دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

فتانه انفرادی: یکی از دغدغه‌های همیشگی مردم در سراسر کشور در تعطیلات نوروز، نیمه‌تعطیلی برخی‌مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، غیرفعال بودن تخت‌های ویژه در برخی بیمارستان‌ها، نبود پزشک متخصص در تمام رشته‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، نبود پزشک مقیم، آنکال بودن نمایشی برخی از پزشکان و تعطیل بودن مطب‌های پزشکان است؛ مشکلاتی که در سال‌های قبل همواره وجود داشته و سبب نارضایتی مردم از کیفیت خدمات‌رسانی مراکز درمانی در نوروز بود.

مراکز درمانی

به گزارش همشهري، در سال‌هاي قبل مسئولان و متوليان نظام سلامت كشور همواره قبل از ورود به سال جديد به مردم وعده مي‌دادند كه مراكز خدمات درماني و بيمارستان‌ها و اورژانس‌ها با تمام توان و همچون روزهاي عادي به مردم خدمت‌رساني مي‌كنند اما واقعيت در برخي از بيمارستان‌ها و مراكز درماني چيزي نبود كه وعده داده شده بود. «خدا نكند در ايام عيد سر و كارت به بيمارستان و مراكز درماني بيفتد.» اين مهم‌ترين جمله‌اي است كه مردم بعد از ديدن يا شنيدن برخي كمبود‌ها تكرار مي‌كنند.

براساس تماس‌هاي مردمي و مشاهدات خبرنگاران ما سال گذشته برخي‌ مراكز اورژانس در برخي بيمارستان‌ها نيمه‌تعطيل بودند و برخي تخت‌هاي ويژه غيرفعال و پزشكان متخصص به تعداد كافي و از همه رشته‌ها در برخي از بيمارستان‌ها وجود نداشتند و برخي از پزشكان آنكال را اصلا نمي‌شد پيدا كرد و از پزشك مقيم هم خبري نبود.

به‌گفته مسئولان وقت در سال‌هاي قبل اين مشكلات به اين دليل بود كه نزديك به 50درصد از كادر درماني در تعطيلات عيد به مرخصي مي‌روند و به همين دليل مراكز درماني نمي‌توانند با تمام ظرفيت ارائه خدمت كنند.

حالا دوباره در آستانه سال‌نو هستيم و همه مسئولان همچون سال‌هاي قبل از آمادگي مراكز درماني و بيمارستان‌ها در روزهاي تعطيل مي‌گويند و تحقق اين وعده‌ها را فقط مي‌توان در مراجعه مردم به مراكز درماني در روزهاي تعطيلات و رضايتمندي آنها سنجيد. بايد ديد در روزهاي تعطيل نوروز چند درصد از تخت‌هاي آي‌سي‌يو و سي‌سي‌يو و به‌طور كلي تخت‌هاي ويژه و همچنين آزمايشگاه‌هاي مراكز درماني و بيمارستان‌هاي دولتي فعال هستند و اينكه چند درصد از كادر درماني اين مراكز به مرخصي مي‌روند. از همه مهم‌تر چند درصد اورژانس‌هاي بيمارستاني 24ساعته و با تمام توان در خدمت مردم خواهند بود؟ آيا وزارت بهداشت براي بيمارستان‌ها و مراكز درماني خصوصي و مطب‌ها هم تدبيري انديشيده و نظارتي وجود دارد كه بخش خصوصي هم تا حد قابل‌قبولي فعال باشد؟

  • وعده‌هاي امسال

وزير بهداشت اعلام كرده كه بيمارستان‌ها در نوروز، آماده‌باش هستند و اينكه در ايام نوروز مراكز اورژانس نسبت به سال گذشته مؤثرتر و فعال‌تر خواهند بود و در تمام بيمارستان‌هاي كشور به تعداد مورد نياز پزشك متخصص حضور خواهد داشت. معاون درمان او هم از آماده‌باش ۴هزار آمبولانس در ايام نوروز خبر داده و گفته ‌هر شب ۶۷۰متخصص مقيم در بيمارستان‌ها و مراكز درماني در ايام نوروز آماده ارائه خدمت درماني به بيماران در ۱۸ رشته مختلف پزشكي هستند‌.

محمد سرور، معاون فني و عمليات اورژانس كشور هم از آماده‌باش اورژانس‌هاي بيمارستاني در كليه بيمارستان‌ها خبر داده و تأكيد كرده اگر كسي به مرخصي رفت نيروي جايگزين ديگر كه همتراز با تخصص فرد باشد جايگزين خواهد شد. او از مراكز درمان خصوصي هم خواسته با 25درصد توان در ايام تعطيل فعال باشند.

تمام وعده‌هاي مسئولان در اين‌باره را اگر مرور كنيم، اين فهرست البته مي‌تواند طولاني‌تر هم باشد.با وجود همه وعده‌ها و خبرهاي اعلام شده، رئيس يكي از بيمارستان‌هاي خصوصي تهران به خبرنگار همشهري مي‌گويد: بخشنامه جديدي دراين باره تاكنون براي ما ابلاغ نشده است. او البته تأكيد مي‌كند كار درمان تعطيل‌بردار نيست و نبايد منتظر بخشنامه ماند و توضيح مي‌دهد: «در طول ايام تعطيلات نوروز در تمام تخصص‌ها، پزشك كشيك داريم. آزمايشگاه بيمارستان‌ها 24ساعته كار مي‌كند و مردم در زمينه انجام سونوگرافي و سي‌تي‌اسكن و ‌ام‌آرآي در اين ايام مشكلي نخواهند داشت.»

مدير يكي ديگر از بيمارستان‌هاي تهران‌مي‌گويد: «كادر درماني‌ هم نياز به استراحت دارند و هم تجديد قوا اما قطعا مي‌شود با راهكارهاي عملياتي ‌تمهيداتي انديشيد كه هم كادر درماني از تعطيلات استفاده كنند و هم مردم‌ از كيفيت خدمات‌رساني راضي باشند.» آنچه روساي اين دو بيمارستان وعده مي‌دهند، آرزوي همه ‌براي تعطيلات‌است. اين مشكل حتي در بخش خصوصي پررنگ‌تر است چرا كه آنها هم مثل بقيه مردم اين تعطيلات را بهترين فرصت براي مسافرت مي‌دانند. امسال هم همه وعده داده‌اند و فعلا هيچ داوري‌‌ نمي‌توان كرد.‌ بايد منتظر ماند و ديد كه آيا امسال مردم به مجموعه درمان كشور در ايام تعطيل نمره قبولي خواهند داد؟

  • بخش خصوصي هم خدمات مي‌دهد

سازمان نظام پزشكي كشور هماهنگي‌هاي لازم را با معاونت‌هاي درمان دانشگاه علوم پزشكي در سراسر كشور انجام داده تا مردم در كل كشور براي امر درمان در تعطيلات عيد دغدغه و مشكلي نداشته باشند. از سوي ديگر، سازمان نظام پزشكي و وزارت بهداشت در حال برنامه‌ريزي هستند كه بتوانند بخش خصوصي را هم ترغيب كنند تا با تمام توان در ايام عيد به ارائه خدمات بپردازند.
محمد جهانگيري، معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشكي كشور

کد خبر 289401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha