همشهری آنلاین: تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته در زمینه اوضاع جوی زمین گویای آن است که استرالیا سریع‌تر از هر کشور دیگری در جهان در حال گرم شدن است.

به گزارش مهر، در گزارشی که به تازگی توسط سازمان تحقیقات صنعتی و علمی و کمیته هواشناسی استرالیا منتشر شده هشدار داده شده است که بر اساس یک سری محاسبات دقیق، این کشور سریع‌تر از هر کشور دیگری در جهان در حال گرم‌تر شدن است.

بر این اساس، استرالیا تا سال ۲۰۹۰ و در صورتی که فرآیند راه یافتن گازهای گلخانه‌ای به جو زمین به همین روند ادامه داشته باشد، ۵.۱ درجه سلسیوس گرم‌تر خواهد شد.

این در حالی است که آژانس حفاظت از محیط زیست می‌گوید تا سال ۲۱۰۰ میانگین جهانی افزایش دما ۱.۱ تا ۶.۴ درجه سلسیوس خواهد بود که بدین ترتیب باید استرالیا را در قسمت انتهایی این طیف قرار داد.

از سوی دیگر اگر این روند به همین ترتیب تداوم داشته باشد، استرالیا در هماهنگی با برنامه‌های سازمان ملل مبنی بر جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای زمین (کم‌تر از ۲ درجه) ناکام خواهد بود.

محققان برای تهیه این گزارش نگران‌کننده از نتایج و محاسبات دقیق ۴۰ مدل جهانی استفاده کرده‌اند. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که زمین در سال‌های پیش رو گرم‌تر خواهد شد و در خلال این دوره‌ها شاهد دوره‌های کوتاه سرمایش خواهیم بود.

به گفته آن‌ها این روند نگران‌کننده با بالا آمدن سطح آب دریاها، بارش‌های شدید و بی‌سابقه و در عین حال آب و هوای بسیار گرم و سوزان در برخی نقاط زمین همراه خواهد بود.

محاسبات فعلی نشان می‌دهد دمای کلی استرالیا از سال ۱۹۱۰ حدود ۰.۹ درجه افزایش یافته است که این مسئله با تغییراتی در الگوی بارش‌های منطقه‌ای همراه بوده و در عین حال این کشور را مستعد آتش‌سوزی‌های گسترده کرده است.

کد خبر 285808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha