همشهری آنلاین: براساس رأی دادگاه تسوای‌بروکن (Zweibrücken) در ایالت راین‌لندفالتس (Rheinland-Pfalz) آلمان، یک مرد ایرانی موظف به پرداخت مهریه‌ای به مبلغ ۶۰ هزار یورو به همسرش شد .

به گزارش دویچه وله، هزار سکه بهار آزادی، میزان مهریه‌ای بود که یک مرد ایرانی ۱۱ سال پیش و در هنگام ازدواجش در ایران، ضمانت پرداخت آن به همسرش را بر عهده گرفته بود. در این میان پس از مهاجرت این زوج به آلمان و در سال ۲۰۰۵،  این ازدواج به طلاق منتهی شد.

 امتناع مرد از پرداخت مهریه و استدلالش مبنی بر معتبر نبودن چنین قانونی در آلمان با توجه به داشتن تابعیت آلمانی این زوج، منجر به شکایت زن و بررسی پرونده در دادگاه تسوای‌بروکن شد.

رأی اعلام شده اما بر خلاف پیش‌بینی‌های مرد از آب در آمد، چرا که دادگاه بر اساس موافقت‌نامه‌ای که در سال ۱۹۲۹ میان آلمان و ایران منعقد شده بود، شکایت زن را قانونی دانست و درخواست وی را به رسمیت شناخت. پس از برآوردهای انجام شده، هزار سکه بهار آزادی معادل ۶۰ هزار یورو به زن تعلق گرفت.

 مهریه می‌بایست پس از صدور حکم طلاق، پرداخت شود، اما زن با توجه به رأی صادره، این حق را داراست تا زودتر از موعد نیز آن را دریافت کند.

کد خبر 28655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز