دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیگار الکترونیک به سرعت در سراسر دنیا گسترش یافته است. به گفته محققان بیست درصد نوجوانان ۱۳تا ۱۹ سال بریتانیایی سیگار الکترونیک را امتحان کرده یا آن را خریده‌اند.

سیگار برقی

این تحقیق که در ابعاد وسیع انجام شده نشان می‌دهد که این نوع سیگار به سرعت جای خود را در بين نوجوانان اين كشور باز کرده است.

بسیاری از نوجوانانی که از این نوع سیگار استفاده کرده‌اند، گفته اند که پیش از آن هرگز سیگار نکشیده‌ بودند.

سازندگان اين سیگار مدعی هستند که این نوع سیگار باعث تشویق نوجوانان به استفاده از آن نمی‌شود، اما نتیجه این تحقیق که در دانشگاه جان مورس در لیورپول انجام شده این ادعا را زیر سوال برده است.

اگر چه سیگار الكترونيك فاقد بسیاری از مواد مضر و سرطان‌زای دود سیگار معمولی است، اما درباره آن اختلاف نظر زیادی وجود دارد.

طرفداران می‌گویند که این نوع سیگار ضرری به مراتب کمتر از سیگار معمولی دارد و به ترک سیگار در افراد سیگاری کمک می‌کند. اما مخالفان می‌گویند؛ تحقیق کافی درباره تاثیر سیگار الكترونيك بر سلامتی افراد انجام نشده و از طرف دیگر این نوع سیگار، قبح سیگار کشیدن را از بین می‌برد و باعث روی آوردن نوجوانان و جوانان به آن می‌شود.

در ماه‌های گذشته محققان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که سیگار الكترونيك در موش‌ها باعث آسیب به ریه شده و احتمال عفونت ریوی را در آنها افزایش داده است.

آنها همچنین آثار رادیکال‌های آزاد، مشابه رادیکال‌های آزاد در سیگار معمولی را در بدن این موش‌ها پیدا کردند.

سازمان بهداشت جهانی سال پیش خواستار ممنوعیت استفاده از سیگار برقی در فضاهای سرپوشیده و اماکن عمومی شد و درباره تاثیر طعم‌هایی که به این سیگارها اضافه می‌شود ابراز نگرانی کرد.

انجمن‌های معتبری مثل انجمن پزشکی بریتانیا هم در این باره نظر مشابهی دارند.

با این وجود، پنجاه و سه پژوهشگر و کارشناس بهداشت از کشورهای مختلف جهان از سازمان بهداشت جهانی در خواست کردن که سیگار برقی را در طبقه‌بندی دخانیات زیانبار قرار ندهد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که سیگار برقی ضرر کمتری از سیگار معمولی دارد، اما گرایش روز افزون کمپانی‌های تولید سیگار به تولید سیگار برقی باعث نگرانی کارشناسان شده است.

سیگار الكترونيك برای نخستین بار در سال ٢٠٠٣ در چین تولید شد و در دو سال اخیر، استفاده از آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. فروش این محصول در سال گذشته میلادی به مرز ٣ میلیارد دلار رسید.

  • منبع:nbcnews
کد خبر 291067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha