گروه اقتصادی: 8 میدان گازی و نفتی جدید در 2 سال اخیر در کشور کشف شده که ارزش ذخایر آن به قیمت روز معادل 170 میلیارد دلار است.

سید کاظم وزیری‌هامانه وزیر نفت در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: یک میدان گازی جدید با ظرفیت11 میلیارد و 400 میلیون فوت مکعب ذخایر گازی درجا که 8 میلیارد و500 میلیون فوت مکعب آن قابل استخراج تشخیص داده شده است در منطقه سفید زاخور در نزدیکی شهر قیر در استان فارس کشف شد.
وی گفت: این میدان گازی دارای گاز شیرین است و به دلیل اینکه در مناطق مرکزی کشور قراردارد، گاز آن برای مصرف داخلی بکار گرفته می‌شود.
به گفته وی پیش بینی می‌شود که اگر در این میدان 17 حلقه چاه حفر شود، روزانه 30 میلیون فوت مکعب گاز قابل استحصال باشد.
وی زمان دقیق کشف این میدان را اعلام نکرد ولی گفت: در طول 2 سال اخیر در مجموع 3 میدان و مخزن گازی ( کیش، ‌اهواز و سفید زاخور) در کشور کشف شده است.
وزیری‌هامانه با بیان اینکه در این مدت 5 میدان و مخزن نفتی نیز در کشور کشف شده است، اظهارداشت: مجموع ذخایر نفتی درجای این میادین و مخازن، 7 میلیارد و 100 میلیون بشکه است که یک میلیارد و 750 میلیون بشکه آن قابل استحصال می‌باشد.
وی گفت: اگر قیمت هر‌ بشکه نفت خام را به طور میانگین 50 دلار و قیمت میانگین هر متر‌مکعب گازطبیعی را 5/2 سنت در نظر بگیریم،‌ ارزش نفت خام کشف شده 132 میلیارد دلار و ارزش گاز طبیعی کشف شده، 37 میلیارد دلار خواهد بود.
رد مجدد تخفیف در مذاکرات خط لوله صلح
وزیر نفت در اظهارات خود باردیگر هرگونه تخفیفی بر سر قیمت گاز در مذاکرات خط لوله صلح را رد کرد و قیمت توافق شده را  ازبهترین قراردادهای ایران با کشورهای خارجی در سال‌های اخیر دانست.
هامانه گفت: ایران در مراحل مختلف مذاکره چهار فرمول قیمت‌ پیشنهاد داد که همه این روش‌ها از رقم بهترین قراردادهای قبلی ایران ۳۴ درصد بالاتر بود.وی اظهارات سرپرست قبلی تیم مذاکره‌کننده مبنی برتخفیف  ۳۰درصدی را رد کرد و گفت: هیچ تخفیفی بر سر قیمت گاز داده نشده، و شاید منظور وی تفاوت رقم توافق نهایی از رقمی‌که سرپرست قبلی در ذهن داشته بوده است. وزیر نفت افزود: این درحالی است که فرمول قیمت پیش نهادی گروه قبلی مذاکره کننده در مذاکرت خط لوله صلح 5۰درصد بالاتر از قیمت پیش نهادی همین گروه به یکی از کشور‌‌‌های حوزه خلیج فارس بوده است. وی در‌عین حال از کسانی که قرارداد خط لوله صلح را غیر شرعی اعلام کردند، پرسید که کجا بودند وقتی قرارداد کرسنت با یک پنجم قیمت قرارداد صلح امضا شد.
احداث خط لوله نفت بین ایران وعراق
سید کاظم وزیری‌هامانه و حسین الشهرستانی، وزرای نفت ایران و عراق در جریان سفر اخیر نخست وزیر این کشور به ایران علاوه بر مذاکره در مورد پیشنهاد ایران برای احداث یک پالایشگاه در عراق، بعد از‌ظهر جمعه چارچوب قراردادی را برای احداث خط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی میان دو کشورامضا کردند.
 احداث خط لوله 32 اینچ انتقال نفت خام از بصره به آبادان و احداث خط لوله 16 اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی و نیز چارچوب قراردادی خرید روزانه 100 هزار بشکه نفت خام از عراق برای پالایش در بندر عباس با توجه به فرمول‌های بین‌المللی و همچنین فروش فرآورده‌های نفتی حاصله به عراق از جمله مهمترین تفاهم‌هایی بود که در این مذاکرات انجام شد.
کد خبر 28679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز