سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

زهرا کریمی: ماهی قرمز، سبزه، هفت‌سین، دید و بازدید، شیرینی، آجیل و شکلات و... تصاویر آشنا و مشترک ما در ایام نوروز هستند.

بخوریم و نخوریم‌های ایام‌عید

مخصوصا براي بچه‌ها و البته افراد پرخور، اين ايام به يادماندني‌ترين لحظه‌هاي زندگي‌شان را رقم مي‌زند؛ اما گاهي همين زياده‌روي در خوردن و بي‌خيالي درباره خورد و خوراك در ايام نوروز مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به بدن وارد كند. توصيه‌هاي طب سنتي را در اين زمينه جدي بگيريد.

ماهي شب عيد با موادغذايي گرم خورده شود
يكي از غذاهايي كه سر سفره ايراني‌ها در ايام عيد ديده مي‌شود مي‌شود، «ماهي» است. از آنجا كه طبع ماهي سرد است بهتر است اين غذا با يك ماده غذايي گرم مثل خرما يا عسل خورده شود يا ماهي را براي ساعتي در دارچين، آويشن، روغن زيتون يا مرباي گل بگذاريد تا تعادل مصرف غذاي سرد همراه با غذاي گرم حفظ شود.

شيريني‌جات كم مصرف كنيد
مصرف بالاي شيريني‌جات علاوه بر چاقي باعث صدمه ديدن كبد مي‌شود. از سوي ديگر مي‌تواند علت به‌وجود آمدن جوش در نقاط مختلف بدن باشد و باعث ترش‌كردن معده ‌شود. به دندان‌ها نيز آسيب مي‌رساند. پس بهتر است در ايام عيد به مقدار كم از شيريني‌جات استفاده شود. البته بايد مراقب كودكان باشيم تا آنها نيز در اين ايام به اندازه طبيعي و معمول شيريني مصرف كنند.

مصرف آجيل بوداده
آجيل سرشار از پروتئين و فيبر است و توصيه مي‌شود در ايام عيد به مقدار كافي از آجيل‌ استفاده شود و بهتر است آجيل‌ها، از نوع آجيل‌هاي بوداده(بدون نمك) باشند و تا حد ممكن از آجيل شور استفاده نشود؛ چراكه مصرف آجيل شور باعث بيماري‌هاي گوارشي و افزايش فشار خون مي‌شود.

مصرف سير و پياز در رفع آلرژي‌هاي فصلي
توصيه ديگر اينكه از ميوه‌هاي فصل استفاده كنيد. خوردن پياز و سير در پايان سال و روزهاي ابتدايي سال جديد براي سلامتي بسيار مفيد است، علاوه‌براين باعث كاهش آلرژي‌هاي فصل بهار شده و سيستم ايمني بدن را افزايش مي‌دهند. در واقع كساني كه به گرده ‌گل‌ها در فصل بهار حساسيت دارند با مصرف پياز مي‌توانند اين فصل را به راحتي بگذرانند. سير نيز در تقويت قواي ايمني بدن نقش مؤثري ايفا مي‌كند؛ پس بهتر است از مصرف اين دو گياه در ايام عيد و بهار غافل نشويم.

استفاده از سمنوي سرشار از كلسيم
سمنو از قديم‌الايام در اوايل فصل بهار و اواخر سال بسيار استفاده مي‌شده است. سمنو سرشار از كلسيم، پتاسيم و فسفر است و براي خونسازي و تنظيم هورمون‌هاي زنانه توصيه‌هاي شده است. البته در طب سنتي سفارش شده كه سمنو همراه با به و بادام مصرف شود كه هر 3 اين مواد غذايي در ايام بهار وجود دارد.

مصرف غذاهاي چرب ممنوع!
توصيه مهم ديگر اينكه از مصرف غذاهاي چرب در فصل بهار پرهيز شود. در اين فصل غذاهايي بيشتر مصرف شود كه سبك بوده و هضم آنها آسان است و اگر هم غذاي چرب مصرف مي‌شود، حواسمان باشد كه روي غذاي چرب به هيچ وجه نبايد آب خورد.

تعادل غذايي ايجاد شود
يكي از نكاتي كه در طب كلاسيك مورد غفلت قرار گرفته است، توجه به گرمي و سردي غذاهاست كه عدم‌رعايت اين موضوع مي‌تواند موجب غلبه يك مزاج شود و منشأ بسياري از بيماري‌ها باشد. بايد بين غذاهاي سرد و گرم با توجه به مزاج هر فرد، تعادل ايجاد كرد. پس بازهم توصيه مي‌شود كه حتما در كنار يك غذاي سرد از يك غذاي گرم استفاده شود؛ به‌عنوان مثال بايد كره را با شكر يا عسل، خامه را با عسل، پنير را با گردو و كشك را با نعناع مصرف كرد تا سردي و گرمي غذا به تعادل برسد.

مصرف پياز در مسافرت فراموش نشود
از آنجا كه خانواده‌ها در ايام عيد ممكن است به مسافرت بروند، بهتر است كه طي مسافرت از مصرف پياز غافل نشوند، مصرف پياز همراه غذا در مسافرت علاوه بر كمك به هضم غذا، از مسموميت غذايي جلوگيري مي‌كند.

توصيه‌هاي تغذيه‌اي در روايات
امام صادق ع مي‌فرمايند: اگر كسي همراه نخستين لقمه غذا نمك بخورد، لكه‌هاي سياه و سفيد بدن او برطرف مي‌شود.

کد خبر 289548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha