سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

دکتر سیدمهدی میرغضنفری: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در ایام عید به‌دلیل پرخوری یا خوردن‌های پشت سرهم دچار دل درد یا حالت تهوع شوید.

دل درد

اكثر افراد چنين تجربه‌اي در ايام عيد داشته‌اند و پس از اين حالات كه غالبا به‌خاطر پرخوري است به پزشك مراجعه مي‌كنند اما با درمان‌هاي سنتي و خانگي نيز مي‌توان دل دردهاي ناشي از پرخوري‌هاي ايام عيد را كاهش داد.

لطفا پرخوري نكنيد!
اولين توصيه براي كاهش دل‌دردهاي ايام عيد يا به‌اصطلاح «رودل كردن» اين است كه از پرخوري و همه‌‌چيز را با هم قاطي خوردن پرهيز كنيد؛ چراكه اين اقدام باعث فشار به معده شده، حالت تهوع و دل درد را به همراه دارد.

استفاده از عرق نعناع
راحت‌ترين اقدامي كه پس از دل‌درد مي‌توان انجام داد مصرف عرق نعناع است. مي‌توانيد عرق نعناع را با كمي آب قند يا نبات ميل كنيد. البته در مصرف عرق نعناع زياده‌روي نشود؛ چراكه محل اتصال مري به معده را پرحجم كرده و مشكلاتي را براي فرد به‌وجود مي‌آورد.

نقش «ترخون» در كاهش دل درد
استفاده از جوشانده «ترخون» در آب روش ديگري است كه در طب سنتي براي رفع دل درد و دردهاي معده مورد توصيه قرار مي‌گيرد؛ چراكه اين سبزي نقش مؤثري در تقويت معده ايفا مي‌كند.

مخلوطي معجزه برانگيز
استفاده از مخلوط نعناع، گل بابونه، رازيانه، ريشه شيرين‌بيان و ريشه گل‌ختمي نيز راه ديگري است كه در درمان دل درد مؤثر است. به اين صورت كه ۲۵۰ گرم نعناع، 250گرم گل بابونه، 100گرم رازيانه، 200گرم ريشه شيرين‌بيان و 200گرم ريشه ختمي را در يك ليوان آب‌جوش ريخته و بگذاريد 30دقيقه دم بكشد و پس از صاف كردن آن مي‌توانيد نيم‌ساعت قبل از صبحانه و نيم ساعت قبل از شام به مقدار يك استكان از آن ميل كنيد.

زيره سياه و سبز و كاهش نفخ شكم
راهكار ديگري كه در طب سنتي براي درمان دل درد سفارش شده استفاده از زيره سياه و زيره سبز است كه به كاهش نفخ شكم كمك مي‌كند. مي‌توان از اين گياه به‌صورت پودرشده بعد از غذا استفاده كرد.

درمان دل‌درد با زنجبيل
يكي از روش‌هاي ساده درمان دل‌درد استفاده از زنجبيل است. مقدار كمي از پودر زنجبيل را در آب جوش ريخته و با خرما يا نبات ميل كنيد. خيلي زود درد شما را ساكت مي‌كند. حتي اگر كودكانتان نيز در ايام عيد به دل‌درد دچار شد مي‌توانيد با همين روش درد او را تسكين دهيد. البته درخصوص رفع دل درد كودكان مخلوط آب و آبليمو و عسل نيز توصيه شده است.

دارچين فراموش نشود
درصورتي كه پس از ميل كردن هر چيزي سريعا دچار دل‌درد مي‌شويد بهتر است نصف قاشق غذاخوري دارچين را دم كرده و بخوريد. اين كار به مرور زمان دل‌درد شما را كاهش مي‌دهد.

با دل‌دردهاي ناشي از يبوست چه كنيم؟
البته گاهي نيز ممكن است اين دل‌دردها به‌خاطر يبوست باشد. براي درمان اين مشكل استفاده از خاكشير پيشنهاد مي‌شود. براي اين منظور بايد به‌صورت ناشتا 2قاشق غذاخوري خاكشير را داخل يك ليوان آب جوش بريزيد و ظرفي روي آن قرار دهيد تا دم بكشد و پس از 5دقيقه با كمي عسل مصرف كنيد. زيتون نيز نقش معجزه‌آسايي در درمان يبوست دارد. اگر 7عدد زيتون را به همراه غذا ميل كنيد يبوست شما خيلي زود درمان‌ مي‌شود.

کد خبر 289546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha