

برخی از برنامه‌ها گزارش‌های خودکاری را به صورت یک زنگ هشدار یا یک پیام متنی به شما ارائه می‌دهند تا زمان اندازه گیری فشار خونتان یا مصرف دارو را یادآوری کنند. تعداد کمی از آنها اطلاعات آموزشی نظیر مطالب عمومی درباره فشارخون بالا و نحوه تاثیر آن بر سلامت شما و جزئیاتی درباره رژیم غذایی DASH (رویکردهای رژیم غذایی برای متوقف کردن فشارخون بالا) که یک روش اثبات شده برای کاهش فشارخون است، را فراهم می‌آورند.

با این وجود کمتر از ۳ درصد از این اپلیکیشن‌ها در همکاری با یک سازمان مراقبت بهداشتی نظیر یک دانشگاه یا یک مرکز حرفه‌ای ایجاد شده بودند. بنابراین مطمئن شوید که قبل عمل به توصیه‌های یک برنامه کاربردی با پزشکتان مشورت کنید.

تعداد کمی از برنامه‌های کاربردی از روش سنجش فشار خون «بدون استفاده از کاف یا بازوبند» (cuffless) مخصوص استفاده می‌کنند. به جای اتکا به دستگاه‌های کنترل فشارخون سنتی کهه با یک کاف که به بالای بازو بسته شده و باد می‌شود، انگشتتان را روی صفحه نمایش یا لنز دوربین گوشی همراه‌تان فشار می‌‌دهید و میکروفن گوشی را در مقابل قفسه سینه‌تان نگه می‌دارید.

سازندگان این برنامه‌های کاربردی نحوه دقیق کار این برنامه‌ها را فاش نمی‌کنند، اما احتمالا دو بار ثبت برای تخمین زدن فشارخون در آنها استفاده می‌شوند.

دکتر کومار می‌گوید بین یک تا دو میلیون نفر این برنامه‌های بدون نیاز به کاف را دانلود کرده‌اند و آنها به طور معمول امتیاز بالایی را از طرف کاربران دریافت می‌کنند. هیچ اطلاعاتی که اندازه‌گیری با این برنامه‌ها را با استاندارد طلایی اندازه گیری در مطب مقایسه کند، وجود ندارد. بنابراین میزان دقت این دستگاههای سنجش بدون کاف ناشناخته است. فشارخون بسیار بالا تهدید کننده زندگی است، بنابراین یک خوانش پایین اشتباه می‌تواند خطرناک باشد.

با این حال همچنان که یک سرمقاله همراه با این مقاله پژوهشی اشاره می‌کند، بسیاری از فناوری‌های ناقص نسل اول اغلب با دریافت بازخورد از طرف میلیون‌ها کاربر آنها بهبود می‌یابند. در حال حاضر بهترین استفاده از فناوری فعلی افزایش ارتباطات است. دکتر کومار می‌گوید: «در میان گذاشتن خوانش‌های فشارخون انجام شده با پزشک معالجتان شما را بیشتر در تصمیم گیری درباره مراقبت‌های بهداشتی خودتان دخیل می‌کند.

  • سنجش بی‌سیم (وایرلس) فشارخون

دو دستگاه اندازه گیری فشارخون همراه با کاف و تایید شده بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا که به بازو (Withings) یا مچ (iHealth) بسته می‌شوند می‌توانند خوانش‌ها ا از طریق بیسیم به گوشی‌های هوشمند ارسال کنند. هر دوی آنها برنامه‌ای کاربردی دارند که به طور مستقیم از شرکت‌های سازنده کاف قابل دانلود هستند و در بازبینی اخیر گنجانده نشده بودند. بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهند که این برنامه‌ها دقیق هستند، اما کار‌شناسان معتقدند که تحقیقات بیشتری درباره آنها مورد نیاز است.

Harvard Health Letter

ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 292580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha