همشهری آنلاین: معاون بازاریابی امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: ایران هفت نوع نفت خام برای فروش در بازارهای جهانی عرضه می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید محمد علی خطیبی افزود: سبک، سنگین، فروزان، لاوان،سروش، نوروز و بهرگان هفت نوع نفت خام استخراج شده از میدان های نفتی ایران برای فروش در بازارهای جهانی است.

وی با بیان اینکه نفت سبک گرانتر از نفت سنگین است گفت: نفت خام لاوان از بهترین انواع نفت خام های سبک جهان است که بسیاری از کشورها به دنبال این نوع نفت هستند.

خطیبی درباره خریداران نفت خام ایران گفت: کشورهای اتریش، یونان، فرانسه، ایتالیا، پرتغال، رومانی و اسپانیا از اروپا، ژاپن، هند، چین، کره جنوبی، تایوان، سنگاپور، مالزی، پاکستان و سریلانکا از آسیا، آفریقای جنوبی و مراکش از آفریقا عمده ترین خریداران نفت خام ایران هستند.

وی افزود: البته در غرب عمدتا، شرکت های نفتی خریدار نفت خام ایران هستند.
معاون بازاریابی امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره نوع فروش نفت خام گفت: ایران به دو طریق قراردادهای یکساله مدت دار و تک محموله نفت خامش را می فروشد.

خطیبی با بیان اینکه نفت خام بیشتر به طریق نخست عرضه فروخته می شود افزود: با توجه به نوسانات شدید قیمت جهانی نفت، در قراردادهای مدت دار، سال به سال درباره قیمت نفت خام مذاکره می شود.

وی ادامه داد: از طرفی، با توجه به نامعلوم بودن قیمت نفت در قراردادهای یک‌ساله مدت دار، سر هر ماه قیمت های رسمی را به خریدار اعلام می کنیم.

خطیبی درباره قیمت های نفت خام در فروش تک محموله نیز گفت: در فروش نفت خام به صورت تک محموله، بر اساس شرایط بازار، خریدار و فروشنده با هم توافق می کنند.
ایران به عنوان سومین تولید کننده نفت خام در جهان، روزانه حدود 4 میلیون بشکه نفت خام تولید می کند که از این مقدار روزانه دو و نیم میلیون بشکه صادر می شود و 1.5 میلیون بشکه نیز به مصرف داخلی می رسد.

کد خبر 33259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز