همشهری‌آنلاین: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز باید حق اتخاذ تصمیم‌هایی را در این شورا داشته باشند.

erdogan

رجب طيب اردوغان ،رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی در آکادمی عدالت ترکیه در آنکارا اعلام کرد:« در حال حاضر، شورای امنیت پنج عضو دائم و ده عضو غیر دایم دارد. آیا اعضای غیر دائم شورای امنیت حق اتخاذ تصمیم دارند؟ پاسخ این سوال منفی است.»

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری آناتولی از آنکارا، او همچنین گفت: اعضای دائم شورای امنیت تنها به این سبب خواهان نظر اعضای غیر دائم می شوند که کاری کرده باشند. اما اعضای غیر دائم شورای امنیت هیچ تأثیر و نفوذی در نتیجه نهایی بر هر تصمیمی را ندارند. این روند باید تغییر كند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد متشکل از 15 عضو است که روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس و چین پنج عضو دائم آن را تشکیل می دهند. اعضای غیر دائم شورای امنیت از سوی مجمع عمومی به مدت دو سال انتخاب می‌شوند.

اردوغان همچنین در اشاره به اعضای دائمی شورای امنیت که حق وتو دارند، اعلام کرد:« جهان بزرگ‌تر از پنج کشور است .»

او افزود: داشتن « حق وتو » سبب می‌شود هر یک از این پنج کشور بتوانند جلوی تصویب قطعنامه ها را بگیرند بدون توجه به اين كه این قطعنامه‌ها از چه میزان حمایت بین‌المللی برخوردارند.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت:« نمی‌توان کاری کرد که 196 کشور تابع تصمیم‌هاي تنها پنج عضو دائم شورای امنیت باشند. هیچ کسی حق چنین کاری را ندارد.»

اردوغان پیشتر اعلام کرده بود اعضای دائم شورای امنیت باید به صورت دوره‌ای تغییر كنند و قومیت‌ها و مذاهب مختلف را دربر بگيرند.

او همچنین از عدم حضور کشورهای مسلمان در شورای امنیت انتقاد کرد و افزود :‌«‌ زمانی که به موضوع مذهب نگاهی می‌اندازیم در می‌یابیم که همه مذاهب غیر از اسلام در این شورا حضور دارند. آیا این عدالت است؟ خیر.»

اردوغان همچنین اعلام کرد :کشورهای آفریقایی نماینده‌ای در شورای امنیت ندارند.

او گفت:« اروپا نماینده دارد. آسیا نماینده دارد . آمریکا نماینده دارد . اما آفریقا چه؟ آیا این حق ما نیست که بر اساس عدالت چنین سوالی را مطرح کنیم؟»

رئيس‌جمهور تركيه همچنین درباره ناکامی جامعه بین‌المللی از کمک به ترکیه در تأمین هزینه‌های مالی پناه‌جویان سوری در خاک خود انتقاد کرد.

اردوغان گفت:« در حال حاضر، حدود یک میلیون و 700 هزار پناه‌جوی سوری در کشور ما حضور دارند. لبنان نیز همین میزان پناه‌جو را در خود جای داده است. اردن هم حدود یک میلیون پناه‌جو دارد .در حالی که اروپا تنها 130 هزار نفر را در خود جای داده است.»

او افزود:« پولی که تاکنون برای پناه‌جویان در ترکیه هزینه کرده‌ایم پنج میلیارد و 500 میلیون دلار است . پولی که ما از کشورهای دیگر دریافت کرده‌ایم فقط 250 میلیون دلار بوده است. آیا این عدالت است؟»

سازمان ملل متحد اعلام کرده است حدود سه میلیون و 200 هزار آواره اهل سوريه در حال حاضر در ترکیه، لبنان، اردن، عراق و مصر مستقر شده‌اند .

کد خبر 286177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha