گروه اجتماعی: مجلس بودجه مورد نیاز تمامی معلولان پشت نوبت را تصویب می‌کند.

موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام این مطلب گفت: در صورت ارائه درخواست تأمین بودجه از سوی بهزیستی، مجلس بودجه مورد نیاز برای ارائه خدمات به تمام معلولان پشت نوبت را تصویب می‌کند.

 ثروتی افزود: هم اکنون بیش از 2 میلیون معلول در جامعه زندگی می‌کنند که اکثر آنها نیز در بخش‌های حمایتی، معیشتی، تحصیل و استفاده از امکانات مختلف در زندگی با مشکل مواجه هستند به همین دلیل باید اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای توسط دولت برای رفع مشکلات این قشر از افراد جامعه صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها نیز باید مطالعات جامعی انجام شود و عوارض ناشی از ازدواج‌های فامیلی و همچنین عدم آگاهی افراد که می‌تواند در بروز معلولیت نقش مؤثری داشته باشد، به خانواده‌ها بخصوص زوج‌های جوان آموزش داده شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص مشکل اشتغال معلولان گفت: متأسفانه تاکنون اقدامات مؤثر و توجه کافی در این خصوص صورت نگرفته، به طوری که در حال حاضر فقط تعداد معدودی از معلولان دارای شغل هستند، بنابراین باید در این زمینه تمهیدات کافی انجام شود.

ثروتی با اشاره به اینکه بخش حمایتی در دولت به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته، یادآور شد: مجلس در تمامی موارد حمایتی، آمادگی افزایش بودجه را دارد و چنانچه دولت بودجه مورد نظر برای حمایت و ارائه خدمات به نیازمندان و محرومان را برآورد کند، به طور حتم مجلس شورای اسلامی بودجه مورد نیاز و پیشنهادی دولت را تصویب خواهد کرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به مشکلات معلولان در جامعه، دولت باید در لایحه بودجه سال 86، تحت پوشش قرار گرفتن 100 درصد معلولان و مددجویان پشت نوبت را در نظر بگیرد.

اجرای قانون جامع حمایت از معلولان امکان پذیر نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در حالی خبر از تصویب بودجه  برای معلولان می‌دهد که به اعتقادات رییس سازمان بهزیستی عمده‌ترین مشکل سازمان بهزیستی در سرو سامان دادن به امور معلولین کمبود بودجه است.

فقیه پیش از این گفته بود که با وجود بودجه در نظر گرفته شده برای معلولین در سال جاری عملاً مشکل چندانی از مشکلات این گروه حل نخواهد شد.به اعتقاد وی فاصله میان بودجه درخواستی سازمان بهزیستی و آنچه در مجلس شورای اسلامی تصویب شده حکایت از ناتوانی در دستیابی به خواسته‌های اولیه معلولان دارد.

بنابر اعلام سازمان بهزیستی قانون جامع حمایت از معلولان برای اجرا نیازمند 640 میلیارد تومان برای سال جاری است که برای امسال تنها 50 میلیارد تومان به تصویب رسیده بود.

کاظم نظم‌ده معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در این باره گفت: امسال فقط 50 میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته که با این اعتبارات اندک نمی‌توان تمامی موارد مطرح شده در این قانون را اجرا کرد.

وی در توضیح بیشتر افزود: اعتباراتی که در سال جاری برای اجرایی شدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اختصاص یافته یک نهم اعتبارات مورد نیاز است به همین دلیل امکان اجرایی شدن تمامی بندهای این قانون وجود ندارد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی تاکید کرد: در صورت تخصیص اعتبارات کافی به سازمان بهزیستی 80 درصد مشکلات این سازمان در جهت ارائه خدمات به مددجویان و معلولان تحت پوشش برطرف می‌شود.

کد خبر 9528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز