یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

رئیس سازمان انرژی اتمی از خاموش شدن رآکتور تهران در آینده و جایگزینی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک به جای آن خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مهندس غلامرضا آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: رآکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک پس از تکمیل جایگزین رآکتور تحقیقاتی 5 مگاواتی تهران می شود.

وی با بیان این که عمر مفید رآکتور تحقیقاتی تهران تمام شده است گفت: این رآکتور بیش از 30 سال عمر دارد.

وی ادامه داد: رآکتور تهران در زمان راه اندازی، رآکتور تحقیقاتی اراک خاموش خواهد شد و به دلیل مسکونی بودن این ناحیه، دیگر جایگزینی نخواهد داشت.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین درخصوص درخواست ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای برخی همکاری های فنی در اراک گفت: این درخواست لزوما همکاری فنی نیست معمولا آژانس برای همکاری ها در زمینه ایمنی رآکتورها کمک های فنی دارد که همیشه مورد نظر و تاکید آژانس نیز بوده است.

آقازاده گفت: لذا درخواست همکاری آژانس در این زمینه را در یک‌سال گذشته با کمیته فنی آژانس مطرح کرده بودیم تا آژانس در حد و حدود خود در این مساله به ما کمک کند که مراحل بررسی این کار طی شده و تیم فنی آژانس برای همکاری با ایران در پروژه اراک موافقت کرده است.

وی افزود: آژانس بر این همکاری ها در چارچوب همکاری های فیما بین با ایران تاکید داشته است.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان این که چه آژانس کمک کند یا نکند, رآکتور تحقیقاتی اراک کار خود را انجام خواهد داد، اظهار داشت: این آژانس است که تمایل دارد ایران در بعد ایمنی رآکتور با آنها همکاری کند.

آقازاده خاطرنشان کرد: همکاری با ایران در اراک بیشتر مدنظر آژانس است.

وی با اشاره به این که برخی کشورها در شورای حکام تلا‌ش دارند این همکاری ها از سوی آژانس صورت نگیرد ادامه داد: اگر این همکاری ها در آژانس تایید نشود، بیشتر به ضرر آژانس خواهد بود.

وی با بیان این که آژانس از جایگزینی رآکتور اراک به جای رآکتور تهران کاملا مطلع بوده و موضوعی مربوط به امروز نیست، تصریح کرد: آژانس بر انجام این کار با توجه به پایان عمر مفید رآکتور تحقیقاتی تهران تاکید داشته است.

وی درخصوص جایگزینی رآکتور آب سبک تهران با یک رآکتور آب سنگین نیز گفت: این تفاوت در سوخت مشکلی را ایجاد نخواهدکرد.

دکتر علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی‌اتمی روز سه شنبه گذشته گفته بود که پس از سه دهه عملیات , طول عمر رآکتور تهران تقریبا تمام شده است و ما باید آن را با یک رآکتور تحقیقاتی دیگر جایگزین کنیم.

رآکتور تحقیقاتی 5 مگاواتی تهران بزرگ ترین رآکتور درحال حاضر در ایران است که در مرکز تحقیقات هسته یی تهران قرار دارد.

این رآکتور در سال 1967 تاسیس شد که برای سوخت از اورانیوم غنی شده استفاده می‌کند.

همچنین‌, رآکتور آب سنگین اراک (Heavy Water Power Reactor) یک رآکتور تحقیقاتی متوسط آب سنگین 40 مگاواتی (40 IR) برای استفاده در زمینه تحقیق و توسعه و نیز تولید ایزوتوپ های صنعتی و دارویی است که از سوخت فلز اورانیوم طبیعی استفاده می کند.

کد خبر 8733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز