معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: گزارش مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان حدود دو ماه پیش به وزارت رفاه ارسال شده و در آینده توسط وزیر رفاه در هیات دولت مطرح می‌شود.

کاظم نظم‌ده درباره مناسب‌سازی محل زندگی معلولان به ایسنا  گفت: مناسب‌سازی به معنای اعم کلمه شامل مناسب‌سازی محیط زندگی داخلی منزل مسکونی معلولان و محیط اجتماعی، شهری، تمامی تجهیزات و امکانات رفاهی مورد استفاده معلولان از قبیل حمل و نقل درون و برون‌شهری، هواپیما، غیره و وسایل کمک آموزشی اعم از آموزشی، ورزشی و تفریحی است.

وی با بیان این که مناسب‌سازی در ابعاد یاد شده بسیار گسترده و نیاز به سیاستگذاری طولانی مدت دارد، تصریح کرد: به عنوان مثال در برجی که ساخته می‌شود، قرار نیست سازمان بهزیستی کشور اعتباری را برای مناسب‌سازی لحاظ کند، بلکه مقرر شده، طراحی‌های طراحان اماکن عمومی از قبیل دانشگاه‌ها، مساجد، پارک‌ها، سینماها و غیره به گونه‌ای باشد که این اماکن قابل استفاده برای معلولان باشد.

نظم‌ده اذعان کرد: در همین راستا سازمان بهزیستی بر اساس ماده دو قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال گذشته ستاد مناسب‌سازی کشور را به ریاست وزیر رفاه و دبیری رییس سازمان بهزیستی تشکیل داد که دبیرخانه‌اش در حوزه معاونت توانبخشی این سازمان قرار دارد.

وی با بیان این که پس از تشکیل ستاد مناسب‌سازی این ستاد در استان‌ها نیز تشکیل شد، گفت: یکی از فعالیت‌های ستاد، استخراج وضعیت موجود مناسب‌سازی کشور است و به عنوان مثال در استان‌های مختلف، دستگاه‌ها هشت مورد همچون ورودی‌ها، دستشویی‌ها، رمپ‌ها و غیره را مورد مطالعه قرار داده و جایگاه هر استان در امر مناسب‌سازی را اعلام می‌کنند.

نظم‌ده ادامه داد: گزارش مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان حدود دو ماه پیش به وزارت رفاه ارسال شده و در آینده توسط وزیر رفاه در هیات دولت مطرح می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این که علاوه بر تامین اعتبارات ستادی و استانی مناسب‌سازی منزل مسکونی معلولان، مناسب‌سازی تجهیزات آموزشی آن‌ها نیز مدنظر است در رابطه با اعتبارات پیش‌بینی شده برای این امر، گفت: هنوز موافقتنامه‌های اعتبارات استانی در این باره امضا نشده است، بنابراین رقم اعتبارات را نمی‌توان اعلام کرد.

تدوین 2 پروتکل توانبخشی معلولان

از سوی دیگر،‌ مدیر کل دفتر معلولان جسمی ـ حرکتی و حسی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال تدوین دو پروتکل جامع توانبخشی برای معلولان ضایع نخاعی تحت حاد و کودک و خانواده کم‌بینا و نابینا هستیم.

کیوان دواتگران افزود: پس از جمع‌آوری نتایج کمیته‌های تخصصی در این زمینه پیش‌بینی می‌شود، این پروتکل‌ها در روز جهانی عصای سفید ارائه شود.

وی با بیان این که اعتبار اجرای این پروتکل‌ها 10 میلیون تومان از منابع داخلی سازمان بهزیستی لحاظ شده است، تصریح کرد: در مراکز ضایعه نخاعی و تحت حاد، کادرهای مراقبت، پرستاری، پزشکی و توانبخشی در زمینه‌های مختلف توانبخشی پزشکی، آموزشی و حتی آموزش حرفه‌ای باید ارائه خدمات دهند، در حالی که تاکنون این مراکزتنها از معلولان  مراقبت می‌کردند. بنابراین وجود چنین پروتکل‌هایی ضروری بود.

مدیرکل دفتر معلولان جسمی ـ حرکتی و حسی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با واگذاری 10 درصد از واحدهای استیجاری ارزان قیمت به معلولان از طرف وزارت مسکن، گفت: این موضوع در بند «ب» تبصره 15 قانون بودجه 86 لحاظ شده است، اما تا زمانی که اعتبارات لازم در این زمینه به سازمان بهزیستی ابلاغ نشود، بندهای فوق را نمی‌توان عملیاتی کرد.

کد خبر 28670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز