شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

رییس‌جمهور با ابراز خرسندی از توفیق حضور در جشن دانشمندان و متخصصین ایرانی به مناسبت افتتاح پروژه آب سنگین اراک، یاد شهیدان رجایی و باهنر و آغاز هفته‌ دولت را گرامی داشت.

به گزارش ایسنا محمود احمدی‌نژاد صبح روز شنبه 4 شهریور طی سخنانی در مراسم افتتاح پروژه‌ی تولید آب سنگین اراک، دستیابی جوانان و متخصصان ایرانی به فناوری تولید آب سنگین را گام دیگری در مسیر تعالی و توفیق ملت ایران برشمرد و از تلاش بی‌وقفه‌ی این عزیزان سپاسگذاری کرد.

و با بیان این که این فناوری در زمینه‌ی پزشکی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، با اشاره به شایستگی‌های ملت ایران به ویژه جوانان، اظهار داشت: جوانان ما عزم خود را برای فتح قله‌های بلند پیشرفت و فناوری جزم کرده‌اند. آن‌ها می‌خواهند به سمت کمال و پیشرفت قدم بردارند و مطمئنا هیچ کسی نمی‌تواند ملت ایران را از مسیری که انتخاب کرده دور کند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر نگاهی گذرا به تاریخ داشته باشیم، متوجه‌ی شکوه عظمت، ایمان و شجاعت ملت ایران می‌شویم و اکنون بار دیگر زمینه‌ای فراهم شده است که شکوه و عظمت ملت ایران در عرصه‌ی جهانی بدرخشد. ملت ایران همیشه ملتی آرامش‌خواه، صلح‌دوست و صلح‌طلب بوده و هیچ‌گاه اهل زورگویی و تجاوز نبوده است، اما در مقابل زورگویی و تجاوز با اقتدار و شجاعت ایستاده است. ملت ایران عزت، شرف، استقلال و پیشرفت خود را با هیچ چیز مبادله نمی‌کند و حاضر نیست که ذره‌ای از حقوق خود بگذرد.

وی ادامه داد: متاسفانه در جهان امروز برخی قدرت‌های زورگو - که از اخلاق انبیاء و انسانی دور هستند- می‌خواهند با توسل به خصلت زورگویی خود مبادلات جهانی را تنظیم کنند. آن‌ها اقتصاد، هنر و تبلیغات را در خدمت مطامع شوم خود قرار داده‌اند و تصور می‌کنند که دیگران نیز مانند آن‌ها هستند زیرا همه را با عینک دید خود می‌بینند.

رییس‌جمهور با بیان این که " آن‌ها نمی‌توانند تصور کنند که ملتی با دوری از زورگویی و تجاوز پیشرفت کند" افزود: آن‌ها نمی‌توانند ببینند که ملتی آزاده و آزادی‌خواه به دنبال اخلاق و معنویات باشد و قله‌های بلند فناوری را فتح کند و در عین حال دین‌دار و متعهد نیز باشد.

وی گفت: آن‌ها نمی‌توانند تصور کنند که کشوری به فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی دست پیدا کند، اما خواهان داشتن سلاح هسته‌یی نباشد؛ تصور چنین فرضی برای آنان دشوار است چه برسد که آن را بخواهند تصدیق کنند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: در دکترین دفاعی ایران سلاح هسته‌یی هیچ جایگاهی ندارد و ما اصلا در مورد سلاح هسته‌یی صحبت نمی‌کنیم. کشورهای غربی باید در دیدگاه فکری خود تغییراتی ایجاد و آن را اصلاح کنند. آن‌ها باید به صلح، امنیت و آرامش مردم فکر کنند.

وی با بیان این که " دسترسی به انرژی هسته‌یی و استفاده‌ صلح‌آمیز از آن یک نعمت خدادادی و حق تمامی ملت‌ها از جمله ملت ایران است" افزود: به عنوان نماینده‌ ملت ایران پیگیر این حقوق هستم و هرچه مردم در این زمینه بگویند را دنبال می‌کنم. امروز ملت ایران می‌خواهد که ما به فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی دست پیدا کنیم و من مسوول پیگیری این خواسته هستم و از آن کوتاهی نمی‌کنم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: ما برای هیچ‌کس تهدید نیستیم. بحث سلاح هسته‌یی در ایران وجود ندارد و موضوع داشتن سلاح هسته‌یی مطرح نیست؛ چراکه ما برای هیچ کشوری تهدید محسوب نمی‌شویم، حتی برای رژیم صهیونیستی که دشمن کشورهای منطقه است؛ چراکه معتقدیم برای تعیین سرنوشت این رژیم رفراندوم بهترین راه‌حل است.

وی با اعلام این مطلب که "‌ملت ما ملتی صلح‌طلب است ولی زیر بار ظلم نمی‌رود" گفت: ما به کشورهای غربی می‌گوییم برای خود دردسر و زحمت درست نکنند؛ چراکه ملت ایران برای برداشتن گام‌های بلند در این زمینه عزم خود را جزم کرده است.

احمدی‌نژاد گفت: برخی‌ سعی دارند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی را وحشتناک جلوه دهند، در صورتی که ما معتقدیم باید زمینه‌ای فراهم شود تا مردم همان‌طور که از کارخانه‌های تولید خودرو بازدید می‌کنند بتوانند از نیروگاه‌های هسته‌یی نیز بازدید کنند. اگر کسانی که ادعا می‌کنند دارای سوخت هسته‌یی هستند در بی‌خطر بودن و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی خود شکی ندارند اجازه دهند که دانشمندان دیگر کشورها بیایند از فناوری آن‌ها بازدید کنند. اگر آن‌ها ادعا دارند که از مسیر صلح‌آمیز منحرف نشده‌اند باید چنین زمینه‌ای را فراهم کنند و فعالیت‌های هسته‌یی ما باز باز است و هیچ مانعی در راه بازدید از آن وجود ندارد چراکه فعالیت‌های هسته‌یی ما صلح‌آمیز است.

وی گفت: برخی از کشورها علم را یک چماق کرده‌اند در صورتی که علم باید در خدمت سعادت ملت‌ها باشد و نباید از آن به صورت انحصاری و استکباری استفاده شود.

رییس خطاب به کسانی که تهدید می‌کنند، و ناامنی و خطر به وجود می‌آورند، اعلام کرد: کشورهای بزرگ باید دست به دست هم زمینه را برای خلع سلاح‌های کشتار جمعی فراهم و صحنه‌ی گیتی را از این سلاح‌ها پاک کنند و از علم در راستای پیشرفت پزشکی و کشاورزی استفاده کنند.

احمدی‌نژاد با تقدیر و تشکر از دانشمندان جوان ایرانی که توانسته‌اند به این موفقیت بزرگ دست پیدا کنند، اظهار داشت: ما فعالیت‌های هسته‌یی خود را مخفی نمی‌کنیم و برای همه‌ی کسانی که می‌خواهند از فعالیت‌های هسته‌یی ما بازدید کنند این امکان فراهم است، چرا که فعالیت‌های هسته‌یی ما صلح‌آمیز، در خدمت ایجاد صلح، عدالت و معنویت است.

وی با اشاره به حضور تعداد زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی در این مراسم، ادامه داد: ما نیز زمینه را فراهم کردیم که این خبرنگاران از فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز بازدید کنند و من همین جا از آقای آقازاده می‌خواهم که زمینه‌ای را فراهم کند که سفرای کشورهای خارجی و اندیشمندان نیز بیایند از این پروژه بازدید کنند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز کسانی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ما را زیر سوال می‌برند و مدعی هستند، که خود بزرگ‌ترین نقض کننده‌ی حقوق بین‌الملل و حقوق بشر به شمار می‌روند. آن‌ها اجازه نمی‌دهند که دیگر کشورها از فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی برخوردار شوند و سعی دارند این فناوری را در انحصار خود قرار داده و به دیگر کشورها زور بگویند. آن‌ها می‌خواهند از علم در راستای خواسته‌های نامشروع خود استفاده کنند، در حالی که ما معتقدیم باید از علم در راه پیشرفت و ارتقاء صلح و عدالت استفاده کرد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: کشورهای غربی فکر می‌کنند که با زورگویی و اعمال فشار می‌توانند خواسته‌های نامشروع خود را به ملت‌ها تحمیل کنند ولی من از آن‌ها سوال می‌کنم که آیا می‌توان جلوی تلاش فکری و اندیشه‌ای یک ملت را گرفت؟ آیا می‌توان مانع پیشرفت علمی یک ملت شد؟

وی گفت: من از تمام جهانیان و کشورهای غربی می‌خواهم که واقعیت را در مورد ملت ایران قبول و چشم‌های‌شان را بر روی این مساله باز کنند؛ چراکه پیشرفت ایران به نفع تمام ملت‌هاست. ما از پیشرفت خود در جهت صلح و امنیت جهانی استفاده می‌کنیم. دشمنان و بدخواهان ما چه بخواهند و چه نخواهند ملت ایران تصمیم خود را برای برداشتن گام‌های بلند در جهت پیشرفت برداشته است و در این راه تلاش می‌کند.

رییس جمهور یادآور شد: از همان ابتدا گفتیم که خواهان صلح و گفت‌وگو و آرامش در همه‌ی زمینه‌ها از جمله بحث پرونده‌ی هسته‌یی هستیم. در حال حاضر خواسته‌ی تمام ملت ایران این است که من به عنوان رییس جمهور این مملکت از حق آن‌ها در ارتباط با کسب فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی دفاع کنم و از حق آن‌ها کوتاه نیایم. من به عنوان رییس‌جمهور این وظیفه را بر خود واجب دانسته و آن را پیگیری می‌کنم.

کد خبر 2862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز